Solceller och batteri? Värt?

Känslan med batteri; att helt plötsligt är spotpristoppar en tillgång och inte ett problem. EUs el-inkompetens detsamma. Kan tänka mig den känslan skulle vara ännu större i Skåne. Och friheten att köra på egen el dygnet runt, resp att köpa billigt och sälja dyrt på vintern.

Men visst excel-arket säger nej.

2 gillningar

Jag rekommenderades ett batteri på 10kW. Det räcker ändå dåligt en kall vinterdag/-natt. Och under sommaren känns det som dubbelfel med tanke på hur lite jag/vi gör av med.

för 75k? gav just 50k för 20 kwh inkl installation. men då kunde jag använda avdraget, det kanske du inte kan.

Detta är med 6 paneler också. Vilket leverantör om man får fråga?

Sun4energy

Ett avdrag pga en ensam fastighetsägare

1 gillning

Här kommer lite nytt liv i denna tråd.

.

Med de priser som går att få nu får jag ihop en ganska bra kalkyl. 18 solpaneler och 19 kwh batteri för 97 000 efter avdrag.

Det är mycket som påverkar kalkylen, men jag har svårt att se hur jag inte ska få igen pengarna på ca 6-8 år.

Har normalt fjärrvärme men kommer nu installera en luft till luftvärmepump som kommer at minska förbrukningen av den numera ganska dyra fjärrvärmen. Och pumpen kommer att få god hjälp från solpanelerna och batteriet för billig drift under relativt stora delar av året.

Dessutom får man “gratis“ AC på sommaren och ett svalt och skönt hus.

2 gillningar

För oss utan källare att fly till är AC mkt skönt varma sommardagar. Underbart. Även halvmara dagar är det skönt att få friskheten när man kommer in. Och med solpaneler så har man ju alltid gratis el när AC-kylan behövs. Fighting sun with sun!

2 gillningar

Fast denna sommaren har det ju hittills inte varit “helt gratis” mtp på höga elpriser även under dagtid. Som smålänning med dubbla LVP skaver det naturligtvis hårt i plånboken att inte exportera all el (plus moms) under 10-12 timmar… :cold_face: :joy:

2 gillningar

Ja “gratis”. Här försöker många bedra sig själva och inte räkna på alternativkostnaden som vanligt. Finns ju frikyla också, väldigt låg driftkostnad men större up front kostnad.

Jag tycker AC är onödigt i sverige när det rör sig om en vecka eller två om året på sin höjd. Har en själv som aldrig använts för kyla, har inte behövts så länge man har stängt på dagen och öppet på natten. Det finns såklart en del bostäder där det skulle behövas, tex lägenheter, men då är ju inte solceller ett alternativ.

Borde du kanske prova en gång innan du bestämmer dig för om det är onödigt?

2 gillningar

Ehum, va? Bara för att du tycker det är onödigt i Sverige finns det väl andra som av olika anledningar kan tycka annorlunda! T.ex min hustru far väldigt illa av eksem och klåda när det är varmare än 20-22 grader innomhus på natten.

Under 20 grader nattetid upplever hon inga problem men när det är varmare än så tvingas hon ibland gå upp på natten och duscha kallt för att kunna sova och inte klia sönder hela kroppen. Tror du hon tycker att det är onödigt med AC i Sverige på sommaren? Och varför skulle inte billigare eller gratis el från solceller på taket vara ett allternativ för oss/henne?

Jag inser också att solceller kanske inte är lönsamt för alla i Sverige beroende på olika levnadsvanor, förbrukning, etc. men varför dra alla andra över en och samma kam?

Der blev mycket dialog kring just AC-aspekten gällande mitt inlägg. Det är faktiskt intressant då firmor som.sysslar med luftvärmepumpar nu fått sig ett ordentligt uppsving under sommarhalvåret när det traditionellt varit lite jobb för dem.

Två av de firmor jag pratade med gällande luftvärmepump kommer jobba hela semesterperioden då det är stor andel av de som skaffat solpaneler som nu vill ha luftvärmepump/AC.

1 gillning

Fast får du betalt för exporten?

Vi i Exportelpriszon4 (för att skydda Stockholm) märker ju av det, även.om DK buffrar så Tyskkabeln är trasig att priserna svänger rätt ordentligt. Skiner inte solen så blåser det…

Jag ser nog bara en kalkyl kvar med solceller och batteri och det är effektarifferna och de vet vi inget om

Stora anläggningar utan lagring är långt billigare än husanläggningar.Det slår undan marknaden.

Något värt att tänka på är att solceller + batteri kan ge annan energiklassning på bostaden vilket kan ge lägre ränta på bolån. Det finns dessutom energiexperter som kan simulera din nybyggda anläggning och ge dig ny energiklass så fort installationen är klar.

Jadå, vi har sålt överskottsel för 2400 kr första halvåret i år. Det är nästan lika mycket som under hela förra året vilket speglar det högre elpriset i år bra.

Med lagring och elprisarbitrage hade siffrorna blivit ännu bättre så vi räknar på det just nu.