VI skaffade 10 kWp solceller på taket 2019, och får väl anse att vi gjorde jackpott med tanke på de höga elpriserna under de månader på året som solen skiner. Skatteavdraget varje år har varit runt 6-7000 kr. VI konsumerar ca 32% av all producerad el, resten säljs. Husets totala förbrukning är ca 11000 kWh varav 3000 kWh går åt under sommaren för att värma pool. Vi har elbil (Tesla Model 3 Long Range). Har haft Tibber som el-leverantör och Affärsverken som elnätsleverantör, och de har för närvarande inga krav på toppeffekt, har inte heller hört att det ska komma i närtid.
Vi skaffade solpaneler dels för att jag alltid har varit intresserad av teknik och förnyelsebart, för att det då sades höja värdet på fastigheten och sen känslan av att kunna ladda bilar, värma pool och hus med egenproducerad billig energi.
Detta året har det ekonomiskt sett inte varit någon höjdare. Vi har väl sålt för nån hundring per månad. Elpriset har här i SE4 varit flera gånger nere på -50 öre/kWh och det är endast tack vare 60-öringen som man tröstat sig med att man i alla fall inte behövt betala för att sälja elen. Nu lär ju den ryka, och informationen om vad som ska komma istället är obefintlig. Jag har en enskild firma och jobbar 95% hemma, och får väl sälja elen den vägen istället så att jag kan göra samma skatteavdrag som innan, eller?
Har även sneglat på Homevolt och liknande batterier som inte kräver en hybridväxelriktare (som vi inte har). Har svårt att motivera kostnaden på ca 65000 kr för 13 kWh även om ny teknik är roligt.
Jag kan väl säga så, att “förlora” de där 7000 kronorna om året samtidigt som att elnätsavgifterna blir dyrare och dyrare och att priset för el är extremt oberäkneligt gör att jag för första gången på länge inte riktigt vet hur jag ska tänka/agera. Jag tycker att hela “miljötänket” från politiskt håll har präglats av kortsiktighet och total brist på framförhållning och plan. Tycker synd om alla som hade beställt en elbil och rätt som det var inte längre fick elbilsbonusen. Nu har ju alla räknat med dessa 60 öre i skatteavdrag istället för att själv behöva starta enskilda firmor och momsdeklarera, och nu av oklar anledning vill man ta bort detta utan att meddela hur man ska göra istället.
Detta efter att man under ett antal år har pumpat in pengar i “grönt el bidrag” för att få alla att skaffa solceller, och klappa sig på axeln. Tack för det, liksom. Det är väl ca 300000 villaägare som har installerat solpaneler på sina tak. Vem vågar göra det nu när man dels sänker bidraget, och dels tar bort de förenklade reglerna för att deklarera moms/energiskatt som mikroproducent. Detta är ju inget bidrag eller liknande, den el som jag exporterar, den köps ju av någon och denne betalar ju moms och energiskatt. Jag kan inte alls förstå varför man tar bort detta, men det är en separat fråga.
Så, ursäkta min “rant”, men hur tänker alla ni som har solpaneler på taken framöver och som har ett litet gnutta av ekonomitänk med i bilden? Att skaffa batteri känns som ytterligare en “honey trap” som solpaneler visade sig vara…