Vet att detta delvis diskuterats, men min fråga spetsar till det lite ytterligare.
I dagsläget vill jag inte installera solceller, plus att just idag, 12 dec skulle solcellerna hjälpa min ekonomi föga. Däremot skulle ett “solcellsbatteri” förmodligen hjälpa mig rätt rejält.
Idag hade jag kunnat ladda upp batteriet på 265 öre per kwh, för att slippa topp på 725 öre.
Låt säga att jag förenklat idag hade kunnat halvera min elkostnad just idag.
Med 50% bidrag från mina egna pengar jag redan gett staten, så verkar inte batterierna kosta allt för mycket. Jag har också gott om plats att ställa ett batteri, och kan enkelt installera det just nu då jag bygger nytt hus. 100 000 minus 50% verkar ge mig iaf 15 kwh.
Om elen varje år skall kosta mig iaf 100 000 per år, och jag kan halvera det till 50 000 så har jag total återbetalning av investeringen på bara ett år.
Det finns en annan förmån i att man kan leva ett liv med lite varmare hemma, ta lite längre duschar, använda badkar och bastu, osv. Dvs, slippa anpassa sitt liv in absurdum.
Men, nu är frågan, funkar det som jag tänker? Kan jag addera bara batteri utan solceller i detta läget?
Kan man ladda dessa batterier bara från elnätet, endast när det är som billigast, och sen kunna använda fritt när det är som dyrast.
Kan tänka mig att installera ett mindre antal solceller, men de skulle mest hjälpa till lite under sommarhalvåret, men såklart kanske förbättra ekvationen lite ytterligare.
Är detta en bra idé, vad ska jag då tänka på? Vilka batterier är bra, mindre bra?
Skatteavdraget gäller lösningar för lagring av egenproducerad energi. Att installera batteri utan solceller berättigar alltså inte till bidraget.
Hur många solceller som behövs för att det ska gå igenom vet jag däremot inte.
En del leverantörer ger inte “Admin-login” så att du kan aktivera laddning från elnätet med mindre än att du frånsäger dig garantin. Gissar att det har att göra med antal laddcykler.
Du måste också tänka på att du har en hel del förluster vid laddning och urladdning, uppåt 20% vad jag läst mig till, vilket gör kalkylen lite sämre.
Jag har också tänkt i de banorna men tyckte det var svårt att få fram bra siffror på hur många laddningscykler batteriet klarar samt livslängd på växelriktaren. Jag har för mig att det var en artikel i senaste numret av Nyteknik där de går genom lite av de du funderar på. Hade varit elegant om man istället hade en elbil med möjlighet till vehicle to grid så man slapp förvara batteriet inomhus
Man har väl ändå köpt sitt system, inte hyrt det? I så fall bör man ju ha full behörighet till systemet eller pengarna tillbaka.
Ja, men dessa förluster blir i form av värme, och systemet står väl inne i huset förmodar jag; dvs man tar tillvara på 100% av effektförlusten i form av direktverkande eluppvärmning (vilket ju är sämre än om energin gått till en värmepump, men ändå inte en hel förlust). Kan man halvera elpriset (genom att kapa topparna och ladda i dalarna, som beskrevs) så är det ju ändå en vinst även med effektförlusten. Hur mycket vinst (och om investeringen därför är lönsam) beror ju på skillnaden mellan topp och dal, och framtida elpris. Svårt när politikerna får bestämma.
Är det inte bättre att ha det inomhus? Då slipper du värma det på vintern, och eventuell överskottsvärme går inte till spillo.
Om man har plats så finns det nog en finess med att ha det inomhus. Sen får man se till att välja en batteriteknik som inte brinner så bra om olyckan är framme (elfel eller extern brand)
Utan att ha räknat så gissar jag att det kan bli svårt att räkna hem.
Men vill du gräva lite så är en populär batterityp LiFePO4 batterier. De är dyra i inköp men klarar många cykler ( >5000++ ) om man sköter om dem.
Många rekommenderar att inte ladda ur dem sin fulla kapacitet, utan låta dem gå inom ett visst spann av sin kapacitet för att få lång livslängd på dem. Det verkar dock finnas lite olika åsikter. Att ta ut 80% av kapaciteten verkar vara ett riktmärke om man är lite konservativ.
De ska aldrig laddas i minusgrader, då kan de förstöras.
Senast jag kikade kostade de runt 3-4000 kr / kwh om man köper dem från utlandet. Det finns “färdiga” lösningar med hela rack med batterier för stugor/mindre hus med denna batteriteknik som man kan köpa, vanligt verkar vara 48V system. Men då förutsätter det att man kan koppla ihop alla delar på egen hand. Finns en hel del om detta på Youtube om man vill gräva.
Kom ihåg att ta hänsyn till att de har en specifik maximal laddström (olika för olika fabrikat), så du kan inte ladda upp batterierna omedelbart när elen är som billigast. Laddar man upp dem nära sin maximala laddström kan livslängden påverkas en aning.
