Ditt mål är kanske att ha 40% Sverige. Annars hade du kunnat ta 20% från Spiltan och lägga 10% extra i Avanza global och 10% i Avanza emerging markets/Länsförsäkringar tillväxtmarknad. Då får du global spridning genom Avanza global 70% och emerging markets 10%. Dessutom lite fortsatt tilt mot Sverige med 10% Spiltan och 10% svenska småbolag, men som @Johann skrev, vad tycker du det är som saknas?
Jag är nöjd med avkastningen hittills. Är relativt ny på detta och försöker fortfarande lära mig. Har läst en del, och det står lite olika angående hur många fonder man ”bör” ha. Vissa säger att det räcker med 2-3 st, andra säger 3-5. Har funderat på att byta ut PLUS ett tag nu, men får hjärnsläpp så fort jag försöker hitta någonting annat, eftersom jag inte riktigt har koll på vad jag är ute efter…
Jag använder lysa också, men till min son. Och den går utmärkt.
Det står lite olika eftersom det inte finns nåt rätt eller fel T.ex. brukar Småspararguiden rekommendera att ha allt i LF Globla Indexnära, dvs bara 1 fond.
Vill du minska antalet fonder skulle du kunna byta Spiltan och plus småbolag mot plus alla bolag. Då får du både stora och små bolag i en och samma fond, men du kanske vill behålla Spiltan dock.
Här kommer en lista över de enda fonder jag anser att man kan tänka sig behöva. En kombination, eller en delmängd av dessa, så har du vad du behöver
Aktier
Global Aktiefond: Länsförsäkringar Global Indexnära
Emerging Markets: Avanza Emerging Markets
Factors: JPM Global Equity Multi-Factor
Sverige Aktie: PLUS Allabolag Sverige Index
Small Cap: iShares MSCI World Small Cap eller Handelsbanken Gl Småbolag
Räntor
Räntor mix: Danske Invest Globala Realräntor
Långa räntor: iShares $ Treasury Bond 20+yr
Övrigt
Råvaror: iShares Diversified Commodity Swap
Guld: Xetra-Gold eller WisdomTree Physical Swiss Gold
Fastigheter: VanEck Global Real Estate
Vill du endast ha exponering mot aktier så rekommenderar jag att helt enkelt köra en globalfond rakt upp och ner.
I övrigt, om du vill ha en mer avancerad portfölj, som kanske står sig bättre mot fluktuationer men som kanske avkastar lägre, så ser min målportfölj ut såhär:
Lysa för mig är en tjänst om du inte vill/kan sätta ihop din egna portfölj. Jag har hjälpt flera bekanta sätta upp ett sparande till sina barn, då föräldrarna inte kan någonting om fonder och dem hade troligtvis aldrig loggat in och ombalanserat. Själv har jag också Lysa på prov(100/0 bred), se vilket jag gillar bäst jämfört med Avanza, om Lysa får mig att inte köpa/sälja fel grejer
Resten har jag på Avanza (Avanza Global, Avanza Emering Markets och Plus Sverige Alla Bolag). Här kan jag ha en mycket mindre del Sverige, tycker inte om Lysas överviktning. Och framförallt så kan jag själv välja vad jag vill lägga in mer pengar på beroende på värdeförändring (tex Sverige just nu), är lite “rädd” för Lysas ombalansering om det råkar bli så att dem säljer billigt och köper dyrt när dem olika marknaderna utvecklas olika
Det har sannolikt ganska marginell betydelse för riskspridningen om du har tre eller fem fonder.
Detta då under förutsättningen att du alltid har en global indexfond som bas.
Sen gör det ju inget att ha fler.