Här kommer ett provprat. Låt oss prova en ny sak här i forumet. Vi har ju sedan tidigare ett par trådar med tips på vad man kan göra, vilka frågor man kan ställa sig och hur man kan tänka inför höstens och vinterns ekonomiska storm. T.ex.
Skillnaden mot denna tråden är att i denna hjälps vi åt med rent konkreta saker som vi / du har gjort. Ungefär som “Vad har du i lön?”-tråden. Dvs. helst att vi bara håller oss till följande frågor.
OBS! Om du som t.ex. @axr gjort många av dessa förändringar tidigare - dvs. du inte är som jag som är en variant på “sent ska syndaren vakna”, skriv gärna vad du gjort historiskt. Det är bara att många av oss andra “spelar kom-ifatt” just nu.
Jag / Vi har gjort följande förändringar:
…
…
Jag / Vi avser även att göra eller prova att:
…
…
Effekten som det har haft eller som det sannolikt kommer att ha är:
…
…
Det jag har insett / gärna vill tipsa andra om är:
…
Övrigt
…
“Citera” gärna ovanstående mall så får du frågorna och kan redigera och skriva in ditt eget svar.
Vi har sänkt vår energiförbrukning hittills med nästan 20 %. Istället för att ha legat på nästan 36 000 kWh per år, så är målet att komma ner runt 29 000 kWh med i princip bara beteendeförändring, optimering av värmepumpen och lägre temperatur (19 grader i huset) och lite lägre i rum som inte används i år. Eftersom halva året redan gått så tror jag att nästa år kan vi göra än bättre.
stängt av elektrisk golvvärme som för brukade mycket el…
Vi har bett mycket om hjälp - @MPJ har hjälpt mig supermycket att förstå min värmepump och energiförbrukning, @MatsL hjälpte mig installera en ny energimätare, @JFB har gett många bra tips om energieffektivisering, @Skogstomten hjälpte mig på plats med värmepumpen, vi har haft hantverkare på plats, m.m. Även manualen till värmepumpen har jag lusläst och pratat med Mitsubishi.
Vi har dragit ner på kostnader, t.ex. städning hemma varannan vecka istället för varje vecka, dragit ner lite på restaurangbesök och lunch ute, handlar ibland på Lidl istället för på ICA.
Vi har skjutit upp konsumtion, t.ex. jag beställde och sedan avbeställde den nya Macbook Air, vi har inte bokat någon skidresa för våren.
Vi har även amorterat för att komma under 50 % belåningsgrad och på det sättet förbättra likviditeten (som just nu gått till bufferten).
Vi har ökat buffertentill ca 150 000 SEK för att ta höjd för vinterns elräkningar (där vi under vår brandövning kom fram till att vi skulle betala nästan 100 000 SEK för perioden okt - mar). Tråd om det här.
Vi tömde en gammal kyl/frys vi hade i källaren som vi inte använde och sparade ca 2 kWh per dag.
Tightat upp schema för när lampor och vissa maskiner (avfuktare i källaren) körs och det har säkert sparat oss 1-2 kWh per dag.
Vi har pratat om det här med att det blir lite tuffare framgent hemma, så att hela familjen är på banan. @carolinebolmeson köpte t.ex. fina varma tofflor till alla i familjen.
Jag stämmer kontinuerligt av med familjen kring t.ex. är temperaturen ok, fanns det varmvatten när de skulle duscha m.m. Mycket kommunikation då det enligt min upplevelse är lika viktigt.
Börjat mäta, mäta, mäta och mäta. Jag tror på: “Det som blir mätt blir gjort”. Vi har skaffat energimätare och temperaturmätare. Det har gjort att jag har hittat några storförbrukare och fått mer förståelse för vad som gör skillnad och inte. Vi har även försökt göra det till en lek och tävling.
På grund av ovan har vi minskat sparandet lite i indexfonder / Lysa. Det avser jag öka så fort vi ser vartåt det är på väg (t.ex. med statliga bidrag eller subventioner).
Effekten som det har haft eller som jag tror att det kommer ha är:
Under sommarmånaderna när vi inte kör uppvärmning så har vi nu gått till att ligga under energiförbrukning för ett genomsnittligt hushåll (i 6 år har vi legat över varje månad). I augusti var vi länge rätt nära topp-20 % hushållen. Något jag tidigare trodde var helt omöjligt.
