Problem med batteri till solceller, värt att fixa?

Hej på er kloka människor.

Jag har ett dilemma, vi har solceller på taket och ett batteri kopplat till dessa. Nu har dock batteriet ballat ur och när jag meddelat kundservice hos företaget som tillverkat batterierna så måste jag ha hit en tekniker för att felsöka och eventuellt byta ut det skadade batteriet. Jag har pratat med en tekniker och enligt honom kan det hela kosta säkert 6000-7000kr utöver garantin på batteriet. Vi är nyinflyttade i huset och har inga kvitton på installationen på solcellerna/batteriet, det är antagligen gjort själv av förra ägaren.

Nu till frågan, är det värt att få batteriet utbytt? Känner att det skulle ta många år att ta igen kostnaden..

Ska tilläggas att jag kan nada om solceller, har försökt sätta mig in i det men tycker ändå det är en total djungel.

Fick ni ingen dokumentation på detta vid köp? Såvitt jag vet får inte vem som helst lira med det där utan utbildning. Värt att höra av sig till förra ägaren och kolla vad de vet/minns från installationen?

Om det sedan är lönt eller ej handlar ju om anläggningens storlek, batterikapacitet, er förbrukning, elpris, fluktuationer i detsamma etc. Det är en jäkla djungel att räkna på.

Ja grejen är då att förra ägarens son är elektriker, därav inga kvitton. Jag har hört av mig till honom och han skulle se ifall han hade mer dokumentation (förväntar mig dock ingenting). Batteriet är ca 9 kWh.

Årsförbrukning och vad solcellerna ger på ett år har jag tyvärr inga uppgifter om då vi inte bott så länge ännu. :slight_smile: Men kvalificerad gissning är åtgång ca 15000 kWh/år, solcellerna inte en blekaste aning. :upside_down_face:

Nä jag håller med, vet inte ens hur jag ska börja en sån beräkning för att se om det är värt det eller inte, magkänslan just nu säger att det inte känns värt besväret.

Tack för svar btw. :folded_hands:

Vad är det för fabrikat på batteriet? hur gammal är installationen?

Utan batteri blir solceller rätt meningslösa IMHO. Dvs du får in el från solen när den är som billigast (på dagen) och måste ändå köpa in på natten när den är som dyrast.

Har du dessutom ett batteri med AI så kan den köpa in elen från nätet när den är som billigast för att användas när den är som dyrast. (Speciellt bra på vintern).

Vi installerade både solceller och batteri i våras.

Solax Power på både batteri och solceller. :slight_smile: De installerades förra året av förra året av förra ägaren. (De borde ju hålla längre än ett år :roll_eyes:)

AI tror jag inte vi har, det går köpa till nån smart-hub om jag fattat det rätt och få det uppkopplat till deras app (ännu en kostnad på 5-6000kr).

Vi har både solceller och batterier. Solcellerna installerades för 3-4 år sedan och batterierna installerade i somras, dvs rätt lång efter vi installerade solcellerna. Det finns 4 aspekter där du kan tjäna pengar på batterier:

1. Lagra solenergin från solcellerna och använda när solen gått ner.
  2. Kapa användningstopparna så du får ner effektavgiften (relevant för oss som bor i Göteborg men snart införs detta system i hela landet).
  3. Att köpa el när det är billigt på dygnet och använda när det är dyrt. På så vis kan du kapa de värsta pristopparna. Detta är endast relevant om du har timpris.
  4. Att få grid rewards. Detta innebär att du låter elsystemet använda ditt batteri för att stabilisera systemet och du får en ersättning för detta.

Historiskt har grid rewards varit ganska lukrativa. Man vet dock aldrig hur det blir framgent.

Vi räknade på att vi tjänar ingen batterierna på 4-5 år. Min erfarenhet så här långt är dock att AI-lösningen som de gör reklam för funkar sådär. Vårt batteri har tokladdat batteriet under tidig morgon så det är fullt när solen går upp och sedan sålt vår solenergi för 0 öre per kWh. AI-funktionerna blir dock bättre över tid. Man kan också ställa in hur batteriet fungerar manuellt (även om jag inte prioriterar att göra det).

