Avanzas billigaste bredaste globalfond

Jag måste slå ett slag för hur enkelt det är att göra sånt här. Nu har jag, under vilopauserna på gymmet, tagit reda på hur jag ska fördela min tjänstepension och fördelat om den. Det ska ju även tilläggas att jag följt RT länge och har jämfört med gemene man förhållandevis bra koll. Men det är otroligt hur enkelt det kan vara!

5 gillningar

Så himla smal är den inte och svenska investmentbolag är ju något av det finaste man kan äga.

Jag kör Globalt index och Spiltan Investment som bas.

Är inte LF Global lite billigare när man tar hänsyn till skattehanteringen?

Det är väl det jag skriver? :thinking:

Allt beror ju på vilken syn, strategi och tro man har. Jag tycker den är lite väl smal med färre än 50 innehav om jag inte minns fel på en marknad där man kan äga 10.000 innehav eller mer. Med det sagt har också fonden i min Lär och Lekhink.

Avanza kör jag i min TJP

Avanza Global
LF Global Index
LF Sverige Index
Spiltan Aktiefond Investment

Om det är bra, lär väl visa sej med tiden.

3 gillningar

Den pörtföljen gillar jag starkt @Fredrik_77 :wink::wink::rocket: . Du skulle kunna förvalta mina pengar om du håll dig bara till den här :raised_hands::+1:

1 gillning

Tack! Ibland blixtrar man ju till. :wink::+1:t2:

1 gillning

Fet behövs inte så mycket mer för min del. Det bevisar att du är mänsklig haha

1 gillning

Tänker att fördelningen spelar en ganska stor roll. Jag själv hade ju skippat två av fonderna. :face_with_peeking_eye:

Där är vi faktiskt eniga…

Inte LF Global, utan LF Indexnära, som ska vara billigare.

Min miss, i min värld så är de samma. Det finns inte i min värld att de ens har en annan fond med liknande namn… :scream:

1 gillning

LF Globsl index bättre sagt. Indexnära är borta , :joy:

Jag gjorde nog som du, frågade på forumet och sen var det någon trovärdig typ :wink: som tyckte att det inte är någon skillnad på tjp kontra vanliga sparpengar på ISK. Tidshorisonten bör ju vara hyggligt lång i båda fallen.

Basportföljen ska väl vara bra avkastning i förhållande till risk sett till att man inte vill/ska hålla på och pilla med den.

2 gillningar

BertilH

Ja jag håller med, att man hittade till Rika Tilsammans har gjort att en stor klump i magen släppt, då jag just gällande pension och sparande aldrig riktigt hittat hem i hur och i vad man ska spara och göra. Så otroligt stort värde i det, tack till er alla som hjälper varandra!

Då lutar jag åt följande istället för 100% Spiltan Aktiefond Invest för min TJP

40% Avanza Global
40% LF Global
10% Avanza Emerging
5% PLUS Allabolag
5% Spiltan Aktiefond Invest

3 gillningar