Just nu då elpriserna ännu inte riktigt slår genom på riktigt i vår ekonomi så har vi definitivt ökat vår sparkvot.
Det är inte säkert att större investeringar lönar sig. T.ex. tog vi in offerter på 1) solpaneler, 2) tilläggsisolering, 3) ny värmepump, 4) fjärrvärme m.m. och vi kunde inte räkna hem en enda av dessa investeringar på ren ekonomisk basis. Inte ens med de höga energipriserna vi har nu. Det trodde jag inte när jag började.
Många tips i media som t.ex. dra ut saker ur standby har ingen som helst påverkan.
Jag gjorde den här typen av optimeringar för några år sedan för att få upp min sparkvot. Bara det vanliga; strömförbrukningsmätning/optimering (vet nu vilka saker som det faktiskt är värt att lägga mental energi på att komma ihåg att stänga av, kontra saker som det är helt OK att lämna igång), tittade över månadskostnader för prenumerationer och försäkringar, tänkte igenom inköp/shopping/konsumtion. Det är svårt att göra några betydande förändringar om man inte har bostad där man sköter uppvärmingen/varmvattnet själv.
Så det enda jag kunnat göra nu för att hantera prisökningar är att sänka min sparkvot
Får väl se det som att jobb jag gjorde för några år sedan inte är ogjort, slipper ju göra det nu. Det är helt klart roligare att optimera sina kostnader för att ta pengarna själv, än att lägga dom på högre utgifter
Vet inte riktigt om detta räknas men provar ändå eftersom det för mig blivit en drägligare tillvaro rent ekonomisk…
Jag har gjort följande förändringar:
Sedan Corona-börsfallet har jag successivt tagit en del av mina investeringar för att extraamortera på bolånet. Detta har gjort att jag gått från dryga miljonen till numera strax under 80 000 kronor kvar på en bostadsrätt som är värderad till runt 2,7 miljoner.
Jag har även betalat av hela mitt CSN-lån trots att räntan varit närmare obefintlig
Jag avser även att göra:
Innan årets slut kommer jag att kunna betala av hela bolånet vilket innebär att jag för första gången i mitt vuxna liv är helt skuldfri
Effekten som det har haft är:
Tack vare min överambitiösa plan har jag en betydligt mindre oro för den kommande ekonomiska stormen. Om jag istället för att amortera hade investerat pengarna hade jag troligtvis legat back
Genom att bli skuldfri har det klarnat för mig att jag kanske inte måste jobba tills pensionsåldern utan faktiskt har en chans att bli ekonomiskt fri någon gång mellan 55 och 60 års ålder
Det jag gärna vill tipsa andra om är:
Om du lagt undan en större summa pengar som du inte vågar investera under dessa osäkra tiderna, fundera på om en extraamortering på ditt lån skulle få dig att sova bättre om nätterna. Det behöver inte vara hela beloppet utan t.ex. ner till 70% eller 50% för att sänka amorteringskraven framöver
Övrigt
Det är viktigt att du inte plockar från din buffert eller amorterar mer än du är bekväm med. Om du tror att du kommer att behöva pengarna inom de närmaste åren kanske de gör bättre nytta på ett sparkonto med ränta
tagit bort duokortet till tv-abbonemang samt tagit bort extrakanaler så vi ligger på basutbudet. Hade vi haft Netflix spotfy el andra kostnader som tickar på varje månad hade de rykt också.
Dragit ner på bilkörningen till att ske max två ggr/veckan,
fortsatt jobba distans vilket sparar in 10 mil ToR per dag samt uteluncher.
Lagar mat 2-3 ggr/vecka och gör så det finns rester att värma resten av veckan. Sparar både ork och energi.
Rotar i butikens kyl med ”kortdatum”produkter och fryser in.
Alltid odlat mycket själv som honby men nu finns det även ett ekonomiskt incitament. Väntar på att skogssvampen ska blomma upp så vi kan plocka lite mer gratismat men än lyser de med sin frånvaro.
Överskott brukar jag sälja.
Band elpriset hösten 2021 (), klyvt egen ved löpande och har att stödelda med i braskaminen.
