Vi köpte under sommaren ett fritidshus modell större på ca 100m2 i södra Dalarna. Då vi alltid bott bostadsrätt där uppvärmning ingår i avgiften har vi helt enkelt aldrig funderat så mycket om olika typer av uppvärmning. Huset har idag ett vattenburet värmesystem som går att värma antingen via en vedpanna alternativt via eluppvärmning. Vi har gott om egna björkar samt björkved och kan således utan prooblem hålla huset varmt genom att elda när vi är där men kommer behöva lösa underhållsvärme för när vi inte är där. Efter att ha haft en hantverkare på plats så konstaterades att husets planlösning är ytterst dåligt lämpat för luftvärmepumpar, en luftvattenpump är för hög för att få plats utan installeras i två delar vilket skulle komma med en stor extra kostnad och bergvärme skulle vara nästan omöjligt att få till eftersom huset är allt för otillgängligt med nödvändiga lastbilar.
Vi har snabbt blivit smärtsamt medvetna om den enorma kostnaden det skulle medföra att hålla huset ens runt 10C så att det håller sig i gott skick om vi tänkt använda oss av eluppvärmning. Jag har därför nu påbörjat projektet “Mining for heat”. För den som är insatt så kan man med hjälp av vanlig PC-hårvara (grafikkort) minea vissa kryptovalutor. Eftersom den mest lönsamma kryptovalutan (Ethereum) nyligen gått över till ett system som inte tillåter mining med grafikkort samtidigt som elpriserna skjuter i höjden så försöker miners nu fly skeppet och sälja vad som säljas kan.
Min tanke är därför enkel, jag har inget intresse i att göra vinst på mining utan om jag ändå ska använda mig av eluppvärmning så kan jag lika låta uppvärmningen tjäna pengar. Jag har därför att köpa på mig ett 12-15 grafikkort som jag sätter ihop i 4-5st olika stationära datorchassin och placerar en rigg i varje rum där varje rigg drar ca 450W/st vilket borde räcka för att hålla temperaturen på minst 10C. Vid ett elpris på över 120 öre/kWH skulle man börja gå back och vid 350 öre /kWH så skulle man gå back ca 75kr/dag om riggarna är igång dygnet runt vilket dock ändå är betydligt billigare än om vi körde vanlig eluppvärmning. Min tanke är dock slå av på mining dagtid när elpriserna är högre och och hoppas att det med god isolering av fönster och liknande ändå ska hålla sig runt 10C.
Jag hoppas att på detta sätt hålla nere vår nettoutgift för uppvärmning i högsta möjliga mån. Utgiften för riggarna gissar jag landar på runt 20tkr men jag har väldigt mycket liggandes då jag håller på mycket med datorer och har under flera år byggt och sålt datorer som extraknäck vilket även medför att jag har användning för grafikkorten även efter det att det här projektet förhoppningsvis kan fasas ut till förmån för en bättre lösning.
Skulle nog behöva minst två stycken, troligtvis tre ändå. Och sen verkar det ju ändå inte finnas några att köpa ens om man skulle vilja? Förstod det också som en rätt dålig lösning sett till att det ordentligt kallt vintertid i Grängesberg.
Men kanske skulle eventuellt kunna köra en luftvärmepump eller två och komplettera med i alla fall ett par miningriggar. Har hårdvara för att sätta ihop 2-3st riggar i garderoben utan att behöva göra några inköp så jag behöver inte spendera något för att get up and running med ett par riggar i nästa vecka när vi är uppe i alla fall.
Det där tror jag inte ett dugg på om du inte har jättebillig el. Jag har mineat tidigare på tre st 3080 kort och sen maj i år har den stått avstängd av den enkla anledningen att det knappt knappt gick runt. Då räknade jag fram ett totalt elpris (iofs med nätavgift och skatter) på strax under 3kr, nu ligger det över 5kr per kWh. Och nu kan du inte ens minea Ethereumbaserade krypto längre till ett vettigt pris…
Men visst, har du enormt billig el, tillgång till gratis 3080 eller 3090 kort så kör på, men räkna på det innan du köper något iaf…
Finns billiga och bra llvp typ Daikin och Mitsubishi för cirka 6000-8000 kr men kanske kräver import nu pga lagerläge. Köpte en Daikin Sensira förra året som stödvärme. Kanonbra och kan köra ned till 10C.
