Solceller + batteri = jackpot?

Ja, det är ju stödtjänsterna som utgör den hypotetiska jackpoten, inget annat.

Har också solceller och letat men inte hittat något elbolag där man får kWh tillgodo.
Har du något exempel på bolag som erbjuder detta?

1 gillning

Nyfiken på detta jag också. Jag har tolkat det mesta sådant prat som missuppfattningar av att de har en innestående kronor och inte kWh.

Jag kan minnas fel för det var tre år sedan. Elbolaget jag tänkte på har i alla fall inte det erbjudandet nu.

1 gillning

Det kan ju vara så att det upphörde under de där skräckvintrarna som rådde i den vevan.

1 gillning

När jag räknade på batterier fick jag inte ihop det, de klarar bara en viss ur och uppladdning innan de blir dåliga, den lilla peng du tjänar på att inte sälja solelen direkt är så liten att batterikostnaden blir dyrare än vad du tjänar på att ha batteriet. Speciellt om man också låter pengarna växa med ränta på ränta istället.

Nu var det några år sedan jag räknade på detta, det kanske är lönsamt med billigare batterier och subventioner.

2 gillningar

Hur tänker man kring att man måste byta batteri+växelriktare iaf 1 gång under livslängden? Det är ju ganska stora kostnader vilket kapar mycket av besparingen?

Jag frågade vad en växlare kostade och säljaren sade 12000kr, är det vad ni andra också fått uppgift om?

När V2x kommer kan vi använda bilbatteriet för lagring. Två flugor på smällen.

10-15k har jag hört. Det känns som en mindre kostnad om man har installerat en normalstor villaanläggning.