Hade vi tidigare lagt pengar på restaurang, taxi, hämtmat, lattar, köpt städning, nagel/bryn och läppfix hade det också lätt rykt….men det fenomemet har aldrig existerat här…
Har knegat en del på vinterns besparingar och gjort följande.
En ny luftvärmepump till uppvärmning av vardagsrummet ersätter tre elradiatorer. kostnad inklusive installation efter rot 19500kr. Det är en fujitsu slim excellence 09.
Nya lister runt dörrar. lister rund fönstren bytte jag redan i våras.
Samtliga ljuskällor genomgångna. Några nya LEDplafonder beställda och jag hittade en del halogen och till och med 40watts glödlampor. Nu har jag bara LEDbelysning. Vid
Stängt av vvb samt kyl/frys i gästhus samt frysen i uthuset där jag förvarat hemlagade matlådor. Blir kadaverdiciplin på råvaror i vinter. Planeringen runt införskaffning av livsmedel, matlagning och matlådor måste planeras minutiöst.
temperatur i gästhus och uthuset kommer att dras ner till frostfritt. Anledningen är att jag inte vill spränga vattenrör. Kommer eventuellt att byta radiatorer, men jag får se vad det lider.
Vi planerar att hålla ca 20grader på nedervåningen med luftvärmepumpoarna och stödelda. Har ca 1,5-2 kubik ved till detta.
min fru syr drapperier till dörröppning mot ytterdörr/tvättstuga/toalett. Där kommer vi hålla något lägre temperatur, men öppna upp när vi eldar i kaminen.
vidare har vi skaffat två energimätare (vår gamla lade av) för att se vad tex en timmes datorspelande med två skärmar, stödljus och hårt tryck på psu kostar. Samma lika kan vi mäta av andra lyxartiklar.
Vi räknar med att vi är långt över målet på 5% besparing, men givetvis filar vi på fler besparingar.
I övrigt räknar vi med att inte behöva dra ner på livskvaliteten, förutom att vi ökat bufferten från 40k till 100k.
Sänkt innetemperaturen till 18 grader (fjärrvärme). Kompenserat med inköp av bra tofflor, pyjamas, mattor m.m. Tänker mig ytterligare några grader kallare i sovrummet, med varmt täcke och pyjamas ska det inte vara något problem.
Stängt ner hela övervåningen, dvs skruvat ner värmen på termostaterna med målet att det ska vara lägst 5-10 grader (justering kan behövas när det blir kallare). Har ett stort hus och rummen på bottenvåningen och i källaren räcker ändå. Har även infört automatiserad övervakning av samtliga rum så att inte 5 grader underskrids och att det inte ska finnas någon risk för mögelbildning (mätning även av luftfuktighet) och larm om något rum skulle ligga i riskzonen.
Försöker korta ner duscharna så mycket det går. Blöta sig och stänga av vattnet under intvålning, skölja så all tvål/schampo är borta men inte mer. Det räcker med bara ett par minuter och ett fåtal liter. Max en dusch per dygn i normalfallet.
Tvätta händerna i kallvatten oftare.
El
Givetvis alltid full diskmaskin och tvättmaskin.
Använder aldrig torktumlare.
Avvecklat en kyl/frys som inte behövdes. Hade dubbelskåp i köket men de har varit halvfulla så jag flyttade över allt från kylen till det andra skåpet som är kyl/sval. Har frysbox i källaren.
Gått igenom hela huset och kopplat ur en hel del prylar som hade hög standby-effekt. Allt från radio/cd/kassett-spelare på ett par ställen till mer obskyra enheter som ett gammalt rakuttag för 110V på en toalett, uttaget har aldrig använts men drar en hel del ström ändå via en stor och tung transformator.
Trimmat hemautomationen så att mycket färre lampor ska vara aktiva för ledljus och mysbelysning, alternativt i kombination med lägre ljusstyrka där detta går att styra. Har även infört ett singelläge som gör att när man är ensam hemma så släcks det omedelbart i rummen man lämnar, i samband med att det tänds i rum man går in i. Har även skruvat ner fördröjningstider för hur länge det lyser om man varit i ett rum och innan det släcks automatiskt pga inaktivitet (tecken på att man lämnat rummet)
Trimmat armaturer med lokal sensor som styr på rörelse och ljus så att de triggas mer sällan och har kortare fördröjningstid innan de släcks
Har försökt ändra en del beteenden. Undviker stora tv:n med hemmabioanläggning, den drar mycket mer el än då jag kollar streamat via datorn. Ännu mindre drar det om jag kollar via iPad. Ännu mindre om jag inte använder dator/iPad/mobil alls utan läser böcker, vilket jag återupptagit och försöker göra mer nu än tidigare. Det mesta går att läsa gratis via bibblan.
