Ekonomiska mål 2025

Fortsätta att hålla koll på pengamaskinen. Parera sjunkande räntor i den defensiva delen av portföljen.

Reda ut när och på vilket sätt det är dags att börja ta ut tjänstepensionen.

Verkligen tänka till på hur mycket spenderingsutrymme det finns i FIRE-uttagsplanen. Göra något trevligare med pengarna än att bara låta dem jobba vidare. Bli mer generös och mindre frugal.

Lite praktiskt pyssel men mest fortsätta den mentala resan. :money_mouth_face: :partying_face: :tropical_drink:

6 gillningar

Jag och sambon ska förhoppningsvis köpa vårt första hus. Toksparar undan 30k/mån in på sparkonto och hoppas nå upp till vår målsumma i sommar.
Har en målbild om att vi hela familjen sitter framför en brasa i vardagsrummet bland alla flyttkartonger, nästa höst.

12 gillningar

Jag brukar inte sätta fasta helårsmål utan kör hårt de första månaderna och ser hur förutsättningarna utvecklar sig.
Lite mer flytande mål.

I år kommer nog sparkvoten att bli en bit högre än 70% vilket kan bli svårt att slå nästa år men vi får se.

3 gillningar

2025 ska jag fria till (och förhoppningsvis gifta mig med) min sambo, vilket i nästa led också har positiva ekonomiska effekter genom en förenkling av vår månatliga ekonomi och ett gemensamt sparande.

Utöver det har jag som ekonomiska mål att:

1. Försöka förhandla upp lönen så den matchar det ansvar jag har på jobbet.
  2. Flytta från Lysa till en allvädersportfölj med hävstång.
  3. Tillsammans med min blivande fru putta in en kvarts miljon i nämnda allvädersportfölj.
  4. Om vi 2025 passerar nästa jämna “milstolpe” ska vi fira genom att bjuda med våra mindre bemedlade vänner till en vandringsresa i Spanien (de måste inte veta varför :slightly_smiling_face:).
7 gillningar

Det blir ju väldigt individuellt och oftast väljer man ju inte bara efter bra skattehemvist. Man ska ju bo i landet ganska mycket också :laughing: ChatGPT hade rätt bra koll märkte jag nyss. Inom Europa finns ganska bra hemvister i södra och östra delarna. Men ChatGPT nämnde inte min personliga favorit i första svaret, Suisse. För låg eller ingen capital gains tax blir det en lite annan lista så det är bra att ha koll på båda :+1:

Sälja av en hel del saker, inte för att behöva pengarna mer att frigöra utrymme…
Firman är avregistrerad så maskinerna ska ut för att använda utrymmet till annat… Flera motorcyklar å massa delar ska säljas som ändå inte används längre…

1 gillning

Fortsätta att försöka ha en bra balans i livet, med allt vad det innebär.

5 gillningar

Ska förbereda portföljen för kommande krasch.

6 gillningar

Våga ta steget att gå ner i tid på mitt “vanliga” jobb och kompensera lönetappet med lön från mitt AB som jag driver vid sidan om. På så sätt få mer fritid men kunna behålla ungefär samma sparkvot :crossed_fingers:

3 gillningar

Vi ska försöka komma komma i balans och sätta en lagom nivå för de kommande fem åren. Nästa år blir första året på länge där vi kommer att kunna ha två heltidslöner att röra oss med under större delen av året.

Räknar inte med att kunna spara mer än idag eftersom en del uppskjutna inköp behöver göras nästa år.

Sen får vi se hur det går :slight_smile:

1 gillning

Jag tror att jag ska kika igenom mina kontoutdrag då jag tror att jag dragit iväg en aning med viss konsumtion igen, och sen överväga köpstopp för vissa saker. Viss konsumtion ger liksom inget mervärde. Jag ska också gå igenom garderober för att inventera vad jag har innan jag köper nytt. I övrigt fortsätta som 2024 med fokus på sparande OCH samma tema som 2024 för familjen: äventyr.

7 gillningar

Siktar på att komma in på någon utbildning till hösten förhoppningsvis, som på sikt kan ge högre lön än vad jag har nu.

5 gillningar

Att sluta kolla börsen dagligen.

JAG MÅSTE SLUTA

15 gillningar

Så länge det bara är se men inte röra borde det gå bra.

Nej. Den äger mig.

Börsen och jag måste ta en paus.

6 gillningar

Jag har en bra modell, som jag ändå tvångsmässigt pillar på och vrider fram och tillbaka. Två nyårslöfte får det bli.

1. Sluta pilla
  2. Sluta kolla (1 ggr/månad räcker)
2 gillningar

Tolvstegsbehandling är ett omfattande behandlingsprogram för individer med ett beroende av portfölj-pillande och kompulsivt börs tittande. Det är en gruppbehandling där identifikation med andra som har samma problem är en central del. Målet är nykterhet både vad gäller börsen och pillande i portföljen. Behandlingen kan ske både i sluten- och öppenvård.

5 gillningar

Försöka hålla ett köpstopp fram till juni, och sparsamt spendera efter det.
Spara ytterligare 100.000kr.

Behöver framförallt sluta spendera så mycket pengar. Har varit alldeles för “duktig” på det ett tag nu.

1 gillning

Vilket år det har varit! :star_struck:
Började spara på börsen december 2023 och sambon började januari 2024. 2000kr var in på ISK… först sommaren 2024 ökade vi successivt beloppet och 28/12 2024 kommer vi att ha sparat 110.000kr var på börsen plus värdeökning :money_mouth_face:

2025 är målet att spara 200.000kr var på börsen. December 2026 räknar vi med att nå 1 miljon tillsammans på börsen. Långt kvar tills dess så det kan bli både mer och mindre.
27/11 2025 betalar vi in det sista på bolånet. Total amortering under 2024 landar på 235.000kr.

Leasingen på bilen går ut i maj och vi kommer att köpa en billig bil. Bil för oss är helt oviktigt.

Spanienresor är planerade till slutet av mars och en i maj, när i maj är inte bestämt. Håller tummarna för att vi även kan åka hösten 2025 :sunglasses:

2025 får gärna starta imorgon om det är möjligt :grin:

1 miljon euro!

13 gillningar