Har jag blandat helt galet

Hej är en äldre nybörjare här på forumet och med det här med fonder och aktier. Tidigare har jag varit HELT ointresserad men har nu ändå hittat spänningen och intresset i det.:grin: Nu till mina frågor till forumet.
Jag har köpt på mig åtta st fonder. Fem st ligger i ett isk konto och de andra tre i AF konto. Varför… ja jag vet inte fick det tipset att göra så🤪

De som ligger i AF är

Avanza Healthcare by Samuelsson

Avanza Impact by Circulus

Avanza World Tech by TIN

I isk kontot ligger

Avanza auto 6

Avanza ränta global

Avanza Disruptive Innovation by ARK inv

AMF balansfond

spiltan realinvest global

Hur tycker ni fördelningen på fonderna är och hur bör fördelningen i procent ligga och till sist varför ska jag dela upp dem som de ligger nu finns det någon direkt anledning till det.
Tack så jättemycket på för hand för tips och idéer
//Danne

Hej! Det var en salig blandning av fonder…

Kul! :slightly_smiling_face: Bättre sent än aldrig.

Låter knasigt tycker jag. Ser själv ingen anledning att ha det så. Isk är det allra smidigaste anser åtminstone jag. :slightly_smiling_face:

Personligen så hade jag helt ärligt gjort mig av med samtliga fonder utom möjligtvis Avanza Auto 6. Den hade jag kunnat tänka mig behålla som långsiktigt och brett sparande.

Vad har du för sparhorisont på detta sparande? Snackar vi 10 år eller mer? I så fall behövs inte heller räntefond eller balansfond.

De övriga fonderna är väldigt spekulativa sådana. Behöver inte vara fel man jag hade inte lagt mer än max 10% totalt i dessa. 90% bör vara i breda globala indexfonder som t.ex Avanza Auto 6 som du redan. Den täcker i stort sett redan hela marknaden.

3 gillningar

Tackar​:+1::+1:
Får nog se över det igen men det e ju en djungel att sätta sig in i😁

1 gillning

Håller med @MattiasA90 – jag skulle sälja allt och stoppa in 100% på Avanza Global på ISK och därigenom slippa onödigt krångel, onödiga avgifter och onödig risk.

3 gillningar

Förstår att det kan kännas överväldigande med utbudet som finns. Men det behöver Verkligen inte vara så krångligt :slightly_smiling_face: En global indexfond som Avanza Global eller en “robot/färdigt paket” som Avanza Auto eller Lysa eller Opti är fullt tillräckligt :slightly_smiling_face:

Buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto såklart. Resten kan man ha på börsen enligt förslag ovan :+1:

1 gillning