Genom mitt arbete får jag varje månad en pension avsatt till ett tjänstepensionskonto på Avanza. Denna investeras automatiskt i lite olika index fonder som valts per automatik eller av min arbetsgivare.
För att optimera pensionen tänkte jag nu se till att tjänstepensionen investeras enligt råden här på RT. Alltså, investera i den billigaste och bredaste globalfonden. Jag kan tillägga att jag har flera decennier kvar till pensionen.
Nu vill jag be er om råd. Hur ska jag fördela den månatliga avrättningen på Avanza? Är det all in på den billigaste och bredaste globalfonden? Vilken är den billigaste och bredaste globalfonden som man kommer åt på Avanza?
Jag kör LF Global. Den är bred och billig. Jag gillar att det är en fond med aktier i, och inte en matafond (fond i fond) såsom Avanza Global. Ingen risk, men jag gillar att hålla det enkelt.
Jag tänker även att det blir svårare att spåra dina pengar om Avanza konkar om det är en fond i fond, men det är en spekulation från min sida.
Sen gillar jag inte Avanza Global, för den är otrolig trög. Det kan ta en vecka att sälja av och köpa. LF global köps/säljs inom 1-2 dagar.
I praktiken spelar det ingen roll, ingen dealbreaker för mig att gå ifrån Avanza Global. Men har definitivt märkt av det när det tar flera dagar att köpa in när månadssparandet eller tjänstepensionen kommer in.
jag har själv LF global index i min långsiktiga portfölj. Den fonden väger väldigt tungt av alla mina innehav just för att den är så bred och billigt m.m.
Så kan @janbolmeson komma med sin åsikt om LF global index. För jag blir förvirrad när ni säger att den blivit ESG och att den inte är som den tidigare har varit.
Jag tror att vi alla kan vara överens om i forumet att både Avanza Global och Länsförsäkringar Global är två riktigt bra fonder och det blir inte fel vilken av dem man än väljer.
Men, om man nördar lite på det så inser man:
LF Global - har en ESG-screening och lite bättre intern skattehantering, lite dyrare, finns överallt
Avanza - ingen ESG-screening men lite sämre skattehantering, lite billigare, finns bara på Avanza
Jag äger den själv, den har gått bra, men det är ett väldigt smalt “bet”. Så jag skulle säga att den fyller olika syften. Skulle dock säga att vi förmodligen är många som äger den i vår lekhink, men jag skulle avråda från den som bassparande istället för en globalfond.
Okej, helt sant det ni säger, tack för input! Kanske jag ska byta till en global och lite blandat som jag har övriga sparandet på. Har ju inte vart med i gamet så länge men jag tänkte, varför ska jag köra samma på TJP som övriga sparandet. Men är ju lite konstigt att tänka så egentligen om man vill sprida riskerna och samtidigt få så mycket som möjligt av allt