2025 närmar sig med stormsteg och med det kanske lite nya tag i privatekonomin.
Så; har ni några ekonomiska mål för 2025 och i så fall vad?
Att gå plus trots barn i april och tillhörande inköp av bil.
Jag planerar att överleva. ![]()
Utöver det finns det planer att avyttra bilen och känner jag mig riktigt tokig så kanske jag tar ännu ett år till helt utan klädinköp, för detta har gått så bra.
- öka sparkvoten
- sälja en fastighet
- behålla gamla bilen
- köpa ny bil om den gamla börjar strula
- bygga uterum
- Resa mer
- Spara mindre
- Förenkla portföljen något, sälja av Lysa och köpa fonder för den delen i stället.
- Fortsätta sätta av pengar till altangolv till pergolan, kanske kan bli av 2025, annars troligen 2026.
- Fortsätta månadsspara långsiktigt 10%.
- Kanske ta ut lite av vinsten 2024 för att anlita lite mer hjälp hemma och på lotten, för att frigöra lite energi.
- Ta tag i tjänstepensionen och försöka klargöra min pensionsprognos.
Edit.
6. Ta lite av vinsten och betala av äldre skuld hos FK.
Samma mål varje år: att spara minst lika mycket som vi spenderar.
Under 2025 skall jag bestämma uttagslängd för min ITP2.
Lägga mer pengar på mina fritidsintressen fotografering och resor.
Familjens ekonomiska mål för 2025:
- Gå ner till 1 av 2 lönearbetande
- Bibehålla samma / eller öka familjens inkomst (av tjänst) efter skatt via bättre skattehemvist och skatteavtal
- Fortsätta de-risking av aktier i portföljen inför skifte till 0 av 2 lönearbetande
/ bygga klart “lönen” för 2029, bygga vidare på 2030. - Fortsätta fokus på utdelande ränte och aktiefonder
![]()
Gå plus istället för minus som 2024.
Fortsätta spara halva lönen.
Fortsätta omvandla pengar till saker som är kul, fortsätta vara generös.
Kanske tjäna lite mindre pengar från arbete.
Försöka sälja några grejer som jag inte använder och som samlar damm.
Undvika köpa nya såna grejer.
“The needs of the many, outweights the needs of the few… or the one”

Kör ett första bilköp vilket blir delvis med lån. Försöka halvera det lånet och ändå investera en hel del 2025 är målet.
Annars business as usual likt 2024, fokus öka passiva inkomster och hålla kostnadssidan i schack.
Blir lättare med tiden ju mer de passiva ink byggs upp dvs mindre behöver skjutas till från lönearbete men fortfarande betydande del.
Har du nåt exempel eller förslag att kolla på här? ![]()
2024 var året som jag verkligen tillfredsställde the indulgence itch med guldkant, strössel och extra allt (med mina egna mått mätt). Superhärligt och en frihet i vardagen av att kunna göra det för att jag ville det. ![]()
![]()
2025 känns det kittlande att se om jag kan hålla 70% sparkvot genom året och hur ett fördjupat fokus på sparandet skulle kännas. Det kommer ju inte bli kuponger och snabbnudlar, men känner mig nyfiken på vad ett ökat medvetande kring sparande kan göra för mig detta året. ![]()
![]()
Samma som 2024, fast hoppas sluta kolla Avanza hela tiden och sluta med meningslöst småpill.
Fortsätta att hålla tummarna