Checkwatt - några som vill dela med sig av siffror?

Har vi några här som är med i Checkwatt? (låter företaget använda batteriet till att hjälpa till att balansera elnätet).
Det vore kul om några vill dela med sig av lönsamheten från Checkwatt de senaste månaderna.
Jag har hört en del siffror, men svårt att tro på det man hör om man inte får se dem från någon som är kund.

1 gillning

Spana i denna tråden: Hedga elpriset - investera i ett batteri - Nr 134 av Frusse

Följer också det lite. Det ser inte så lovande ut :slight_smile:

tack
Där fanns vad jag ville veta

Hej
Jag scannar forumet men hittar ingen som delar med sig av siffror för förtjänsten på Checkwatt ibörjan på 2024.
Någon som vill berätta om de får bra ersättning?

1 gillning

Har ett Growatt 15kwh. Drog igång Checkwatt mitten januari. Väldiga problem med utspädning. Som jag har fattat det så har Checkwatt fler kunder än vad de upphandlat mot Svenska kraftnät där av lägre ersättning per kund. Det har kommunicerats att de jobbar på problemet så jag hoppas att det blir högre ersättningar snart.

Ca 1200kr intjänat sedan mitten av januari 2024.

1 gillning

Sungrow SBR 96, 9.6 kWh, 5.76 kW, Elområde 3

Tack

Om ni kommer ihåg får ni gärna fylla på här med några månaders mellanrum, ja är nyfiken på utvecklingen :slight_smile:

Jag har 16kw batteri kopplat till CheckWatt. Precis som många påpekat så är ersättningarna just nu långt ifrån vad prognosen sa. Hoppas dom kan lösa problemet. Alla pengar jag får in från både solceller och batteri åker in på Lysa.

1 gillning

Se mitt tidigare inlägg gällande storlek på batterit etc.

Utmaningen för Checkwatt och andra med samma affärsidé är väl ändå på sikt att ersättningen som ska fördelas från Svenska Kraftnät är konkurrensutsatt, dvs ju fler som bidrar till att balansera nätet desto lägre ersättning per aktör.

Med lite otur sitter man med en investering på ett batteri + styrmodul utan rimlig horisont på break even.

För egen del kan jag inte ens räkna hem styrmodulen inkl installation då elcentralen sannolikt behöver expanderas, och då har jag redan tagit investeringen i ett batteri.

2 gillningar

En dum fråga kanske men i diagrammen ovan anges intäkter netto. Innebär det netto för hela anläggningen eller är det bara för batteriet?

Själva elen som produceras av solcellerna är den vid sidan av?

1 gillning

Det är bara batteriet. Solcellerna presterar bättre även om elpriset numera är väldigt lågt när solen skiner.

Tack för att ni visar era siffror, har varit svårt att få reda på hur den verkliga återbetalningen ser ut.
Jag kommer med en sidofråga till er med stödtjänst:
Hur ser er elförbrukning ut när batteriet laddas med full effekt?
Sker detta när som helst över dagen och hur påverkas övrig förbrukning om någon storförbrukare är igång samtidigt?

Jag har redan effektabonnemang med rätt hög avgift på vinterhalvåret per kWh (125:-) så jag skulle bara vilja se några dagliga kurvor hur er elförbrukning ser ut de dagar batteriet har använts för att även få med detta i min plan huruvida det är görbart eller ej för min del.

Hej, tänkte bara dela med mig av mina siffror (intäkter) för 10kWh elområde 3. Intäkterna är så låga att jag tror något är fel men när jag tittar på Henning_F:s intäkter så stämmer dessa med mina så det kanske är så illa som det ser ut. Detta innebär ju endast några ynka procent av de siffror som Gosol presenterar på sin hemsida - 3500kr/kW i snitt för åren 2021-2022 och hela 5400kr/kW för år 2023.

Tack för att ni fortsätter att dela med er av siffror, jag tycker det är jätteintressant att läsa

Hej igen, bra att den här tråden skapades så att man får mer info och “pusselbitar” i balanstjänstens djungel. Av Checkwatt och Gosol får jag inga svar eftersom dom bara hänvisar till varandra eller helt enkelt inte svarar alls. Intäkterna för mitt batteri på 13kWh / 10 kW köpt och installerat av Gosol, har sedan 1/2-2024 varit så låga att jag undrar om allt står rätt till med alla inställningar som sköts av Checkwatt och eller Gosol. Jag frågar men de svarar att de ska kolla och återkomma men sedan blir det tyst. Jag har kollat på Svk mimer och ser att det stämmer med priser, euro/megaW, som Checkwatt presenterar i sin energyinbalance. Det som gör mig fundersam är att jag bara får mindre än 10% av beloppen. Exempel april-2024 (som är den klart bäst betalda månaden hittils i år). Svk köper fcr-d upp+ner för i snitt ca 150 euro/megawatt per timma, alltså ca 1.5 euro/10kWh i timmen. 1.5eurox24timx30dagar=1080euro för april. Vad får jag? jo, ca 900kr… Utspädning? Räknar jag fel? Får jag inte betalt för mina 10kW för att det är strypt eller någon felaktig inställning? Kommentera gärna, av Checkwatt och Gosol får jag inga svar.

Hej,

Väldigt bra tråd, har som många andra undrat och letat hur/var man kan jämföra.

Har Growatt batterier (15kwh) med en effekt på 8kW, som Checkwatt/Energyinbalance visar.
Elområde 4.
(Bara 2 fulla månader (april-maj) pga lite strul med ett av batterimodulerna större delen av Juni och juli)

Det är långt från de beloppen som Svk betalar enligt Mimer. Förväntade mig inte heller att få de beloppen, antar det är en hel del mellan händer samt all problem med utspädningseffekter som checkwatt har haft. Lite svårt att klura ut hur mkt utspädningen sänker samt hur mkt det generella minskade marginalpriset från svk inverkar.

Historik ifrån mimer
Obs! Juni 2024 är endast t.o.m 19/6

1 gillning

Har haft 10 kw batteri med checkwatt, har fått 173:-/mån i maj och juni. Så nära bluff man kan komma. Samma problem, leverantören ( Sun4energy) och Checkwatt hänvisar till varandra, alt svarar inte alls. Funderar nu på att gå ur, och använda batteriet på kvällar / nätter. Men det ger inte någon större vinst det heller…
Kollade på en annan leverantör, Fever, men dom verkade vara precis lika dåliga.

Hur har ersättningen nu i September sett ut?