Jag har ett svagt minne av att jag såg någon i forumet svara att om man har ett highend grafikkort att man kunde tjäna x kronor om dagen i att tex ingå i någon pool. Stämmer det? 
Ja, det stämmer. Man kan t.ex. använda Nicehash eller liknande tjänster. Just Nicehash har en kalkylator på sin hemsida där man kan få en uppskattning av hur mycket man kan tjäna.
OBS: Dålig idé att köpa nya grafikkort idag för detta, då det tar lång tid att få tillbaka sina pengar. Men har man redan en gamingdator så kan man sätta den på att minea när man ändå inte använder den.
Ytterligare OBS: Gör detta på egen risk, ur både datasäkerhetsperspektiv och slitage på komponenterna.
Har minat med mitt 3060 Ti sen början av januari, har tjänat typ 4 tkr innan el, kostade runt 5 tkr då jag köpte det innan uppgången för gaming. Ska vara runt 150 usd per månad innan el för mitt kort under dessa nivåer.
- Registrera på Bitstamp.net, du måste ladda upp leg.
- Ladda ner T-Rex miner från github: Releases · trexminer/T-Rex · GitHub
- Öppna T-rex som du direkterar till ethermine: Ethermine - Ethereum (ETH) mining pool och din Ethereum adress du skapade i 1. Exempelvis skriv in cd C:\Users\Aen\Downloads\t-rex-0.19.12-win-cuda11.1 i CMD för att komma till rätt mapp, därefter t-rex -a ethash -o stratum+tcp://eu1.ethermine.org:4444 -u XXXXXXXXXXXXXXX där X… är din eth adress.
- Ladda ner MSI Afterburner: Afterburner Det du vill göra efter att du har börjat mina är att sänka power usage, oftast kan man sänka väldigt mycket utan att mininghastigheten minskar (jag har 65%), sen öka memory clock speed då det är vad ethereum mining använder. Det här sänker även temperaturen och därmed ljudnivåer.
- Sälj direkt i Bitstamp när du får dina ether till euro och sen överför med banköverföring. Går du vinst måste du skatta.
Verkar vara runt 300 USD per månad du tjänar med ditt kort innan el. Just 3090, beroende på tillverkare, kan ha problem med minnestemperatur, om du vill kolla det senare så kan du ladda ner HWinfo64 och kolla Hot Spot Temp. Men det är överkurs (då kanske man kan modifiera kortet så den kyler bättre).
OBS jag rekommenderar inte att köpa grafikkort för att göra detta. Det är extremt riskfyllt och man kan inte köpa grafikkort i alla fall, och om man kunde det är priset dubbla typ.
Sen kommer det inte sabba ditt grafikkort, kan t.o.m vara bättre då komponenter inte tycker om temperaturfluktuationer (exempelvis rumstemperatur till rendering), och att stängas av och sättas på. Overclocking (av t.ex. minne) bör inte heller sabba ditt grafikkort.
Är det värt att göra med ett 3060ti om man betalar 1,30 kr / kwh i elpris? Jag tänker att mitt 3060ti redan är en “sunk cost” så egentligen är allt “vinst” så länge intäkten från miningen överstiger extra elkostnaden det drar. Funderar om man skulle försöka sig på det för att få tillbaka lite på investeringen men vet inte om det är värt att dra igång eller om man måste ha betydligt bättre pris för el.
Ja, jag drar 129 w vilket blir ca 3 kwh per dygn, medans jag tjänar typ 43 kr per dygn. Processorn och annan utrustning drar kanske 10-15 watt på det också. Har du räknat in skatt på el också? Men “vinst” blir det helt klart. Betalar du för värme så minskar den kostnaden också.
Glöm inte skatteeffekten. Mining räknas som inkomst av tjänst (m.a.o. skatt + sociala avgifter på intäkterna~70%).
Sen om man tradear så är förlusterna bara 70% avdragsgilla, vilket gör att det är lätt att hamna i att betala mer skatt än man faktiskt har tjänat (eller ens har kvar i tillgångar när nästa krasch kommer)
Vill väl mest i all välmening säga: ha stenkoll på skatten om ni ger er in i det.