Jag lägger mig ofta bakom långtradarna runt 90. Kommer ner i 0,7 l/mil på min gamla bensinare men om jag ska hetsa som alla andra som kör enligt fartgränsen plus moms så drar den över 1 l/mil. Gör det inte främst av snålhet utan för att vara snäll mot miljön. Har man inte bråttom är det rätt skönt att ta det lugnt. Men den bästa resan är den som inte blir av alls.
Det är ett bra tips. Jag brukar ofta läsa kurser på kvartsfart på distans och förutom att man lär sig saker och håller igång hjärnan så får man fina rabatter. Dock får man inte rabatter på resor om man bara läser på kvartsfart.
Kan du inte utveckla det som ni har gjort som gjort mest skillnad? (och välkommen till forumet) ![]()
Haha, min erfarenhet av städhjälp är att det tar lika mycket tid att plocka undan OCH leta efter sakerna efter städningen som att faktiskt göra allt på en gång… Vi köpte dammsugarrobot istället ![]()
Dagens åtgärd: 50 mm extra xps isolering ovanpå vvb. Onödigt att värma tvättstugan med dyr elpatron. Rekommenderar samma trick till alla med någon slags varm tank till sitt värmesystem. Tanken kommer att läcka och allra mest i toppen. Är den gammal läcker den antagligen som ett såll.
Nu byter jag snart vvb mot vp-beredare så detta är bara under väntetiden. Kommer mäta lite på skillnader mot tidigare.
Jag / Vi har gjort följande förändringar:
- Helt slutat logga in på Avanza. Månadssparandet går på automatik.
- Helt slutat med utemat/snabbmat och lagar mat hemma. Storkok. 16 matlådor i frysen. Efter inspiration här i forumet.
- går på dass med lyset släckt. Bor ensam så dörren öppen så ser ändå.
Jag / Vi avser även att göra eller prova att:
- Skaffa terracottakrukor och värmeljus och göra en enkel kamin
- Öka månadssparandet.
Effekten som det har haft eller som det sannolikt kommer att ha är:
- Om lång tid kommer jag vara glad att jag månadssparat mera.
- Helt enkelt bra lära sig leva på mindre både el och pengar.
Det jag har insett / gärna vill tipsa andra om är:
Terracottakamin:
Övrigt
För övrigt är jag glad att jag är frisk och sund och har turen just nu att bo i lägenhet där värme och (varm)vatten ingår. räknar dock med en 10%-ig hyreshöjning. Jag har också tur att jag behöver använda bilen sparsamt och inte dagligen. Känns som jag undvikit många av dom ekonomiska smällar som folk drabbas av nu men det jämnar nog ut sig i i längden.
Logga inte in på erat sparande. Jag kör full lyxfällantaktik. Gömma och Glömma.
Jo du/ni påverkar, jag har följt rådet som varit uppe på bloggen tidigare
9 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Bryta kryptovaluta och utnyttja värmen för att minska förlusten på elpriset
Ja, här har vi Sven som har byggt ett eget kylskåp. Intressant och spännande, men knappast relevant eller kopierbart. Suck. Ibland önskar jag att SVT använde sin möjlighet att påverka på ett smartare sätt.
En snål f.d. kollega brukade slip-streama bakom långtradare när han var på husvagnssemester. Gjorde tydligen en rejäl skillnad i momentan bränsleförbrukning. Enligt uppgift var han tvungen att ligga ganska tätt bakom för att få effekten.
Inte att rekommendera ur säkerhetssynpunkt dock. Kan nog bli mer stenskott också.
Körde för många år sedan en sträcka på 30 mil 2ggr i veckan, största delen av vägen var enfilig landsväg (100).
I början körde jag om varenda långtradare, men efter ett par gånger insåg man att tidsbesparingen var minimal och det var mycket mer ansträngande att hålla på och köra om hela tiden än att bara lägga sig bakom den första man stötte på och hålla sig där.
Kör enligt samma devis nuförtiden med.