Bil
Använder så lite som möjligt. Cyklar till jobbet året runt.
Mat
Handlar det allra mesta via cykel på väg hem från jobbet. Handlar man flera gånger i veckan kan man utnyttja erbjudanden flera gånger samma vecka och man minskar svinnet då man inte behöver ha mat i kylen som kan riskera att bli dålig.
Målet är noll i matsvinn, då ska det handla om orsaker som jag inte kan råda över eller motverka
Fler beteendeändringar
Funderar på om jag ska avveckla bilen och försöka använda bilpool i kombination med kollektivtrafik då bilen ofta blir stående och jag bara sporadiskt har behov, typ kring helger eller längre resor då och då. Alternativt elbil men jag tycker att de är alldeles för dyra i förhållande till mitt behov.
Hålla igen på inköp av “villhöver”-saker.
Se över om jag kan avluta en del onödiga abonnemang på tjänster, dock kan ju en del behövas mer pga ändrade beteenden (sitta mindre vid datorn, shoppa mindre på nätet…)
Hoppas på minst 15% besparing på fjärrvärmen
Har redan sett tecken på halverad elförbrukning. Viloförbrukningen, alltså när inte kyl/frys/cirkulationspump går, har också halverats ligger nu på nedåt 230W mot det dubbla tidigare.
Rent allmänt mindre kostnader så att det går att till rätt stor del motverka ökningarna man får via bolåneränta, el, värme, bränsle, mat, allt annat som blir dyrare etc.
Jag tror att man kan nå väldigt långt via beteendeförändringar, men vissa tycks vägra det och hoppas på att teknik som snålspolande duschmunstycken räcker. Man behöver både och.
Jag funderar på att göra en “anti-villhöver-lista”. Gå runt i huset och göra en lista på dyra prylar, kläder etc. jag köpt men sen kanske knappt använt. Den listan kan man snegla på nästa gång tankar på villhöver dyker upp.
Dito kan man ju göra en “billigtlista” på sådant man tycker är kul eller vill prova som inte nödvändigtvis behöver kosta så mycket
Övrigt
Tänker mig att snåla några år tills det vänder men att beteendeförändringar jag gör kanske jag kan behålla. Det behöver inte alls vara negativt att ändra sina vanor en del.
Jag har mycket god ekonomi och skulle egentligen inte behöva snåla men gillar utmaningen och att jag vill dra mitt strå till stacken. Om alla snålar på energi motverkar detta högre priser tills man hittat former för att motverka detta via sänkning av energiskatt, högkostnadsskydd, byggt mer kärnkraft etc.
Har sedan tidigare garderat mig mot en hel del av det som nu sker genom att inte ha några lån utöver bolån. Bolånet har jag amorterat kraftigt på och ligger med en aktuell värdering av bostaden på c:a 15% i belåningsgrad. Kan lösa bolånet när jag vill om räntan skulle tokrusa. Har kört med matlåda på jobbet i hela livet och har sparat enormt mycket på det genom åren.
För att bli mer medveten om vad som drar el och hur varmt det är så har jag inventerat all användning och kompletterat med mätning och övervakning av värme och luftfuktighet i flera rum, mäter nu i 11 rum. Har även infört en del kul röstkommandon så att jag kan få status när som helst utan att behöva gå till datorn eller kolla i mobilen:
“Hej Google rapportera temperatur” - så får jag uppläst inomhustemperaturen i de viktigaste rummen
“Hej Google rapportera effekt” - då startar en kontinuerlig rapportering där momentaneffekten läses upp så att jag kan få en koll på viloförbrukningen eller kolla skillnaden om jag slår av/på någon apparat". Den håller på tills jag ger kommando för att stänga av.
