Ekonomiska mål 2025

• Lägga pengar på att öka min kompetens - jägarexamen
  • Fortsätta spara enligt 2024 års nivå
  • Göra färdigt renovering med det sista småpillet
  • Bjuda hem familj och vänner oftare
2 gillningar

Konsten att bli fattig :stuck_out_tongue:

5 gillningar
  1. Fortsätta att månadsspara som tidigare.
  2. Om börsen fortsätter upp som den har gjort 2024 (osannolikt, jag vet). Kommer jag att ta ut 300k för att lägga undan till bilköp inom 5 år.
  3. Fortsätta att öka träffar med goda vänner.
  4. Äta ute mer med familjen.
  5. Börja ge bort mer pengar.
  6. Köpa ännu mer böcker.
1 gillning

Första året efter EXIT och FIRE.

• se om aktieutdelningen 2024 i mitt bolag faller inom ramen för 5:25-regeln
  • rulla igenom företagets försäljning av aktierna 2024 hos Skatteverket
  • starta upp den årliga utdelningen på 4% av företagets kapital
  • TJP startar i januari
1 gillning

Kul fråga. Är inte riktigt i mål än, men det lutar åt:

• bolagsmässigt: jobba 25% mindre, omsätta dubbelt så mkt (har två bolag och ska ombalansera min tid)
  • spendera 30% av min disponibla inkomst på livskvalitetshöjande åtgärder, typ jag vill göra en vinresa med en vän. Vill nog fixa lite hemma. Kanske någon skönhetsgrej som underlättar vardagen. Nya träningsskor.
  • flytta bolånen (blir förhoppningsvis redan i år).
  • spara minimalt - jag fyller 59 år nästa år och har passerat tiden där jag ska spara mkt, utan jag behöver vänja mig vid att spendera mer.
7 gillningar

Det finns några mål.

• Sälja huset och avsluta en separation.

• Öka omsättningen i företaget, få mer ledig tid på sommaren.

• Träna mer och ha mera fritidsintressen.

• Som 61 åring vill jag investera i min hälsa, se till att min dotter mår bra.

8 gillningar

Det var mycket Spanien… :slight_smile:

1 gillning
  • Gå hem på föräldraledighet (äntligen!), och därmed leva mer på min sambos inkomst, men gjort lika detta året när jag jobbat och slagit ihop alla inkomster, funkat bra. Sparar in fortsatt från buffert.
  • Få en mental paus från jobbet, känner att det kommer vara mycket behövligt att göra nåt annat en längre tid, ca 7 månader.
  • Fega mindre, och ta mer av bufferten och spara in i fonderna, ett lite större belopp utspritt på flera kvartal för att minska risken att pricka en potentiell dipp men enbart en insättning.
  • Fortsatt inköp av material m.m för fortsatt renovering av hus.
  • Förbereda sig på att jobba igen till nästa höst och maximera månadssparandet med det som blir kvar.
3 gillningar

Privat: Vi kommer att fortsätta investera i huset nästa år, så jag räknar med ytterligare ett år med 0 kr i sparande.

Barnspar: Vi fortsätter att ösa in barnbidragen, så inga förändringar här.

Pension: I år började jag sätta av till en IPS. Så även om det övriga sparandet är noll kronor, kompenseras det av att avsättningen är relativt hög här.

Bolagen: Här kommer den största förändringen att ske. På grund av nya 3:12-regler kommer jag att samla mina två bolags sparanden under ett och samma tak, ett holdingbolag. Det enda som är surt är att förlora min fina historik på Avanza. Hur ska jag då kunna starta en skryttråd på Rika Tillsammans år 2028 när jag utvärderar 10 års historik. :stuck_out_tongue_winking_eye:

I övrigt har utvecklingen för bolagens passiva inkomster varit helt fantastisk i år. Jag börjar närma mig en punkt där jag har mer passiva än aktiva inkomster. Inte riktigt där ännu, men inte så långt ifrån. Dessvärre beror det här mest på att portföljerna gått riktigt bra i år. Nu är börsen inte lika billig längre så jag räknar inte med samma utveckling nästa år.

