Försöka reda ut vad min pensionsprognos är. Sitter mellan två system - eller snarare tre, med tanke på att jag har både en pre- och post-Brexit del.
Vill även unna mig lite mer i 2025. Framförallt resande.
Försöka reda ut vad min pensionsprognos är. Sitter mellan två system - eller snarare tre, med tanke på att jag har både en pre- och post-Brexit del.
Vill även unna mig lite mer i 2025. Framförallt resande.
nah. Gäller det omvända? Lika mycket som läggs i Lysa ska läggas i pryl och whiskyköp ![]()
Har två stora ekonomiska mål:
1a. Fortsätta sätta av en stor klumpsumma varje månad efter löning.
1b. Öka lönen så att jag kan spara mer.
2. Få igång någon affär i mitt bolag. Har som mål att inom 5 år tjäna 20 000 per månad relativt passivt.
Vill utöver ovan även fortsätta med mitt skrivande som är pausat…
Vårt mål blir att återhämta oss ekonomiskt efter stallbygge som vi ännu inte vet exakt vad det landar på…
Sen jag slutade arbeta har jag som mål att skänka lika mycket som jag lägger på mitt eget liv varje år och att tillgångarna har högre värde vid årets slut än när året började. Sista punkten ligger kanske inte helt i egna händer men lyckats totalt sett sen start om än inte varje år.
Jag känner att det är dags att öka månadsgivarbeloppen till de välgörenhetsorganisationer jag stöder.
Mina tidigare mål som jag har haft under åren
2023 resåret: Weekend i London, Bulgarien och Tågluff till Italien
2024 hälsoåret: satsat på hälsan nu och för framtiden
Kommande:
2025 sparåret: Spara och investera, stärka min buffert spara mer i nöjeskonto och investera mer i passiva hinken. hög sparkvot som möjligt
Gott att få det ner skrivet för framtiden.
Jag ska lära mig bränna mer pengar.
Å jag som nu har klivit över till uttagsfasen i mitt liv fortsätter på 2024 års inslagna väg; x kronor från pensionsutbetalningarna samt x kronor från sparkapitalet ska konsumeras och ge lite guldkant i livet.
Hittills har det resulterat i en trevlig höstresa till Budapest tillsammans med maken samt inköp/montering av inglasad altan. Samt att vi lägger pengar på god mat nu när jag har ork igen och åter hittat glädje i matlagning.
Hurtigrutten står på vår bucketlist men lite oklart vilket år det blir…
I ren summa vill jag gärna uppnå 750k i kapital, men det är ju väldigt beroende på marknaden och inte riktigt något jag kan påverka själv (mer än att fortsätta spara såklart)
Bästa som finns!! Skulle gärna åka oftare. Målet är att flytta dit eller i alla fall bo där minst halva året. Varken jag el sambon har något som håller oss kvar i Sverige.
Svarar i min egen tråd, ville fundera lite innan jag satte mina mål på pränt.
Inser att jag troligtvis kommer ha en hel del pengar att spara efter dessa förändringar ![]()
Börja månadsspara igen efter ett par år av låga inkomster och höga utgifter.
Ett tips är att sammanställa löpande (månadsvis eller kvartalsvis) så slipper du göra allt vid en gigantisk slutstation.
Flera banker gör nu också det här i internetbanken åt kunden. Automatiskt. Då behöver du bara kategorisera de 10% som den inte klarar av att automatiskt sortera.
COPY/PASTE på den ![]()
Tänker fortsätta ha en hög månatlig procentuell sparkvot.
Kommer att investera i hälsan 2025 med ökad kondition och styrka som mål.
Kommer också vara noga med att unna mig och mannen några enklare resor till spahotell etc.
Börja planera så smått för några husdjur.
Att växa min pengamaskin.
Att pengamaskinen ska slå omxsgi.
Att avkastningen ska finansiera en resa och ev en badrumsrenovering.