Här kommer en liten infodump med mina tankar kring batteri hemma. Välkomnar gärna om nån har feedback på eventuella tankefel jag gjort, eller om det är till nytta för andra som går i samma funderingar men inte redan som jag lagt alldeles för många timmar under ett antal veckors tid på att rota i ämnet, och prata med både kunniga och okunniga säljare
Bakgrund
Jag har en “för stor” solcellsanläggning, dimensionerad på den tiden (2018) då man fortfarande fick bra betalt för såld el soliga dagar och 60-öringen på det. Stor 70-talskåk (ca 400 m2 inkl garaget som hålls uppvärmt), spabad och elbilar så vi gör av med över 30 MWh/år. Solcellerna (31,2 kWp på nästan platt tak) producerar runt 23 MWh/år. Intäkterna från produktionen har varit en kombination av ersättning för såld el, uteblivna kostnader för köpt el samt 60-öringen i avdrag för såld el. Elcertifikat och ursprungsgarantier var också med i ursprungliga kalkylen, men de blev snabbt värdelösa. Har väl fått drygt halva investeringen återbetalad sen start (eller lite mindre än hälften om man tar hänsyn till att alternativet hade varit att betala av på bolånet), inte minst den fina sommaren 2022.
Har dock inte varit problemfritt, hela 2024 gick bort pga fel på anläggningen (isolationsfel på taket, dålig installation), men fick det i alla fall fixat på garantin och ersättning för avbrottet så det var i slutänden inte nån större smäll - bara en massa onödigt jobb. Nytt fel 2025 som kostade oss viktiga sommarmånader, men nu är allt igång igen sen i augusti (väntar dock fortfarande på ersättning för det driftstoppet)
Har vid ett par tidigare tillfällen räknat på batteri, men då har kalkylen ganska uppenbarligen inte gått ihop.
Nu när 60-öringen försvinner (den gröna delen av grafen ovan) och effekttarifferna lurar på horisonten (även om vårt lokala elnätsbolag inte publicerat detta ännu), i kombination med att priserna på batterier dykt rejält så blev det intressant att titta på det igen. Förväntad livslängd på batterierna har också ökat markant, från några tusen cykler till nu 6000-8000 cykler och 10 års garanti.
Har inte beställt ännu, men är snubblande nära nu med offerter på runt 1700-1800 kr/kWh installerat och klart (efter att ha varit lagom svårflörtad och fått lite uppdaterade offerter).
På grund av att pengarna man investerar i detta ju har alternativa användingsområden så gillar jag egentligen inte begreppet “återbetalningstid” (orange linje i grafen ovan) utan tycker snarare att man ska räkna på nettonuvärde (vilket väl blir mer i linje med den streckade lila linjen ovan).
Jag har utgått från att besparingarna/intäkterna från batteriet kommer från följande källor:
Ökad egenanvändning av egenproducerad el
Att fånga mer av överproduktionen och använda den själv samma dygn, och därmed slippa överföringsavgift. Idag kostar det 95 öre/kWh att få elen levererad (överföringsavgift + elskatt + moms på båda), så det är minsta vinsten på en flyttad kWh. Med “ankkurvan” vi har nu med låga eller t o m negativa elpriser soliga dagar i norra Europa kan man nog också våga anta att det blir ytterligare nåt tiotal ören bättre av att elen används morgon/kväll/natt istället för att som idag sälja på dagen och sen köpa tillbaka på kvällen.
Här får man räkna utifrån sina egna förutsättningar, men går jag på mina egna dygnsvärden ett par år (senaste åren det inte var driftstörningar på solelen…) så ser det ut såhär för köpt/såld el. Det gröna är potentialen per dygn, dvs hur många kWh som både exporteras och importeras samma dygn. Potentialen är faktiskt högre höst och vår, mitt i sommaren kan man lättare helt gå över till egenförbrukning med en anläggning av vår storlek.
Detta är en viktig analys för dimensioneringen av batteriet. Inledningsvis ger fler kWh bra utdelning, men det är en avtagande nytta.
Här är min uträkning av potential för olika storlekar på batteri, utifrån dygnsvärdena ovan. Har utgått från att batteriet laddas till 80 % och laddas ur till 20 % för att minimera slitaget på batteriet.
Sänka effekttariffen genom att kapa effekttoppar
Inte helt lätt att räkna på när man inte fått sin lokala prismodell, men har i min kalkyl utgått ifrån att jag ska få betala runt 90 kr/kW (eventuellt + moms?) för toppar mellan kl 06-20.
Tittar man på ett års timmar så ser det ut som nedan, dvs kapar jag de 10 % högsta topparna (röda prickar i grafen nedan) varje månad borde det gå att få ner detta med åtminstone 2-3 kW per månad och spara 180-270 kr/mån.
Här hjälper högre effekt på växelriktaren, men även att ha tillräckligt mycket kapacitet för att ta flera toppar samma dygn - särskilt om batteriet parallellt även används till annat än att bara kapa effekttoppar.