Från den erfarenhet vi har är mina råd:

1. Ja det lönar sig.
  2. Ta inte batterisystemet från solcellsleverantören utan kolla marknaden.
  3. Se till att du kan få grid rewards, annars är det svårt att räkna hem investeringen.

Uträknat med en komplett kalkyl för solcellerna också? Eftersom vad jag vet är de i princip en förutsättning för batterilagringen.

Men vänta nu…

Ahaaa! :wink:

Jag vill inte regna på din parad, men tittar du på vår och höst är det ofta pissbillig el nattetid pga blåst och relativt dyr dagtid pga kyla, men anläggningen kan ändå generera bra med kräm då det är molnfritt. Min erfarenhet är att de flesta somrar är det skit samma med solceller och de flesta vintrar likaså. Det är övriga två årstider det spelar mest roll.

/med solceller sedan våren 2019.

Det finns ju fabriksgarantier också, och har sonen gjort det och är elektriker ska det väl komma med viss garanti också, även om det gjorts privat. Det ingick ju i ert husköp om inte annat.

Tack för era svar. :folded_hands:

Garantier finns på batteriet, så det ska inte vara några problem, det enda är att Solax inte ersätter resor och arbete för firman som får komma hit och göra själva bytet. Jag ska höra mig för med fler firmor. :+1:

Gällande hur mycket vi ”tjänar” på batteriet vet jag inte ens hur jag ska börja räkna på det. :sweat_smile: Känns som väldigt många ”om” i den kalkylen. :face_with_peeking_eye:

Ja, helt ärligt vet man inte förrän i efterhand vad som lönar sig. :person_shrugging:

Men efter ett år i huset vet ni ert förbrukningsmönster och kan nog mer generellt få ett hum om vad som är lönt. Jag har “bara” solceller och inser att när 60-öringen försvinner blir det tråkigare, samtidigt har jag eluppvärmt hus (via luftvärmepump) och då räcker batterier inte så länge kalla vinternätter ändå. Så hittills avvaktar jag installation tills jag ser något som inte stinker glädjekalkyl. :sweat_smile:

Håller på att shoppa hus och vrider och vänder på det här, både solceller och eventuellt batteri. Avkastningen landar mellan ett fasträntekonto och börsens genomsnitt. Aningen närmre börsen, om man inte åker på någon större service och reparation. Det är alltså mer en fråga om diversifiering än att det installeras någon vinstmaskin. Behöver inte vara fel för det, men jag kan ju uppskatta den mer underhållsfria indexfonden.

2 gillningar

Hmm i detta fall förstod jag det som att solcellerna fungerade.

Om man redan har solceller så räknar man nog hem att skaffa batterier. Har man varken eller så är jag tveksam att det lönar sig.

Det finns en del som skaffar batterier för att få grid rewards och att kunna köpa billig el delar av dygnet och använda när det är dyrt. Jag har dock inte räknat på om det lönar sig.

Är ju väldigt svårt att svara på. Alternativkostnaden att inte lägga sina pengar i en global indexfond kan ju vara enorm.

El är ju otroligt billigt i Sverige just nu, och har varit länge. Indexfonderna är upp 100% på 5 år och flera hundra procent på 10 år.

Ofta är det mer att man vill stötta ny teknik, det kanske är spännande eller att man vill proklamera sin politiska åsikt. Att det skulle löna sig med solceller och batteri jämfört med att köpa billig el och investera på börsen, ser jag inte som en rimlig kalkyl långsiktigt, speciellt inte över 20+ år.

När elen är dyr på vintern så ger ju solcellerna knappt någon el, så det argumentet håller inte heller.

Ja du har ju inte fel… men med batteri som kör med AI så laddar den batteriet när det är som billigast och använder det resten av dygnet oavsett när detta är. Man undviker helt enkelt alla toppar

Nu har vi ganska liten elförbrukning så det är lätt att parera även med ett mindre batteri. Vi har 16Kw just nu. :blush:

Tack för svar.

