Solceller + batteri = jackpot?

I diverse reklam framhålls att solceller och batteri (med bidrag) ger snabb återbetalning och ekonomisk jackpot. Är detta sant?

Räkna på det.

Frågan handlar mer om någon har konkret erfarenhet av frågan.

Min egen förutsättning är att jag har ganska låg elförbrukning. Den elkonsumtion jag kan ersätta men egenproducerad el är alltså inte jättestor. Detta innebär att en solcellsanläggning sannolikt inte är så lätt att räkna hem för min del. Däremot verkar ju batteri kunna ge tydliga intäkter ändå.

Sanningen är att ingen vet. Jag jobbar med elnät men har ingen insiderinfo i frågan, bara den info som finns publikt:

Batterier marknadsförs hårt just nu på grund av två anledningar (killgissar jag):

• Det gav fina inkomster 2023 som ger de siffror du ser i reklamen
  • Det påbörjades installation av 40000 villabatterier under 2023 och flertalet större batterianläggningar har påbörjats. Detta gör att fönstret där investeringen lönar sig riskerar att stängas fort.

Detta sammantaget gör att det hårdsäljs just i år.

Det finns alltså risk för överetablering. Volymerna som kommer att köpas är hyfsat kända (efterfrågan) men utbudet de kommande åren är okänt. Som du ser i Youtube-klippet från Svenska Kraftnät så har prognosen för priset på balanstjänster en osäkerhet på ±30% för det som är kvar av 2024. Det verkar alltså inte ens möjligt att skapa en pålitlig prognos på medellång sikt. Jag har försökt googla och hittar en del akademiska modeller för balanspriser men inga faktiska rapporter.

Sen blir bilden ännu krångligare av att alla balansansvariga kan vara kunder (alltså köpa din balanskraft), inte bara Svenska Kraftnät. Även andra nätbolag har börjat bygga flexmarknader. De kunderna kommer sannolikt betala mindre per MWh än Svenska Kraftnät men potentiellt köpa mer (så länge det är billigare för dem att köpa av dig än att de ska dra på sig obalansavgifter). Därför spelar det roll var du placerar batteriet.

1 gillning

En aspekt att väga in är brandrisken/explosionsrisken i att ha stora batterier i hemmet.

2 gillningar

Jag har ganska stor anläggning och värmer hela huset med el (mest via LLVP) och jag har mest noterat att den svenska vinterns mörka och kalla dagar inte kan hållas på replängds avstånd med vanliga hembatterier ändå. Att trubba av pristoppar är ju en sak, men när pristoppen varar 72 timmar så kvittar det förmodligen.

Även detta är en grej jag verkligen börjat fundera kring. Det känns verkligen “sådär” när man hör om diverse batteriolyckor som sker.

1 gillning
2 gillningar

Jag skulle be säljaren om uppdaterade siffror för Q2 2024. Såna siffror finns alldeles säkert internt hos företagen.

1 gillning

Nej det är inte sant!

1 gillning

Du har alltså kristallkula och vet hur energipriserna blir framöver?

Vill du dela med dig? :wink:

4 gillningar

Förutsättningarna är klart olika för dom flesta… Allt beror på huset elförbrukning om de är lönsamt eller inte…
Vi har sen flera år tillbaks solcells paneler å produktion är klart mer än förbrukningen… Skulle gärna vilja även ha batterier, men kostnaden för dom gör att de är inte så lönsamt…
Återbetalningen på panelerna är typ 10 år me dagens elpriser, men med dom priserna som va under 2022 så hade återbetalningstiden blivit närnare 3-4 år…
Batteriers åtebetalningstid skulle hamna på +30 år… Med batterier så skulle sommar månaderna hamna på noll inköpta kwh… Idags lägget köps de runt 150 kwh per månad, å mer än de dubbla används från panelerna så batterier skulle göra en besparning på 7-800 kwh… Säg att besparningen blir 1.000 kwh om året me batterier…
Me andra ord så blir de klart olika förusättningar för var å en…
Till slut så vet vi inte var elpriset kommer å hamna i framtiden…
Dvs högt elpris = bra lönsamhet…

2 gillningar

Jag investerade i det vid årsskiftet. Kom igång med checkwatt i februari och ersättningen har varit katastrofalt låg sem dess. Hade räknat med lägre än säljarna sa men inte såhär dåligt.
Dock tror jag investeringen blir okej på sikt då mer vind o sol framöver ökar balansbehovet. Samt bör ge volatila elpriser.

Men räkna på det som ett case utan stödtjänster och ha dem som bonus snarare.

Säljare som fortfarande pratar 2 års payofftid känns på riktigt hal is. De vet ju q1 o q2 mycket väl i år.

3 gillningar

Nej ingen kristallkula men jag har varit med riktigt länge för att veta att det inte finns någon gratis lunch.

1 gillning

Kruxet är att erfarenhet är redan utdaterad i frågan. Det handlar mycket om kalkyler om framtida priser.

4 gillningar

Beror på…

Historiskt sett har det varit jackpot vissa perioder, framför allt nyligen med höga elpriser även på sommaren. Framåt? ingen vet säkert…

I min kalkyl så föll det ekonomiska i ett batteri bort. Främst pga den 0,60:- staten betalar en för varje såld Kwh.
Det kan såklart ändrats.
Men lägger man med andra aspekter så som intresse, drifta huset vid strömavbrott osv, kan ändå ett batteri vara motiverat.

Tog in offerter på celler och batteri. En av säljarna hävdade att det inte lönade sig och stt han därför inte ville sälja ett batteri. Udda, men uppskattar ärligheten.

5 gillningar

Dom borde bli fler dom säljarna om de bryr sig något om sitt varumärke. Som sagt det var en sak för ett halvår sedan men att fortfarande dra en pitch där 2års payoff låter som en självklarhet måste vara olagligt när de vet ersättningarna sista 6 mån.

Men gött då har du en vettig kontakt att bolla med ifall du vill slå till på andra premisser än för stödtjänsterna. Ö-drift kan va intressant framåt om/när 300TWh Svensk förbrukning istället för 140TWh blir verklighet.

2 gillningar

Installerade solceller för tre år sedan. Vår installatör rekommenderade då att vi inte installerade batterier då det inte var ekonomiskt försvarbart.
Vi producerar själva ungefär hälften av vår årsförbrukning av el. Produktionen infaller under april till september. Det stora behovet av el infaller under oktober-mars. Jag ser inte att en batterianläggning skulle lösa detta. Istället säljer vi elen under sommaren och får pengar till godo hos elbolaget. Jag har även sett erbjudanden från elbolag där man får kWh till godo. De kan använda sin vattenkraft som ett batteri och öppna kranen när solelektriciteten sinar under vintern.

Det senaste året har stödtjänster varit extremt lukrativt så där hade installatören fel. Men det visste man kanske inte i förväg.

2 gillningar