Alla ni med solceller, hur resonerar ni?

VI skaffade 10 kWp solceller på taket 2019, och får väl anse att vi gjorde jackpott med tanke på de höga elpriserna under de månader på året som solen skiner. Skatteavdraget varje år har varit runt 6-7000 kr. VI konsumerar ca 32% av all producerad el, resten säljs. Husets totala förbrukning är ca 11000 kWh varav 3000 kWh går åt under sommaren för att värma pool. Vi har elbil (Tesla Model 3 Long Range). Har haft Tibber som el-leverantör och Affärsverken som elnätsleverantör, och de har för närvarande inga krav på toppeffekt, har inte heller hört att det ska komma i närtid.

Vi skaffade solpaneler dels för att jag alltid har varit intresserad av teknik och förnyelsebart, för att det då sades höja värdet på fastigheten och sen känslan av att kunna ladda bilar, värma pool och hus med egenproducerad billig energi.

Detta året har det ekonomiskt sett inte varit någon höjdare. Vi har väl sålt för nån hundring per månad. Elpriset har här i SE4 varit flera gånger nere på -50 öre/kWh och det är endast tack vare 60-öringen som man tröstat sig med att man i alla fall inte behövt betala för att sälja elen. Nu lär ju den ryka, och informationen om vad som ska komma istället är obefintlig. Jag har en enskild firma och jobbar 95% hemma, och får väl sälja elen den vägen istället så att jag kan göra samma skatteavdrag som innan, eller?

Har även sneglat på Homevolt och liknande batterier som inte kräver en hybridväxelriktare (som vi inte har). Har svårt att motivera kostnaden på ca 65000 kr för 13 kWh även om ny teknik är roligt.

Jag kan väl säga så, att “förlora” de där 7000 kronorna om året samtidigt som att elnätsavgifterna blir dyrare och dyrare och att priset för el är extremt oberäkneligt gör att jag för första gången på länge inte riktigt vet hur jag ska tänka/agera. Jag tycker att hela “miljötänket” från politiskt håll har präglats av kortsiktighet och total brist på framförhållning och plan. Tycker synd om alla som hade beställt en elbil och rätt som det var inte längre fick elbilsbonusen. Nu har ju alla räknat med dessa 60 öre i skatteavdrag istället för att själv behöva starta enskilda firmor och momsdeklarera, och nu av oklar anledning vill man ta bort detta utan att meddela hur man ska göra istället.

Detta efter att man under ett antal år har pumpat in pengar i “grönt el bidrag” för att få alla att skaffa solceller, och klappa sig på axeln. Tack för det, liksom. Det är väl ca 300000 villaägare som har installerat solpaneler på sina tak. Vem vågar göra det nu när man dels sänker bidraget, och dels tar bort de förenklade reglerna för att deklarera moms/energiskatt som mikroproducent. Detta är ju inget bidrag eller liknande, den el som jag exporterar, den köps ju av någon och denne betalar ju moms och energiskatt. Jag kan inte alls förstå varför man tar bort detta, men det är en separat fråga.

Så, ursäkta min “rant”, men hur tänker alla ni som har solpaneler på taken framöver och som har ett litet gnutta av ekonomitänk med i bilden? Att skaffa batteri känns som ytterligare en “honey trap” som solpaneler visade sig vara…

2 gillningar

Jag avvaktar och ser vad som händer framöver. Cellerna ligger ju där och kostar ingenting (utöver alternativkonstaden). Mina är i stort sett betalda, men man får ju vakta eventuella minuspriser och jag håller med dig om batterier som en potentiell honungsfälla. Där tror jag mer att alla ni elbilsägare har en öppning runt att nyttja bilen som batteri.

Men… jag är ju inte tvärsäker på att det inte kan bli andra bullar av om det blir regeringsskifte igen. Hattigheten kring hur man ska ha det är det störiga i hela frågan.

1 gillning

Kanske att skiftet 29 oktober gör att elpriset blir dyrare igen? Jag är inte så insatt och förstår inte riktigt ändringen.

Men det står en del här:
https://godel.se/blogg/flodesbaserad-kapacitetsberakning/

De ligger där uppe sedan 2017. Ger el och pengar. Tänker inte så mycket på’t.

De 60 öre/kWh i bidrag från andra skattebetalare var bara en tidsfråga innan det skulle avslutas. Du kan väl inte ha trott något annat?

Tänk på alla fattiga barn som svälter till döds i Sverige.

7 gillningar

Billigare för oss mobbade, lite dyrare för er, men troligast bara på marginalen.

Så här skrev “min” leverantör:

2 gillningar

Vi får se, tur att förbrukningen varit billig i alla fall. När nätavgiften stadigt höjs.

74kr i förbrukning förra månaden. :see_no_evil:

Solpanelerna sitter där dom sitter och ger lite el och pengar.

Men nu har jag blivit ”drabbad” av första fakturan med effekttariff vilket kanske talar för att investera i batterier och emot att ladda elbilar när elen är billig?

Sedan får vi också se vad flödesbaserad kapacitetberäkning innebär för elpriset framåt!

Vi har köpt solcells panelerna för att minska på elräkningen, å de har de gjort… De sitter uppe sen flera år tillbaks å vi säljer 75% av den producerade elen å den köpta elen är bara 2/3 av behovet… Allt är på årsbasis…

Visa intäkter och kostnader i ett kalkylark, tack.

Givetvis tar du med investeringen och skriver av den på x år.

1 gillning

Med batteri så blir förbrukningen extremt låg 6 månader om året. Laddhybrid funkar kannon med solceller. Sen så har väl inget beslut tagits gällade 60 öringen? Det löser sig säkert på något sätt. Tänk på att ditt hus ökat i värde också om det blir aktuellt med försäljning.

