Behöver förslag på fonder

Hej ha haft dom hör fonderna i 1år typ tänkte på om balansera den nåra tips ?

Sälj allt och köp en billig global indexfond LF Global indexnära eller Dnb Global indeks 100% :+1: . Problemet löst på en gång :clap::ok_hand:
Du har så många dyra aktiva branch fonder som sällan kommer göra någon jätte rik långsiktigt. :person_tipping_hand:

Det går jätte bra även Avanza Auto 6 eller på Nordnet Nordnet Offensiv sek

4 gillningar

Hej!

Ombalansering innebär att man återgår till sina förutbestämda procentuella fördelningar av fonder man valt för att matcha sin specifika risknivå eller marknadsviktning som man vill ha.

Skulle rekommendera att följa någon av basportföljerna som rekommenderas här på RT (ex. Lysa, billiga globala fonder m.m). Eller som Jacke77 snart kommer kommentera om :slight_smile:

Fundera över dina fonder som du har, många aktivt förvaltade fonder samt fonder med samma inriktning (Tin Ny Teknik A och Avanza World Tech) .

1 gillning

Alt

Är att skapa en fondportfölj som benämns: barnportföljen https://rikatillsammans.se/fondportfolj__trashed/globala-barnportfoljen-spara-pengar-langsiktigt/

Vad har du för sparhorisont?

1 gillning

Okej men vad tycker du ska jag sätt in allt på lysa elr göra en barnpotfölj ?

Du kan köra på båda, jag har nästan allt på Lysa och lite på Avanza.

Är det så ila :sweat_smile: ?

1 gillning

Givet att du har lång tidshorisont (brukar säga +10 år), skulle jag rekommendera att köra på Lysa 100% aktier, månadsspar som vanligt (möjligen lite extra under tider av börsnedgång), så tror jag att du kommer långt mycket bättre än de flesta andra alternativ :slight_smile:

Vill du ha Avanza kan du köpa en billig globalfond (ex DNB global index, LF global indexnära m.m) där med med samma strategi som ovan! Vill du spice:a till det kan man möjligen addera en sverigefond eller emerging markets, men är en småsak i det stora hela.

2 gillningar

Det är så illa som det kan bli dyra hörgrisk branchfonder spara passivt månadsvis = är lika illa som att hoppa från 7-e våningen :person_tipping_hand: .
Jag hade hellre stoppat allt i 100% Seb Sverige indexnära än blanda i alla dyra branchfonder i portföljen :person_tipping_hand:

Haha okej bli att föra över allt till lysa

Det är smart Lysa fungerar riktigt bra :clap::partying_face::+1::ok_hand:

2 gillningar

Bli att föra över allt till lysa men som i dag gjorde min fodpotfölj på Avanza 1.59% å min lysa gjorde bara 0.50% men du tror ändå att lysa bli bättre med tiden än Avanza potfölj?

Att jämföra Lysa och din portfölj på 1 dag det kallar jag långsiktigt :person_tipping_hand::joy: . Det kan vara så att Lysa uppdateras en dag senare eller något liknande. Inget att bry sig om

4 gillningar

Vad är bäst
. Lf global
Sverige fond
Tillväxt
Elr köra på lysa ? Vad hade du valt ?:grinning:

Det här kan ingen veta förrän i efterhand. Men du har oddsen på din sida om du har god riskspridning (diversifiering) och så låga avgifter som möjligt.

1 gillning

Ha varit in å kollat lite lysa på 5 år är typ 64% och LF global på 5 år 80 %
Ha svårt att bestämma.mig😅

Med Lysa får du även Småbolag, tillväxtmarknader och Sverige.
I LF global får du bara stora bolag i utvecklade länder. Två helt olika portföljer

Jag förespråkar personligen alltid det bredaste alternativet.

1 gillning

Det beror på vad du menar med “bäst”. Lysa har god diversifiering med högre andel Sverige än marknadsvikten (cirka 20% jämfört med 1% marknadsvikt). Många vill ha 10-20% Sverige, andra vill ha en så marknadsviktad portfölj som möjligt. Du kan själv skapa en diversifierad portfölj, som t.ex. globala barnportföljen, eller en som liknar Lysas. Gör du det själv kan du få en något billigare portfölj men du behöver vid behov själv sköta eventuella ombalanseringar till vald fördelning i portföljen - detta sköter Lysa åt dig om du väljer den tjänsten. Vad är bäst för dig?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Det var då det. Vad som händer i framtiden vet man inte. Du står och väljer mellan två bra alternativ. Som att singla slant. Låt inte den sortens beslut kosta all din energi. :slight_smile:

3 gillningar

Jag har kört på dessa tre fonder några år nu men börjar bli less, dom börjar ju stiga igen nu men det känns som om något saknas.

Avanza global 60%
Spiltan aktiefond investmentbolag 30%
Plus småbolag Sverige index 10%

Lägga till någon Usa fond eller flytta allt till Lysa är frågan?