Alla ni med solceller, hur resonerar ni?

Ganska uppenbart att staten enbart är av ondo, eller hur?

Det vore så extremt enkelt om marknaden kunde sköta allting, utan någon som helst inblandning av en stat. Då skulle det bara fungera, till skillnad från hur det fungerar när staten är inblandad.

Kanske jag som tolkar fel…men vad är det som löser sig (med 60-öringen?) om man har enskild firma?

Jag gör ingenting alls just nu. Batterier kommer inte bli lönsamt tack vare/efter 60-öringens försvinnande heller.

Försvinnandet kommer leda till ett antal års längre återbetalningstid, men panelerna sitter ju där dom sitter… Det är fortfarande lönsamt även om alternativkostnaden blivit högre, och solceller som investering ser såklart inte lika attraktiv ut. MEN för oss som redan installerat är panelerna lite av en sunk cost tänker jag? Lite som att köpa en ny bil, när den väl är köpt är det inget att gräma sig åt om andrahandsvärdet går ner jämfört med kalkylen.

Vi har nyligen för ca 1 år sedan fått solpaneler på taket. Fungerar jättebra och är ekonomiskt gynnsamt.

Batteri kan väl ändå vara en god idé om man redan har en anläggning då det kan hjälpa undvika att sälja vid negativa elpriser. Dessutom kan det ju brukad till annat som att bulka el när priset är lågt och avlasta när priser ökar, nättjänster m.m.

Det har tidigare varit svårt att räkna hem men ju när 60 öringen försvinner så kanske det kan finns en vits.

Andra förbrukare sommartid såsom A/C kanske också kan hjälpa till med risken att bli betalningsskyldig för leverera el.

Senast jag kollade på det var kalkylen för batteri inte ens i närheten att gå ihop. Såklart hjälper 60-öringen till att göra det mindre Olönsamt, men jag ser inte att det skulle göra så stor skillnad att batterier blir Lönsamt.

Jag tror att det kommer lösningar för att vaska elen i form av överskottsvärme vid minuspriser :slight_smile:

Effekttariff -hold my fucking beer.

Givet man kan optimera sin effektförbrukning och lite beroende på hur progressiva tarifferna blir.

Oavsett kommer ju kollektivet inte betala mer än vad som sätts av intäktsramen.

1 gillning

Intäktsramen för perioden 2024-2027 har höjts med 44% (100 Miljarder) jämfört med perioden 2020-2023.
Detta motsvarar vad elnätsföretagen kan ta ut i höjda avgifter av sina kunder.

1 gillning

En fundering är hur effekttarifferna på inmatad el kommer påverka kalkylen för solceller med batteri.
Avbetalningen blir längre på solcellsanläggningen men samtidigt “kapar” batteriet detta.
Blir uppringd titt som tätt av nasare av solceller och batterier och de säger att det aldrig varit så lönsamt som nu. (Givetvis är det bullshit, de jagar kunder för att överleva)

1 gillning

Personligen tror jag (som solcellsägare, men batterilös sådan) att vi inte riktigt vet hur det kommer att se ut förrän hela landet fått effekttarifferna utrullade. Innan det skulle jag inte ta ett sådant investeringsbeslut. Elen är ju dessutom billig nu, så vad tillför då ett batteri?

Är solcells ägare utan batterier och har haft effekt tariff i 9 månader nu och effekttariffen har nu kostat mig totalt 2700-: alltså 300:- mån.
Även fast elen är billig så är effekttariffen den samma per kw.

Hur ofta sätts den? På månadsbasis väl?

Vad jag menar är att man nog måste förstå sitt användningsmönster och se hur det påverkar effekttariffen där man bor, innan man kan ta ett beslut om batterier är en poäng eller ej.

Hur man implementerar effekttariffen kan variera bland de ca 170 olika nätbolagen men så här är det gjort av ”mitt” nätbolag.

Effekttariffen är uppdelad i två delar, en för höglasttid och en för låglasttid under en månad.

Effekt Låglast 25 (kr/kw)
Effekt Höglast vinter 50 (kr/kw)
Effekt Höglast sommar 25 (kr/kw)

Höglast: Vardagar kl 07-19, Vinter: november – mars, Sommar: april – oktober

Låglast: Övrig tid

Medelvärde av de tre högsta topparna under låglast respektive höglast.

Röda dagar räknas som helg (låglast).

1 gillning

Batterier hade varit kanon för lagring av egen producerad el, men priset på dom är tok högt eller ingen lönsamhet att investera i dom…
Även med 50% stöd så skulle priset för batterier halveras ett par gånger till.
Jag skulle vara intresserad av batterier om priset låg på max 10.000 kr för typ ett 5 kW batteri…
Har funderingar på att ha vindkraft på taknockarna… Då blir de även produktion på nätter å vinter halvåret…
Nu använder vi inte så mycke el, men de vore skönt att kunna producera all el själv istället…

2 gillningar

Tanken är att köpa Ridgeblade turbiner på taknock… Fördelen är att de kan blåsa kraftigt å då producerar dom ändå mot vind propellrar som bör låsas…

1 gillning

Det skulle inte funka här dessvärre. Min taknock ligger i väst-östlig-riktning och sydvästskåne är notoriskt ökänt för att nästan bara ha västanvind.

Men spännande grej, den hade jag inte sett tidigare. :smiley:

Har tagit det ev okloka beslutet att investera i solceller (12 paneler på garaget) + batteri på 16kwh. Panelerna beräknas till ca 5800kwh/år och med allt i hemmet plus elbil så förbrukar vi över 20k. Har energiklass B för övrigt.
Med effekttariffer där batteriet kan kapa toppar, tradea dygnet runt genom köp/sälj om det är lönsamt (AI) och i princip självförsörjande mellan maj-oktober så tror jag att jag har pengarna tillbaka på mellan 7-8år.
Har även räknat bort den såkallade 60-öringen.

Vet att börsen förmodligen (historia) dubblar värdet på samma tid men livskvalitet att kunna använda hemmets maskiner och bubbelkoppar etc när man vill istället för när det är billigt har vägt tungt i beslutet.

Att investera i solceller utan batteri skulle inte vara aktuellt.

2 gillningar

Ska nog säkert funka ändå… Tak vinkeln har betydelse hur mycke vindökningen blir… 45 graders vinkel ger 2 gånger vindökning typ…
Hos oss kommer dom mesta vinden sydvästligt, samt lite höjder som styr in vinden mot huset…
Bäst är väl kustnära eller fjälltoppar…

Det kan jag tänka mig. Precis allt som inte är här (även om havet är ganska nära iofs).

1 gillning

39 inlägg och hittills inte någon som redovisat siffror på eventuell lönsamhet. Är det för att ni inte orkar undersöka saken eller är det kanske så att ni är rädda för resultatet?