Kör bil mer ekonomiskt, låter bilen motorbromsa på hög växel långt innan korsning/rondell istället för att bromsa. Fått ner milförbrukningen markant med annan körstil.
Håller koll på kaloriförbrukningen och äter därefter. Lite dumt att överäta och sedan klaga på att det är dyrt.
Lagar all mat själv. Dyr mat går bort.
Minskat inköp av godis och annat onödigt. Inte helt dock.
Är egentligen en långduschare med extra hett vatten, minskat värmen till normalt, dragit ner på flödet, använder timer på 3 min, köpt extra snålt duschmunstycke.
Snålar med värmen. Köpt IR temperaturmätare för att hitta dåligt isolerade områden.
Bytt försäkringsbolag på bilen, sparar ca 4000 kr om året på det
Ändrat allt som jag får kvartalsfakturerat till månads, så det blir enklare att förutse en månads utgifter.
Det blir ingen ny mobil eller dyr pryl, hur kul det än är.
Nu tillhör vi de som gjort mycket historiskt som @axr dvs sedan länge planerat för en robust ekonomi i FIRE (även om vi inte dragit pluggen ännu). Lite på temat anti-fragile, och då inte som portfölj utan som liv Såklart har vi missat saker. Antaganden är katastrofens moder. Hoppas inte för stora dock
Jag / Vi har gjort följande förändringar:
Valt mindre boende i Sverige. BRF. Yta drar kostnader. Punkt. Andra boendet i landet vi jobbar är ett energiteknikskt problem eftersom den är lika välisolerad som en konservburk.
Valt BRF förening utan skulder, välunderhållen, med fjärrvärme (jobbat med energi hela livet så det var givet), låg avgift, gemensam el mm. Stabilitet var prioritet när vi köpte. Inte bara läge. Så tog det också väl lång tid.
Valt ett liv utan skulder. Blivit idiotförklarad många gånger för det men glad för det i nuläget. Dock mest pga tidigare lånehistorik, inte för jag var smart och anade att denna stormen skulle komma. Tur.
Valt ett liv utan bil. Gå, cykla, kollektivt funkar för oss eftersom vi lagt upp livet för det. Lika mycket av hälsoskäl som miljöskäl. Nu adderas energi skäl.
Drar ner inomhustemperaturen i landet vi bor från 19/17C (dag/natt) förra vintern till 17/15C men ökar på energieffektiv punktvärme (elfilt 60 W) i säng, soffa, kontorsstol. Gasvärme så det är vårt eget lilla krig mot Putin.
Använder utrustning i hemmet på effektivt sätt. Köra tvätt/diskmaskin fulla. Använda spis/ugn effektivt. Har ingen torktumlare. Duscha kortare och något kallare.
Mer resor i närområdet men resor är prioriterat så gör inte avkall för mycket. Väljer billigare hotel eventuellt AirBnB och kan laga en del mat hemma. Avstår från en och annan hemresa till Sverige som mer var nice to have.
Går ut och äter lika ofta men väljer restaurang, rätt och dryck mer medvetet. Där vi bor finns många olika prisklasser på restaurang.
Handlar mat i större/billigare butiker oftare. Billigare än det smidiga närköpet på hörnan. Hittat en slaktare där man köper fint kött snorbilligt. Sannolikt inte helt legit men det verkar vara en trevlig familj. Stöttar gummorna genom att köpa frukt & grönt när jag passerar dem. Många gamla som är fattiga på riktigt.
Marginell egentligen. Sannolikt sänkta driftskostnader på boende med ett par tusen kr i vinter. Men det är av många andra skäl vi håller igen. Inte minst för att störa Putiversum i det lilla.
Besparingar på mat, äta ute, resor kan nog ligga på en 50 kkr eller totalt under vintern (2 pers)
Investeringsmässigt har vi en stor krigskassa, delvis by design (drog ut kapital före och i tidiga nedgången) och delvis för att att vi brände oss i finanskrisen och legat för mycket cash. Det ska in nu enligt plan med potter per -10% kombinerat med månadssparande (aggressivt sådant)
Att ta sig en titt på sitt liv och prioritera det som är viktigt. Var långsiktig. Kris eller inte. Lär av misstag. Det har vi gjort. Livet år långt så man fixar utmaningarna.