Vårt problem är att både solceller och batteri finns på plats, men att batterierna har gått sönder. Det går antagligen på garantin enligt leverantören men vi själva får betala för att tekniker åker ut och felsöker och sedan då kommer tillbaka och byter ut det trasiga batteriet. Tycker det är en sur kostnad att ta då jag får en indikation på ca 6-7000kr för bara detta. Därav frågan. :slight_smile:

När jag gjorde kalkyl på basal användning av batteri till solceller för flera år sedan dvs ladda på dagen och använda elen på natten eller gärna kväll och morgon när den ofta är dyr insåg jag att det ändå troligen blir svårt att räkna hem batteriet.
Med alternativ normal avkastning på investeringen och avskrivning av batteriet ( 10 års livslängd ? )+ avräkning av förlusterna vid laddning, lagring och omvandling igen till växelström kom jag fram till att ca 1 Kr/ kwh kostade cykeln rimligen… Med snittpris rörlig elpris område 3 på 41 öre under 2024 har jag svårt se någon payoff alls. Även fix pris 3 år ligger runt 75 öre senaste åren.
Har den kalkylen ändrats ?.
Plugga också på riskerna med att ha ett större batteri i huset. Finns en hel del filmsnuttar som visar både bränder och rökgasexplosioner från dessa batterier. Bla ett klipp där garageporten där batteriet finns blåses ut och träffar brandmannen som står utanför.
Ett råd är tydligen att ha batteriet i ett utrymme utanför bostaden med en vägg vänd utåt som är lätt och blåses ut vid en ev explosion.

Det får du ta på husköpskostnaden

Det kunde varit diskmaskinen.

Ni har ju redan betalt för anläggningen, det ingick i huset. Jag hade inte övervägt att nyinstallera solceller och batteri men eftersom det satt på huset fick ni det på köpet, och troligen med en rabatt mot nyinstallationspris.

Det sagt, är det bara teknikerkostnaden som tillkommer är det nog inte så mycket att diskutera.

Ponera ni tjänar 1kr/kWh ni kör genom batteriet. Potentiellt kan ni nog ta hela batteriets kapacitet per dygn.

Det blir då ca 3500kWht/år a 1 kr/kWh så det betalar sig på 2 år. Kanske 1,5 , kanske 3 år. Det kan solcellsnördarna få utveckla i sina excelkalkyler :slight_smile:

Är det dessutom hemmapuleri även om pularen är elektriker och papper saknas kan det vara bra om en tekniker tittar på det. Batterier brukar inte lägga av så där efter ett år drygt men visst kan det vara ett dåligt exemplar.

Grid rewards heter på svenska kapacitetstjänster eller stabilitetstjänster där du hyr ut ditt batteris kapacitet till en sk aggregator som säljer det vidare på marknaderna för detta. Det var mycket lönsamt för några år sedan men ny storskalig kapacitet har tillkommit som sänkt förtjänsten och den kommer inte återhämta sig.

Detta eftersom storskaliga batteriinstallationer är billigare än dessa små oavsett bidrag .

Vill du lära dig mer om prisbilderna och intjäning på solceller så googla på “ankkurva” så kommer du inse att bara solcellerna har inte har samma intjäning längre som förr.

Tänkte jag skulle uppdatera om hur det gått med våra batterier. Nu efter 5 månader är anläggningen äntligen fungerande igen. Det krävdes 5 besök av elektriker med felsökningar mm. Det visade sig att ett av våra två batterier (3kW vardera) hade gått sönder så vi fick ut ett nytt på garantin från tillverkaren. Tillverkaren bistod även med en batteriladdare gratis för att kunna rädda det andra batteriet som var dött.

Vi bad även elektrikern ominstallera hela anläggningen så den numera sitter inomhus i garaget för att kylan inte ska kunna ta död på den igen.

Så nu fungerar allt och det enda vi väntar på är fakturan på allt jobb. Räknar med att det blir dyrt men ser det som en investering. En investering som aldrig någonsin kommer gå plus, men men. Har åtminstone lärt mig massor på vägen om hur anläggningen fungerar och skulle vi nånsin flytta och köpa nytt hus kommer jag aldrig installera solceller. :laughing:

1 gillning