Hej!
Jag känner att jag är så trött på mig själv ang mina fondportföljer… jag gör det man INTE ska göra.
Petar, ändrar, justerar, ångrar mig, bla bla bla. Jag önskar att ni bara ger mig råd om min portfölj och sen får jag helt enkelt ge fan i att ändra!
Mitt sparande består av två delar. Avanza och lysa.
Jag använder LYSA bred. 50 % av mitt fondsparande. Det känns bra!
Nu kommer resten!
Länsförsäkringar global indexnära 40%
SEB Sverige indexnära 10%
Amf aktiefond småbolag 10%
Swedbank access Asien 12%
Swedbank Europa småbolag 10%
Förhoppningsbolag:
Handelsbanken hållbar energi 6%
Swedbank ny teknik 3 %
Swedbank technology 3%
Länsförsäkringar fastigheter 3%
Är jag FÖR spretig? För många fonder på avanza? Ska jag skippa några fonder för att istället sätta in mer på LYSA?
Jag har 100 % aktier idag både avanza o Lysa. Lång sparhorisont 10 år +
Finns ingen anlädning att styra åt global spridning när man har valt att ha bara 40% i Global indexfonden . Om man vill ha global maximal spridning håller man sig till 100% Global index . Allt annat gör man för att man tror att det är bättre göra det själv på sitt sätt. Att göra annorlunda från global index betyder avvika i från det och göra sitt eget index. Högre risk och kan ge lite mer avkastning långsiktigt.
Det stämmer bara om du skulle ha en perfekt global indexfond som inkluderar bolag av alla storlekar i alla regioner.
Klassiska globala indexfonder består bara av stora bolag i utvecklade länder.
Var ärlig med dig själv och förstå om du kommer att kunna hålla dig från att ändra en “permanent portfölj”. Mitt råd är vanligtvis precis som Jan säger kör Lysa 100%, men om du vill hålla på så ha en “lekhink” på Avanza vid sidan av.
Den faktiska skillnaden i risk och avkastning blir dock sannolikt tämligen låg oavsett om du kör nuvarande upplägg eller Lysa. Själv kör jag inte Lysa utan har totalt 6 fonder på Avanza, så jag tycker att din portfölj är lite spretig men det har mer med personlig preferens att göra att jag vill ha få fonder att titta på och ombalansera. Vill du ha fler fonder så kör på det.
Känns det bra för dig, så är det bra för dig. Personligen hade jag dock aldrig valt så många fonder.
Säg att du får tre procents överavkastning på en fond där du har 3 procent placerat. Det blir mindre än 1/10 i överavkastning i slutändan. Detsamma som i princip ingenting.
Absolut inte mer än 5 fonder är min melodi. Bara det tycker jag är nog att hålla reda på.
Jag brukar tillåta mina portföljer att ha några fler fonder än så, men min grundregel är att aldrig ha mindre än 7,5% i en enskild fond. De här 3%-innehaven känns verkligen onödiga. Och så är de aktivt förvaltade fonder.
Jag hade bytt ut dem mot PLUS Teknologi som kommer snart. Och bytt ut fastighetsfonden mot PLUS Fastigheter.
Och bytt ut SEB Sverige mot PLUS Allabolag. Haha, älskar PLUS.
Forskningen som Jan brukar ta upp handlar ju om att du tar en risk du inte får betalt för när du inte äger alla bolag i alla regioner. T ex Länsförsäkringar Global Indexnära är inte vad den forskningen talar om. Det är ju bara västerländska storbolag.
Då avviker du från total diversifiering och det är snarare den som gör det (undviker små bolag och tillväxtmarknader) som tar ett bet genom att avvika från vad forskningen säger. (fullständig exponering)
Haha, jo det har du såklart rätt i. Sen finns det ju vissa argument för home bias som har diskuterats mycket på forumet.
Men du har rätt i att det annars är lika fel att överexponera Sverige som att underexponera småbolag och tillväxtmarknader.
Ingetting är perfekt och 100% optimerat. Det behövs inte att ha det optimerat när det funkar att ha det på alla möjliga sätt. Sedan är frågan hur enkelt/billigt/smidigt man vill ha det. Mer aktie index långsiktigt mer avkastning. Mer räntor mindre avkastning. Enkelt . Det finns inget rätt eller fel i portföljen. Man kan göra hur än man vill
Jag håller med om 5 fonder men i praktiken blir det ändå många fler eftersom olika banker och olika lösningar har olika fondutbud och rabatter. För min del blir det totalt 11 olika fonder trots att jag gjort allt jag kan för att minska spridningen.