Jag fick precis självfakturan från Checkwatt
189 kr för sept, 20 kWh batteri och 10 kW.
Jag hoppas verkligen att de får ordning på utspädningen snart men det har ju gått ganska långt tid med de här låga ersättningarna så förväntningarna är låga.
Här är 2025 fram till idag (2025-03-18). De gröna topparna på staplarna är besparingen som gjorts tack vare egen användning av batteriet med nya (automatiska) funktionen som låter batteriet laddas upp till ca 74% när elen är billig och ladda ur batteriet ner till ca 34% när elen är dyr (CheckWatt AI):
Inklusive allt la jag ut 234 500 kr för två år sedan. Det blir nog svårt att räkna hem investeringen, i alla fall om inte elpriserna sticker iväg igen (hoppas inte).
Uppgifter från offerten daterad 2023-02-15
Solpaneler: 32 st Trina Solar 415W monokristallin Helsvart
Optimerare: 12st Tigo TS4 A-O
Växelriktare: Sungrow SH10RT Hybrid 10kW
Batteri: Sungrow SBR 96, 9,6 kWh
Installerad effekt: 13 280 W
Årlig uppskattad produktion: 8 490 kWh
Pris efter grönt avdrag: 224 457 kr
CheckWatt-prylen kompletterades med några månader senare.
Uppgifter från den offerten, daterad 2023-07-06
Stödtjänster med EMS, plug-in-lösning
Styrenhet plugin 3-årsavtal
Pris (inga avdrag kvar att göra): 10 000 kr
Bolaget jag hade med att göra har gått i konkurs sedan dess.
Checkwatts största probelm är avgiften som äter upp vinsten.
SE3, 10kWh batteri med 5kW effekt.
2024 (juni-dec): 743kr före avgift, 343kr.
2025: 514 kr hitills innan avgift
Har utöver detta solceller på 9.2kWp i söderläge som producerar el mitt på dagen när jag inte behöver. Ca 70% säljs.
Min rekommendation till andra är att sätta solpanelerna i öst och västlig riktning för att maximera självkonsumtionen och självklart ha totalt skuggfritt tak året runt.
Tjena! En säljare försöker kränga ett 15 kWh batteri (Emaldo Power Store AI), max effekt 10,8 kW, och han menar på att det ska avkasta ca 10k/år med stödtjänster och genom att jag själv kan ladda batteriet billigt och sälja dyrt. AIstyrning. Pris 80k efter grönt bidrag. Har redan solceller.
Återbetalningstiden skulle då bli 8 år.
Låter ju som en glädjekalkyl utifrån de siffror som jag ser i den här tråden eller missar jag något?
Företaget är Ecocraft. De har några inte så smickrande recensioner på Trustpilot dessutom så jag lutar åt “tack, men nej tack”
Har nu kopplat bort Checkwatts cm10 modul och tänker använda batteriet och även utöka detta från 13.1 till 26.2 kWh till egna fastigheten samt köpa/sälja utefter variationerna i spotpriserna. Känner mig säker på att det i nuläget är bättre än den låga ersättningen från balanstjänsten. Nån som behöver en cm10? Haha, nej, tänkte väl det. Inte mycket att satsa på dagsläget.
Tack för all info allihop förresten, jättebra att få input från er användare med riktig information i stället för “försäljarsnack” som är så nära bedrägeri man kan komma.
Idag hade man ju med ett 10kwh batteri ganska enkelt kunnat tjäna 30 kr genom högsta och lägsta prisskillnad. På ett år är det således inte helt orimligt att kunna ladda ur batteriet två gånger per dag och göra en vinst på typ 1,33 kr/kWh utifrån att vi normalt har en peak på förmiddagen och en på eftermiddagen. Detta förutsätter att sommar priserna inte blir för låga dygnet runt, men teoretiskt tänker jag något sådant.
Själv hade jag gärna köpt ett batteri med grönt avdrag (om inte annat för att slippa stressen över familj som gladeligen duschar när elen kostar 10kr kWh), men då jag även måste förstöra mitt tak med solpaneler för att få avdraget faller kalkylen.
Jag skrev och frågade säljaren som svarade så här:
" Det är inte orimligt att ha årlig avkastning på 10 000 kr
Stödtjänster förväntas ge minst 4 000 kr per år vilket motsvarar 333 kr i månaden (förmodligen kommer det ge mer när alla marknader är igång)
Spotprisoptimering innebär en årlig besparing på 7 891 kr (657 kr/mån som du sparar och tjänar) för ett 15 kWh batteri, detta är alltså pengar som du sparar genom att ladda billigt och nyttja när det är dyrt, detsamma gäller för elprisarbitrage - alltså att du säljer lagrad el när det är dyrt!
Så du kommer förmodligen att tjäna mer pengar än 10 000 kr per år men det är fullt rimligt att ligga på 10 000 kr - det är inte för mycket och det är inte för lågt.
Då har vi inte ens räknat in pengarna du sparar genom effekttarifferna när dom väl kommer, vilket är mellan 1 000-3 000 kr/ år
Om vi då tar 4 000 kr för stödtjänsterna och 6 000 kr istället för spotprisoptimering/elprisarbitrage får du följande:
Totalt: 10 000 kr/ år
Stödtjänster: 333 kr/ mån
Spotprisoptimering/elprisarbitrage/ökat värde på solel: 500 kr/ mån i pengar du sparar och tjänar
Som du märker är det inom rimliga gränser där felmarginalerna är små, det finns utrymme för felräkning utan att det påverkar er kalkyl något nämnvärt.
Emaldo’s hemsida säger en sak (34.891 kr/ år), men vi har ett tydligt mål att jobba med korrekta kalkyler som baseras på dagens siffror och inte historiska som Emaldo jobbar med på sin hemsida, detta medför återigen att göra affärer med Ecokraft är tryggt, framför allt med mig då jag gärna vill vara saklig och genuin i min försäljning.
Så räkna kallt med att spara/tjäna runt 10 000 kr per år, det är fullt rimligt som sagt!"
Funderat på detsamma men då behöver jag styra batteriet manuellt eller programera en styrning via Home assistent.
Det sistnämnda är kanske den mest långsiktiga då man mha HA kan optimera mot arbitage, solcellsproduktion, billaddning och effekttariff. Om man kan programera dvs.