Många bra tips och följer med intresse! Vi har gjort en del när det gäller uppvärmning, transport, med mera som jag skrivit om i andra trådar.
Jag är lite ambivalent när det gäller att dra ner på saker som städerska, restaurangbesök och liknande. Vi har god ekonomi och en del av mig känner att det är lite egoistiskt att dra ner på sådan konsumtion som bidrar till inkomster för människor som drabbas hårdare än oss av inflationen och tuffare tider.
Nyttja Matpriskollen-appen för att handla extrapriser i flera butiker! Det kryper lite i kroppen när jag gör det men samtidigt ligger Willys/ICA verkligen mitt emot varandra där jag handlar, så då är det ingen större uppoffring. Timpenningen kan bli otroligt hög om det ändå var någon köttbit man skulle handla i ena butiken som är -30% billigare tvärs över, som man handlar på 2-3 minuter med kirurgisk precision
Jag avser även att:
Byta sekundära, gamla datorskärmen som drar 50W vid drift (!), kontra 10W för min primära. Återbetalningstiden blir bara några månader om jag säljer den för runt en tusenlapp. Då den enskilt drar minst 10 kWh i månaden med min användning!
Effekten som det har är:
Mer indexandelar till moi… På marginalen
Det jag har insett är:
Tänk Taleb om vi någonsin kommer ner till boräntor på 1-2% igen. Låg nedsida, hög uppsida! Man bör antagligen binda då!
Mycket lätt att säga idag men så tänkte jag i alla fall när jag band på 3 år och 1,18% förra året. Det var inte mer hjärnkontor bakom det valet än just ovanstående, och jösses vad det valet kommer spara mig pengar Men ibland ska man ha tur!
Övrigt
Sitter ändå mycket tryggt i en lägenhet under omständigheterna. Men sparmanin eldas verkligen på när börsen är så billig som den är Jag tänker att allting man kan avstå nu för extra fondandelar har goda utsikter att mer än dubblas inom 10 år!
Det vi kommer göra är att betala av huslånen när bundna räntan går ut i oktober .
Annars det vi gjort senaste 10+ åren är att leva livet som vi vill ha det med minimal kostnadsökningar via livsstilcreepet förutom barnen som drar upp kostnaderna.
Vi har gjort följande förändringar senaste året (började i samband med krigsstarten):
stängt och tömt utebubbelpoolen vid fritidshuset
sänkt temperaturen lite mer i vinter i fritidshuset
lagt ut det underutnyttjade fritidshuset på AirBnB (krävde stor arbetsinsats att få huset i skick för detta)
har numera bara en bil, som till vardags rullar väldigt lite (de flesta i familjen cyklar eller går för det mesta)
skurit ner på uteätandet till vardags (lunchlådor + mer helgmiddagar hemma)
avslutat städhjälpen (gjorde ändå ett dåligt jobb)
Vi avser även att göra eller prova att:
fortsätter resa mkt, men mer prismedvetet (tex tåg istället för flyg i ett par fall), lite billigare hotell, boka MYCKET längre i förväg
köpa skidutrustning ist för att hyra
få alla i familjen att tänka mer på energiförbrukning som tex kortare duschar, stänga fönster, släcka etc
försöka gå runt på månadsinkomsterna så att huvuddelen av bonusar och optionsutbetalningar kan gå till investeringar på börsen
löneförhandla lite tuffare i vår
avstå från trädgårdsmästare och istället göra höststädningen i trädgården själva
hälsosammare leverne pga bättre mat och mer rörelse
ngt bättre ekonomi (eller åtminstone gå back mindre varje månad)
spabad drar mkt el
det lönade sig att investera i isolering och bra fönster, och att se över listerna runt dörrar och fönster
AirBnB ger ett tillskott som gör skillnad på marginalen
oljepanna som uppvärmningskälla (bor i hyrt hus i utlandet) är guld! Hörde på radion att det nu är billigare att värma sitt hus med olja än med värmepump här… Gas ska vi inte gå in på hur det stod sig i jämförelsen…
håller helt med Jan om att många ”modernare” energiinvesteringar (tex solpaneler, ny värmepump etc) är jättesvåra att räkna hem.
äga mindre saker (tex en bil mindre) sparar inte bara pengar utan också tid!