Flyttad konsumtion under vinterhalvåret - Elprisarbitrage
Ladda batteriet under lägre pris, egenanvändning (eller till och med sälja) elen vid högre pris.
Har antagit att i snitt 60 % av batteriets kapacitet (20-80 % SoC) nyttjas per dag, och ger i snitt 1 kr/kWh skillnad i pris mellan när elen köps och när den används. Mycket möjligt att det är konservativt räknat med tanke på de extrema svängningarna i elpriset vi ser här i SE3 nu.
Stödtjänster
Har varit extremt lukrativt i perioder (tusenlappar per månad för folk som var med på tåget häromåret), för att likt elcertifikaten snabbt avta i nytta.
Här har jag inte vågat anta nåt värde på det, men ser det som en uppsida om man t ex via Tibber eller nån annan extern leverantör av styrning skulle kunna vara delaktig på nya stödtjänstmarknader i framtiden, även om de kanske även då blir kortvariga innan marknaden hamnat i balans.
Reservkraft/ödrift
Med en viss prepper-tendens hos mig själv och inte minst hos frun så kommer vi nog kosta på oss ett eget jordtag och nödvändig omstrukturering av elcentralen för att kunna driva prioriterade laster från batteriet (kyl, frys, cirkulationspumpar i värmesystemet osv) eller eventuellt hela huset under kortare tid.
Detta kommer inte ge någon direkt utdelning i dagsläget (mer än kanske om det kan rädda lite kylvaror vid ett långvarigt strömavbrott), utan är att betrakta mer som en försäkringspremie ifall vårt elnät skulle utsättas för större påfrestningar såsom solstorm, sabotage eller rena krigshandlingar. Då är det en billig peng att ha undvikit att huset kyls ut och ledningar fryser sönder etc…
Summering & exempel
För att visa hur jag räknat är här ett par exempel på verkliga offerter jag fått på senare tid, man skulle kunna säga att Sigenergy är branschens “Apple” (grymt helhetskoncept och ledande mjukvara, fanatiska fans - förmodligen störst facebookgrupp) vs branschens “Android” (mer prisvärt men gör jobbet, men mindre raffinerad installation/paketering). Det är möjligt att de inte är helt jämförbara, tror att den första hade med lite mer pyssel med elcentralen som låg utanför grönt avdrag i den ena offerten och man kanske ska anta att Sigenergys mjukvara nyttjar den tillgängliga kapaciteten bättre, men som illustration av principen och grundantagandena för hur jag räknat funkar det nog ändå.
För NPV-kalkylen tyckte jag det var rimligt att titta på 10 års livslängd (batteriet och växelriktarnas garanti) och jämföra med
- Bolåneränta på ca 3 %
- Antagen avkastning i snitt under 10 år på 6 % i en fond
“Apple”-alternativet | “Android”-alternativet | |
---|---|---|
Märke | Sigenergy | Solis + Dyness Stack100 |
Lagringskapacitet | 18 kWh | 51,2 kWh |
Effekt | 12 kW | 15 kW |
Pris inkl moms | 153 561 kr | 177 588 kr |
Grönt avdrag | −74 477 kr | −88 263 kr |
Investering | 88 584 kr | 89 325 kr |
Pris per kWh kapacitet | 4 921 kr/kWh | 1 745 kr/kWh |
Ökad egenanvändning | 2 240 kWh/år | 4 058 kWh/år |
Antaget värde egenanvänd el | 1,35 kr/kWh | 1,35 kr/kWh |
Totalt värde egenanvänd el | 3 025 kr/år | 5 478 kr/år |
Effektkostnad | 91 kr/mån per kW_topp | 91 kr/mån per kW_topp |
Kapad effekttopp | 2 kW_topp/mån | 3 kW_topp/mån |
Totalt värde kapad effekttoppar | 2 184 kr/år | 3 276 kr/år |
Flyttad konsumtion vinterhalvåret | 1734 kWh/år | 5 069 kWh/år |
Sänkt spotpris per flyttad kWh | 1 kr/kWh | 1 kr/kWh |
Totalt värde flyttad konsumtion | 1 734 kr/år | 5 069 kr/år |
Stödtjänster | 0 kr/år * | 0 kr/år * |
Total besparing/intäkt | 6 943 kr/år | 13 823 kr/år |
NPV (10 års drift, 3 % kalkylränta) | −28 503 kr | 27 751 kr |
NPV (10 års drift, 6 % kalkylränta) | −35 360 kr | 11 708 kr |
*potential för uppsida finns.
Kan ni gissa vilket alternativ jag lutar åt…?
Sen tillkommer funderingar såklart på om man ska investera lite till för att få ö-drift, hur man ska se på nya brandcellskrav, seriekopplade brandvarnare osv men det kanske är en annan diskussion.