Hälsan: Jag hade egentligen tänkt att ha detta som nyårslöfte inför det nya året men jag tappade tålamodet och gjorde förändringen denna veckan istället. Jag är nu en färsk medlem i en löparklubb.

3 gillningar

Sälja eller skänka en massa mög.

Börja på ett roligt extraknäck. Planen är att fortsätta efter pensionen när jag släppt mitt vanliga jobb.

Lägga om pensioner och bolån.

Fortsätta spara mkt men också unna mig life style creep.

3 gillningar

Nå 75k-100k totalt sparat, 20-årig student som sparar cirka 2000 kr/månad och har nu cirka 30k sparat (har tänkt spara nästan alla pengar från sommarjobb 2025 då jag har hyresfritt i 2 månader under sommaren, och har låga levnadskostnader utan hyra under de månaderna).

9 gillningar

1.Fortsätta spara i samma takt strax under 20% av nettolön, blir det mer så lägga undan i buffert.

1. Planera hur jag ska göra med ett förtida arv på några hundra tusen, lägga in i portföljen. Har just nu typ en 60/40 portfölj om man räkna in kort räntor(som jag för övrigt har som en buffert).

2. Få bort lite stående fordon som gnager, har inte tid med att fixa till, lägger hellre tid med barnen. Grejer kan jag skaffa sen igen.

3. Göra klart husrenoveringar.(Som jag fixar själv)

4. Skapa mer fritid för att kunna komma igång ordentligt med träningen igen.

1 gillning
  • Spara 500k
  • Ökning med 1M i totalt sparande
  • 500k i pensionssparande
  • Öka total pensionavsättning med 1M
  • Sälja av mina samlarkort och få in 100k
  • Bygga fortsatt förtroende och status på jobb
  • Få bygglov för planerat tillbygge
  • Sluta kolla börsen varje dag och istället vara mer närvarande hemma
  • Våga testa att utföra mer arbete hemma
3 gillningar

65 000€ investerat är mitt mål, för tillfället har jag 51k

3 gillningar

Øke inntekter og redusere kostnader både privat og i foretaket. Selge ting jeg ikke trenger både privat og i foretak. Kjøpe kun det som er absolutt nødvendig. Finne glede og mening i ting som ikke koster penger. Investere ganske hardt i index. Har mål om 500.000NOK i index i løpet av 2025.

1 gillning

Insättningar eller hoppas du på uppgång ala 2024?
Kör på vilket fall som helst!

Insättningar och ränta :grin: ändå 14k€ som ska insamlas på 12 månader :grin:

1 gillning

Märkligt. Jag har så lätt att sätta ett mål med löpningen 2025 - jag ska sträva efter att logga 200 mil löpning.

Det är betydligt svårare för mig att göra motsvarande i privatekonomin. Jag är nybörjare på det här (jämfört med löpningen där jag är mer bekväm med min nivå och vad jag kan sätta upp som ett utmanande men nåbart mål).

Jag inspireras av tråden och de olika svaren som spretar åt lite olika håll!

Ett första utkast på ekonomiskt mål för 2025 får därför bli

En ekonomi i balans med minst 10% sparkvot på årsbasis

5 gillningar

Ja, jag är nog tråkigast.

Just keep fu**n buying.

Vad skall jag annars göra?

En del vinst köper jag villhöversaker för. Because Im worth it.

Och så skall vi resa mer med familjen. Förra resan var en succe.

Förhoppningsvis får vi avkastning nog för det :wink:

Annars gör vi det ändå.

7 gillningar

☐Vid prylinköp lägga minst lika mycket i Lysa. Förhoppningen är att endast göra genomtänkta inköp.
☐Slutamortera MC-lånet och därigenom endast ha studieskulden till CSN kvar.
☐Sälja whiskysamlingen och placera i Lysa.

1 gillning