Hur snabbt man kan ladda upp dem brukar anges med en siffra “x C” där x är en multipel av batteriets kapacitet i Amperetimmar. Detta värde ger dig maxströmmen som du kan ladda batteriet med, i ampere. Så ett batteri på 50Ah med 2C kan laddas med 2 x 50 = 100 ampere (vid batteriets laddspänning i DC). Notera att det kan vara olika C-ratings för laddning och urladdning.
Går man via firma och köper något mer traditionellt/färdigt så tror jag det är helt andra priser vi pratar om, men där har jag dålig koll.
Jag vet inte vad som gäller för försäkring om något skulle hända. Gör du det på DIY-sättet så är du nog på egen hand, så där gäller det att tänka till.
Japp, det är man. Då får man utöver batteri även byta/kompletta med en växelriktare som klarar batteri om man inte varit förutseende och fixat det. Eller välja en lösning som är oberoende av växelriktaren.
Jag antar att det finns ett visst utrymme för fusk här, precis som med ROT. Det är ju firman som monterar som får bryta mot reglerna och ansöka om grönt avdrag i så fall, trots att man inte har solceller sedan innan, men en seriös aktör lär (bör) inte vara så sugen på ett sånt upplägg.
Tyvärr är det inte så världen funkar just nu/längre… Det var ju inte länge sedan Mercedes låste stolsvärmen om du inte prenumererade på någon tilläggstjänst! Du tillåts inte köpa delar till din MacBook för att laga den. ”Right to repair” är ett ganska viktigt ämne, anser jag, men egentligen handlar det ju nästan om ”Right to own”!
Jag har gjort en ganska omfattande studie kring enbart batteri och vilket mervärde det skulle ge mig, utan solceller.
Jag tittade på daglig delta i elpris och vissa dagar var det stor skillnad mellan högsta och lägsta pris.
Men som allt annat, så är det många utmaningar och slutraden blev inte så positiv som jag först trodde.
Kort summerat, utan för många detaljer:
Lägsta pris en timme är just en timme, inte en lång period (hel natt osv). Priset blir därmed inte det lägsta, utan ett medelvärde för den tid man laddar sina batterier.
Det tar tid att ladda 10-15 kW batteri. Lösning är att säkra upp huset, men då får man en ökad månadskostnad från elnätsägaren.
Om man ”snällladdar” 4-5h under natten så har man laddade batterier på morgonen. Det är bra då man har en topp i användning och elen är dyr.
Nästa topp är eftermiddag/kväll. Dessvärre har man vid det laget förbrukar en stor del av sin kapacitet, för att ta sig genom kvällen när man använder och när det är som dyrast.
Lösning kan vara att ladda under dagen så att man har kapacitet på kvällen.
Problemet är att priserna under dagen är relativt höga och därmed blir vår medel delta ännu sämre.
För att få en bra avskrivningstid behöver man mer än en laddningscykel per dygn. Här blir utmaning att ha låg delta med fler cykler eller hög delta och få laddcykler.
För den som har en elbil eller hybrid, så vill/behöver man ladda under natten för att kunna köra på morgonen. För mig blev det konflikt återigen i säkring till fastigheten och vilket som skulle prioriteras - batteri eller bil. Ganska givet om man behöver köra till jobbet.
Livslängden på växelriktare.
Det är relativt kort garantitid i jämförelse vad man behöver för att kalkylen skall hålla. Likaså är det med solceller. En ny växelriktare efter 6-7 år är inte något värsta scenario skulle jag säga, utan mer ett rimligt. Komponenter åldras vilket medför att brus/störningar (EMC) letar sig in i husets elinstallation. Det i sin tur leder till störningar i radio, exempelvis Wi-Fi, smarta hem enheter osv. Till slut hittar man störkällan och står inför en utgift (erfarenhet från en hisstransformator som störde ur hela PLC-nätet i ett bostadsområde).
Säkerhet.
Att ha 15 kW batteri i garaget är trots allt en viss risk och skulle de väl börja brinna så kan de inte släckas förrän det brunnit ner helt. Röken från ett batteri är ingen trevlig upplevelse kan jag intyga om.
Underhåll
Om man kör DIY så står man så klart för det mesta. Jag själv har tillräckligt med baskunskaper för att sätta ihop och driftsätta ett större batterisystem. Däremot är jag kanske inte så sugen att även om 1 år läsa i olika forum och felsöka någon del eller kontinuerligt uppgradera. Jag kanske har andra intresse då.
Köper man däremot från något bolag så bör man fundera kring underhållsavtalet eller hur man löser exempelvis vissa uttjänta komponenter, celler som förlorat kapacitet osv. När jag letade runt, så är det inte många som gör den typen av jobb.
Slutligen, hade det varit så bra och enkelt, så hade de flesta energibolag byggt det på löpande band med tanke på att de har kapital (Vattenfall, EON, Ellevio osv).
Lycka till med ditt nya hus
Satsa på bra isolering, fönster och bra värmesystem/panna.
Batteriet laddas med likström och levererar likström. På elnätet körs växelström, så du åker oavsett på en likriktare ändå. Sedan får du ju räkna på hur länge 15 kWh räcker hos dig. Ska du basta och duscha lär du bränna av detta fort en kall decemberdag… tänker jag.
edit: Längre och bättre förklaringar tidigare i tråden.