Jag har testat just detta med Home Assistant (HA) i ca. 1 år. Trots optimering där man tar hänsyn till dagens spotpris, mängd kWh kvar i batteriet, förväntad förbrukning, nästa dags spotpris och att man utför allting optimalt blir förtjänsten en fraktion av den från en stödtjänst.
Eftersom jag skapade alla sensorer via HA kunde jag följa exakt hur mycket jag sparade på batteriet i realtid. Resultatet var en besvikelse minst sagt.
Nedan ser man min logg per månad i förtjänst på batteriet där vi övergick till stödtjänst i mitten av maj 2024:
(Observera att via min stödtjänstleverantör får vi fast ersättning som uppdateras varje kvartal, vilket är anledningen till förifyllda värden.)
Den enskilt bästa månaden innan vi skaffade stödtjänst var november 2023, som hade väldigt volatila spotpriser. Den kommer inte ens in närheten av den ‘låga’ ersättning vi får idag.
Något som jag inte har testat är utjämning av effekttopparna för effekttariffen, eftersom den är ny för oss för i år. Detta kan förändra kalkylen en del.