Du behöver mycket lite effekt så 2 st borde vara mer än tillräckligt i kombo med värmeförflyttare. Isolera taket om inte redan gjort är mitt tips. Du kan även sätta, för fönsterna med isolering när ni inte är där.
Det kan ju vara jag som snubblar i mina beräkningar, men om mitt alternativ för stunden är att använda endast eluppvärmda oljeelement (vill kunna styra dom på distans) så känns det som att mining ändå borde vara ett bra alternativ.
Eftersom jag inte vill minea för högsta möjliga proffit per watt utan vill ha högsta möjliga värme per spenderad krona så kommer jag inte att minea med så pass nya kort då de är “för effektiva” för mitt syfte. Jag kommer att använda mig av RTX 2060 och/eller RX 580 8GB samt det 6700XT som redan sitter i datorn vi har på landet. Jag räknar med att gå ungefär mellan plus minus noll till att göra en förlust på runt 50kr per dag när det är som kallast. Det borde ändå ge en betydligt lägre månadskostnad för uppvärmning än de alternativ jag har?
Sen så vill jag understryka att jag även om jag inte skulle minea för värme gärna köper miningriggar till vrakpriser för att använda grafikkorten i gamingburkar som jag säljer vidare med en ganska hygglig förtjänst. Så det är inte så att utlägget för själva utrustningen egentligen är något som jag är orolig för att inte få igen då rabbatten för att köpa grafikkort i bulk ändå troligtvis kommer väga upp värdeminskningen för korten.
Taket är isolerat och nylagt förra året, fönstrena däremot behöver tätas och sen täckas när vi inte är där. Man kände redan för några veckor sen att det drog kallt från fönstrena så vågar inte tänka på hur mycket kall luft som skulle komma igenom där på vinern om man inte löser det på ett bra sätt.
Det är en vanlig missuppfattning att grafikkort som har mineats på skulle vara mer slitna än ett gamingkort när det i själva verket ofta är tvärt om såvida man köper korten av en miner som vet vad den håller på med. En duktigt miner vet att vinsten ligger i marginalerna och då behöver man hitta sweet spot mellan strömåtgång och hash rate vilket man gör genom att underklocka kärnans klockfrekvens men överklockar minnena men kan då ändå undervolta grafikkorten vilket leder till lägre temperaturer. Så länge korten har gått svalt så kommer själva chippet eller minnen på kortet inte att ta någon som helst skada. Jag är även noga med att alltid plocka isär och rengöra korten samt byta kylpasta och thermal pads vilket gör att korten brukar prestera till och lite bättre än nya då jag använder en bättre kylpasta. Det enda som egentligen är sannolikt kan ha tagit någon skada är fläktarna och min erfarenhet är att den ändå verkar vara ytterst ovanligt att fläktarna lägger av (har inte hänt på någon av de närmare hundratal datorer jag har sålt. Men om så skulle vara fallet så är det enkelt löst med en ny fläkt, men korten brukar bli gamla och slängda långt innan det händer.
Sen är jag nog en av andrahandsmarknadens tryggaste personer du kan köpa en begagnad dator av då jag om problem uppstår i efterhand har fixat det utan extra kostnad. Jag har dock haft väldigt lite problem med de datorer jag sålt även om jag ibland fått ge tech support för diverse mjukvara och annat som köparen inte förstått sig på men som inte har med själva datorn att göra egentligen. Angående grafikkort har jag bara haft en person som hört av sig med ett felande grafikkort på de här åren och ingen var tacksammare än den 13åring som på sin ett år gamla dator fickk ett dubellt så bra grafikkort efter att hans förra gett upp