Precis, oftast spelar tidsförlusten mindre roll och man kan i stället glädjas över att slippa stressa med omkörningar och det man sparar på bränsle och miljö.
Jag tyckte faktiskt att det var lite intressant. Jag minns när jag var barn att de flesta hade skafferi där det var en ventil ut mot fria luften och den kalla uteluften kyler utrymmet. Lite som en jordkällare i miniatyr. Man borde kunna kombinera moderna kylskåp med användning av uteluft. Undrar vad han får för kostnad med användning av sin kylkompressor när uteluften inte är tillräckligt kall. Plus förstås fördelen med att ha ett så stort utrymme som han hade. Skafferierna har utrotats av de väldigt låga elpriserna, kanske är det dags att tänka om?
Nu har vi en frigolitlåda på altanen utanför köket som vi har frukt och grönt i , perfekt svaletemperatur.
Lite senare på året så använder vi det som lagring av färskvaror när medeltemperaturen är < 5-6C.
Lagad mat (storkok) får ALLTID svalna ute innan det åker in. Frysta varor brukar tas fram kvällen innan och tina i kylskåp.
Ett bättre tips för vanliga dödliga är dock att se till att
- god luftströmning över radiatorn på baksidan av kyl och frys
- städa radiatorn så damm inte ansamlas och motverkar 1) eller riskerar brand (låg risk)
Idag tog jag på mig kepsen och inspirerades till att hålla 95 utom vid ett tillfälle där jag ökade lite så en annan kunde smita in smidigt.
Även om det utifrån den egna situationen kan kännas meningslöst att stänga av apparater som står på standby, i relation till vad annat kostar, så vill jag slå ett slag för att tänka på detta i ett globalt perspektiv. Vi verkar trots allt leva i en värld där det blir mer och mer prylar som är på hela tiden och kräver energi. Ting som behöver laddas hela tiden.
Jag tänkte på det nyligen när jag skaffade elbil med laddbox. Min laddbox kommer att ladda bilen mindre tid än vad den kommer att stå och inte ladda. Jag vet ingen anledning till varför laddboxen skulle behöva vara på när den inte används så därför har jag installerat en brytare så jag kan stänga strömmen till den när den inte används.
Jag har jobbat inom automation hela yrkeslivet men har också insett att mitt hem inte behöver vara automatiserat. Genom att jag tar mig tiden att sköta detta så både bryr jag mig samtidigt som jag kan minimera onödig energiförbrukning.
Min inspiration hoppas jag blir att bry sig om de små sakerna för att i ett globalt perspektiv så anser jag att det är betydande.
När man pratar om hemmaautomation handlar det väl mest om lathet? 
Riktig automation, dvs temperaturreglering osv är väl alldeles utmärkt att låta en maskin sköta. Men att tända och släcka via appar i telefonen osv?
Fjärrkontroller leder till ohälsa!
Fuktövervakning är inte samma sak som att faktiskt visuellt granska grunden efter lokal påväxt.
Stängde av golvvärmen i badrummet och satte in en grislampa (en sådan som ger både ljus och strålningsvärme till griskultingar). Den är på bara när någon är i badrummet och behövet ljus.
Det fungerar rätt bra. Skönt att stå under värmen efter en dusch. Vet dock inte hur kallt golvet kommer att kännas till vintern.
Köp badtofflor ![]()
Släkt kökslampan:
Har en 5 Watts lampa i köket som alltid stod på.
På ett år blir det 43,8 kwh eller typ 90 kr. Ingenting eller hur. Om vi säger att alla i Sverige har en sådan lampa på blir det 438.000.000 kwh. Tillsammans kan vi göra skillnad!
Har köpt en soluppvärmd utomhusdusch som jag använder från 1 juni och fram tills nu. Har inte duschat inomhus på hela perioden. Det är inte alla dagar den är jättevarm men om man jobbar hemma och inte måste duscha på morgonen så kan man duscha efter dagens träningspass och då funkar det. 
Det blir fyra månader utan varmvattenförbrukning i duschen.