finns två grupper, de som anser det är värt det och de som anser att man investerar pengarna på börsen. Vad som är bäst beror ju på hur elpriset rör sig och hur börsen går kommande 20 åren …
Finns massor av trådar om detta där det ältas fram och tillbaka. Det du behöver göra är att ta fram en kalkyl där du gjort vissa antaganden om priser, kostnader, service, utbyte av hårdvara etc. och se om det känns bra eller inte.
Det är väldigt mycket pill för att få ihop kalkylen. Jag har solceller och batteri, men tycker det är för mycket meck att hålla på och ställa in i appen för att optimera och försöka tjäna pengar på det. Jag försökte ett tag. Men vi fortsätter använda vårt batteri till det vi tänkte från början: det är en preppingåtgärd utifall vi får strömavbrott (vi har ödrift).
Jag har elbil, solceller och batterier, kör integrerat via Tibber så “allt” går via automatik. Generellt är det nice att ladda elbilen gratis när solen skiner och man råkar vara hemma (inte jätteofta) och att batteriet automatiskt köper/säljer el från solceller/nät när det är gynnsamt. Hittills i år har mina kostnader för elförbrukning minskat med cirka 2/3 mot föregående år och det ser ju bra ut.
Rent ekonomiskt är det dock vansinne, eftersom elkostnaden sjunker men nätkostnaden är samma. Det kommer ta runt 15 år att räkna hem investeringen och på den tiden hade samma pengar gjort mycket större nytta i en global indexfond. Bor du i SE4, och ska bo i bostaden i MÅNGA år så kanske det är värt det, men då måste batteriet vara integrerat mot någon tjänst som sköter arbitraget automatiskt. Mecka själv blir som @MariaF skriver ohållbart i längden.
Hmm… Kolla gärna på denna videosnutt. Inte heller LFP batterier är helt säkra mot explosioner.
Jag säger inte att riskerna är stora men det känns otrevligt med stora mängder energi som kan löpa amok vid olika typer av fel på
celler , bms hårdvara eller mjukvara eller själva batteribygget med temperatur sensorer etc eller kableringarna.
Man byggde i detta fall en separat stadig byggnad för batterierna och elektronik mm.
Seriöst. Delar spreds in inom 100 meters radie.
( Ingen kom till långvarig skada utom husägaren som andades in av de gifitga rökgaserna. )
Inget började brinna i detta fall.
Med äldre icke LFP batterier är ilskna svårsläckta bränder en risk.
Rekommendationer jag hört numera är att ha designade lätta väggar som ger en mer kontrollerat öppning i vettig riktning via utblåst lätt vägg vid en explosion. Även gnistfria elkonstruktioner och rökvarning som triggar kraftfull gnistfri ventilation kan nog vara smart.
Vad fick du ge för ditt paket? Hur stort batteri har du?
Har fått offert på 10kwh batteri och 6 solpaneler för 73k. Med uppkoppling till Tibber, där ska allt gå automatiskt som jag fatta det? Du är nöjd med det?
Jag har typ 23 paneler och ett batteri på 15 kWh. En sommardag räcker det precis så vi slipper köpa någon el.
Jag köpte paketet för ett par år sedan för 200 k, tror jag prickade någon pristopp där
Från början kollade jag på Checkwatt för integration men kalkylen var riktigt kass så jag hoppade över det. Sedan i vintras stödjer Tibber mitt batteri och nu är jag nöjd med hur det fungerar. Om det går att räkna hem vete fasen men panelerna sitter där så
11 k kan jag köpa 7000 kWh för med det fastprisavtal + nätavgift som jag har. Jag har väldigt svårt att tro att du kan spara så mycket med ett batteri. Om du köper måste du ju ändå betala nätavgiften. Att du skulle få över så mycket överproduktion har jag svårt att tänka mig.
Jag har försökt förstå hur man ska kunna få en vettig avkastning på solceller och batteri men inte lyckats. Att ha ett fastpris och förbruka utan att tänka så mycket på aktuellt kvartspris verkar fungera utmärkt för mig. Jag kanske ändrar mig om jag skaffat elbil…
Beror på hur du definierar “värt”, var någonstans i landet du bor, vad din förbrukning är, hur du använder elbilen och vilka vädersträck du har.
Har 14.2 kW paneler och 15.5 kWh batteri. Personligen tycker jag det är värt det. Gillar vara så självförsörjande som möjligt och ser det som ett skydd mot ev. energikriser och de volatila elpriserna. Sparade runt 20 000kr förra året på anläggningen. Återbetalningstiden varierar givetvis men kommer i de allra flesta fall att betala sig själv över tid.
Glöm inte att besiktiga anläggningen innan den tas i bruk.
Jag har en kalkyl i mejlboxen räknat på mina förutsättningar. Jag har inte läst än, men efter ett trevligt och vettigt samtal i tisdags med en säljare från samma företag som installerade mina celler fick jag ställt de flesta frågor och fick en summa och en återbetalningstid baserat på siffrorna för 2025.
Sammanfattningsvis: Bra samtal, insatt säljare och trovärdig kalkyl, men… jag tycker inte 7-8 år känns vettigt för att dra ihop ~75k eller vad det nu var. Visst, man blir lite avtrubbad, men när 75k är vad börsvärdet svänger mer en vanlig dag då blir jag mindre sugen.
Jag var mer på kring solcellerna, men det här med batteri får nog vänta lite till, för jag tror inte att kaozgubbarna ska hålla på och tramsa i Hormuz hela decenniet… och jag gör inte av med några storsummor och jag har i FIRE möjligheten att styra mycket användning till “rätt” tider, helt utan batteri.
Bor i Skåne, har ungefär 9000kwh i förbrukning med elbilen så ganska lågt om man jämför med många andra. Hur mycket sparar du på batteriet per år? Kör du stödtjänster via Tibber eller dylikt?
Oj, varför ens överväga denna investering då? Finns ju andra risker också, brandfara med batteriet, förfulat tak som försvårar/fördyrar underhåll, mer saker som kan gå sönder. Blir väldigt spännande att se om hus med föråldrade solceller om 20-30 år mest ses som ett dyrt problem…
Jag har egentligen toppläge för solceller men med en förbrukning på 7000kwh så har jag svårt att motivera det överhuvudtaget.
Lite där jag landar också. Blev nyfiken på det när jag köpte elbil. Har nog kommit fram till att jag kör Tibber och laddar när det är billigt och möjligtvis en effektvakt från perific.
Just installerat 20 kwh till våra solceller. För att batterierna ska ha optimal livslängd rekommenderas att undvika gå under/över 20 resp 80%. Blir inte mkt kvar av 10 kwh då.
Huset kom med solceller. Batteriet köpte jag för 50k tot, för känslan och som sagt, som en hedge mot fortsatt förtryck från EU. Men var det ekonomi som drev på hade jag investerat dem påbörsen istället. Räknar grovt med +/- 0 på 10 år. Dvs den kommer nog aldrig ifatt vad jag fått på börsen.