1 gillning

Jag kan tycka det är rimligt att skattepengar inte subventionerar elproduktion som inte behövs.

Det stora problemet är ju effektbrist vid ogynnsamma väderförhållanden under vinterhalvåret.

6 gillningar

Tyvärr tror jag det ligger i sakens natur, så länge vi inte har ekonomiskt hållbara lösningar för att lagra el över flera månader. När vi nått en viss grad av utbyggnad så kommer vi få minuspriser när det blåser och solen skiner. Det blir ett överskott av el. Det är något som varit känt hela tiden, men som man valt att tala tyst om eller ignorera, för annars hade ingen velat satsa på solpaneler och vindkraftverk. Det hjälper inte att man var tidigt ute med sin satsning, alla med solpaneler och vindkraftverk blir drabbade. Risken är att vi har så mycket momentum i utbyggnadstakten att det blir en betydande överetablering.

2 gillningar

De är nerskrivet på papper med penna samt en hel del i huvudet oxå…

Ja det tycker jag också, och har absolut inga problem med att man sänker bidraget för att installera solpaneler. 60-öringen är dock inget bidrag så den har jag absolut ett problem med att man rör utan att komma med något annat alternativ.

Hos oss har tänket hela tiden varit att överproducera på sommaren och köpa tillbaka på vintern. Det fungerar inte nu, och det kanske aldrig var tänkt att det skulle fungera så, just som du säger att det inte går att ackumulera allt överskott på sommaren…

Men nu förstår jag inte hur du tänker? Hur kan du se 60-öringen i skatteavdrag som ett bidrag? Kan du utveckla ditt resonemang?

Långt ifrån alla bilar som ens har ett 230 V-uttag. V2H eller V2G ligger långt i framtiden, då det nu endast verkar släppas “nisch-lösningar”. Den mest sålda elbilen i Sverige, Tesla, har vare sig V2L eller något annat uttag mer än 12 V. Det enda är väl att jag kan aktivera camp-läget och sova i bilen varmt och gott några extra nätter om elen skulle försvinna, men vi har å andra sidan massor med ved också, så det ska nog gå att hålla delar av huset varmt och beboeligt ändå. Fick ju även tips av MSB om att plocka lite bär om det skulle krisa sig med maten… :wink:

3 gillningar

Jag syftade mer på vad som är rimligt i framtiden. Att alla ska ha batterier hemma i hushållet tror jag inte är rimligt i längden.

Jag har kollat på de där me batterier å återbetalningen är på klart lång tid… Bästa pris som jag sätt är för 15,3 kw för med 50% statligt stöd ligger priset på typ runt 93,000 kr…
Vi köper runt 5.500 kwh per år å med batteri skulle de komma ner till 3.500-4.000 per år… Så batteri kostnaden mot va man betalar för 1.500-2.000 kwh…

Genomsnittligt spotpris på el (SE3) 2024 är som lägst Kl 02:00-05:00 när efterfrågan är som minst.

En elbil vill man såklart ladda hemma när elpriset är som lägst.

Med den nya effekttariffen innebär det att om jag laddar en elbil hemma med 15kw mellan 02:00-05:00 så får jag en effekttaxa på 15(kw)*25(kr) = 375kr som betalas till elnätägaren.

Man kan ju tycka att det vore bra om så många som laddade sina elbilar när priset/efterfrågan är lågt.

Nu får man räkna på hur man skall göra framåt.
Alt 1. Ladda mellan 02:00-05:00 när priset är som lägst och betala hög effekttaxa.
Alt 2. Ladda med lägre effekt ex 5kw under längre tid 21:00-06:00 med högre genomsnittspris men lägre effekttaxa som följd.
Alt 3. Investera i batteri för att lagra energi när man har överskottsproduktion och för att kunna använda denna att ladda elbilen.
Här vet man ju aldrig, regeringen kanske inför någon typ av ”batteriavgift” eller elskatt när man tar ut el från batteriet i framtiden.

Alt 4. Köra fossilbil istället för elbil.

När 60-öringen (skattereduktion) försvinner måste man också kunna styra så man inte får betala för elen man ”säljer” när det är minuspriser.

Dessutom har elnätsägaren (ett aktiebolag som höjer aktieutdelningen) nu en fast avgift ”inmatningsavgift” för produktion av el.

Man kan ju undra om Regeringens/Buschs förslag på ett minimipris (80 öre) på el gäller bara om det tillverkas av kärnkraft eller även solceller.

Nu lutar det åt alt 4, fossilbil men då ändras väll förutsättningarna igen om 2år om vi byter regering då.

Hopplöst att försöka tajma marknaden/förutsättningarna :slight_smile:

2 gillningar

Det är nog detta som jag gillar minst. Att ta bort den förenklade momsdeklarationen (aka 60-öringen) är helt hål i huvudet enligt mig. Rena bidrag är en sak, förenklingar i regelverk en helt annan. Nu har jag en enskild firma och jobbar hemma så det verkar antagligen lösa sig ändå, men hur ska alla andra ca 300000 mikroproducenter göra? Det är för mycket pengar (i alla fall för mig, ca 7000 kr om året) för att itne göra något. Och jag retar mig dessutom på att JAG inte får en spänn för den el jag säljer mer än elhandelspriser, samtidigt som JAG ska betala elnätskostnader för att exportera ut den där kilowatt-timmen, samtidigt som grannen som KÖPER min tillverkade KWh betalar både moms, energiskatt, elnätsavgift etc till staten och elnätsbolaget. Vilken annan producerande verksamhet fungerar på det sättet???

…har inga solceller, men håller med dig…verkar som IGEN vi har lyckats med energi politik som är tillfällig.
Igentligen bör Sveriges Energi planering styras utav politerek, borde vara separat som tex Riksbanken…