Alla ni med solceller, hur resonerar ni?

Jag antar att du menar i batterifrågan?

Mitt solcellsbolag ringde och vill prata batterier. Jag bad dem ringa veckan efter och vi bestämde onsdag. De ringde på tisdagen. Jag hade inte möjlighet att svara. Efter det har jag inget hört.

Men jag är som sagt ytterst skeptisk i det läge jag befinner mig.

Nej, jag menar solcellsfrågan. Många har ju jag solceller i många år nu så det borde kunna gå att få fram en ganska bra verklighetsbaserad kalkyl på utfallet.

Jadp, mellan tummen och pekfingret är det väl ungefär ett år kvar tills min anläggning (nu sex år gammal) är betald. Allt beror ju på elpriset och nästa år försvinner 60-öringen.

1 gillning

Angående att amvända bilbatteri till hushållsel så är i alla fall jag extremt skeptisk till att slita på bilbatteriet är gynnsamt i förlängningen. Nu har jag bara en pluginhybrid så ingen mening för mig men att byta ut ett slitet bilbatteri på en elbil kostar ju skjortan. Och arbetet att byta på vissa kostar ju också en halv förmogenhet. Om tekniken för att använda bilbatteriet i hushållet blir en grej så borde ju andrahandsmarknaden för elbilar totalt tanka. Jag hade inte köpt en iaf. Miltalet på bilen säker ju då ingenting om den stått på uppfarten och varit hushållsbatteri.

Bra poäng som jag tror inte så många tänkt på. Men kanske är det batterihlsan som spelar in mer för elbilsägarna?

Volkswagen har till exempel satt en gräns för urladdning och dubbelriktad laddning:

Funktioner för urladdning och dubbelriktad laddning är inte längre tillgängliga när den avsedda drifttiden eller energimängden har uppnåtts:
- Max energimängder: Upp till 10 000 kWh urladdning
- Max drifttimmar: Upp till 4 000 timmars urladdning

https://www.vwgroup.se/nyheter--media/pressmeddelanden/2023/12/smart-hantering-av-din-egen-el-volkswagens-id.-familj-stoder-nu-dubbelriktad-laddning/

Så intressant, vi hade också tänkt installera solceller på garaget med batterier. Har energiklass A och tänker skaffa elbil om ett halvår.

Vi har också tänkt använda batterierna för att kapa effekttopparna, men du säger en återbetalningstid på 7-8år? Hur har du räknat, jag skulle behöva lite tankespjärn.

Min tvekan ligger i att om vi får en vargavinter i kombination med extremhög elavgift så kommer inte solceller att hjälpa. Batteriet kapar väl topparna, men frågan är hur stor skillnad det blir mellan lägsta tariff och högsta tariff.

Här kommer lite siffror på lönsamhet, eller snarare besparing. Vi har haft solceller i 4½ år nu, och om vi skulle ha samma besparing som vi haft hittills i kronor räknat skulle återbetalningstiden bli omkring 9 år. Notera att jag då inte har räknat med någon alternativkostnad (hur mycket hade jag kunnat få i avkastning om jag istället investerat pengarna), och inte heller justerat för inflation - bara räknat krona för krona.

Samtidigt kommer det troligen inte vara lika lönsamt de kommande 4½ åren. Dels var sommaren 2022 extrem med höga elpriser vilket gjorde det mycket lönsamt att exportera el då, och dels verkar den så kallade 60-öringen försvinna från och med nästa år vilket kommer leda till att anläggningar med högre andel egenförbrukad solel kommer gynnas jämfört med anläggningar med lägre andel.

Som jag ser det är det lite som med börsen: historiskt utfall på besparing av solel är inte så användbart för att uppskatta framtida besparing.

PS: Vi har en anläggning som över året producerar något mer el än vi totalt förbrukar per år. Ungefär 30% av producerad el använder vi själva i snitt över året.

3 gillningar

Okej men om du tänker framåt då med slopad 60-öring, lägre elpris osv… När få ni tillbaka pengarna? Vet de som nyss skaffat solceller och jag fatta inte riktigt hur det kan vara lönsamt.

Tyvärr, det vet jag inte. Efter 10-15 år om jag måste gissa…

Se det som riskspridning.
Det enda vi vet garanterat är att vi slipper betala för det vi använder själva.

2 gillningar

Ja, iaf under sommaren är man knappt behöver någon el alls :slight_smile:

Är nog bara en.tidsfråga innan.leasingavtale aven begränsar antalet laddcyklar man får förbruka.

Det kommer aldrig att betala sig, om nu inte avgiften för att ta del av el via elnätet kommer öka extremt.

Vad vi nu ser är att elpriset är negativt runt 12-slaget, då man fångar in mest el med solpaneler.

Jag önskar alla de som köpt solpaneler lycka till. :slight_smile:

2 gillningar

Jag resonerar på samma sätt som för batterier: om det är lönsamt för en individ så är det mer lönsamt för företag pga skalfördelar. Är det lönsamt för företag så kommer fler och fler företag etableras tills det inte längre är värt att försöka slå sig in på marknaden, och vid det laget kommer det inte vara värt alls för privatpersoner.

Det finns tre saker som potentiellt talar emot detta:

1. Mark (kanske) är dyrt, men “gratis” för privatpersoner.
  2. Det finns subventioner som enbart kan användas av privatpersoner. Dvs 60-öringen och grön tekniksavdraget.
  3. Användningen av egenproducerad el kringgår skatten och elnätsleverantörens rörliga kostnad.

Argument 1 är tveksamt, eftersom det finns gott om företag som äger annars outnyttjad mark och tak.

2 är ett rimligt argument i dagsläget, men 60-öringen försvinner snart, och grön tekniks 20% lär inte vara tillräckligt.

3 är det argumentet som jag tycker väger tyngst, jag har i dagsläget runt 90 öre “fasta rörliga kostnader” per kWh som jag helt skulle kunna skippa genom att använda egenproducerad el. Dvs, elpriset måste vara -90 öre innan det är värt att “köpa” el istället för att använda egen.

Motargument är att man egentligen bara snyltar på andras skatt och betalning till elnätsleverantören. Framförallt elnätsleverantören lär lägga om så att mer och mer av kostnaden är helt fast per månad desto fler som skaffar solceller. Kostnaden solcellsanvändare orsakar elnätsleverantören är ju densamma (egentligen högre), så pengar måste in för att täcka upp.

Jag har åtminstone valt att inte köpa solceller (eller batteri, även om just för batteri så är subventionen för privatpersoner väldigt hög just nu), men om jag skulle skaffa en anläggning så skulle den vara enbart dimensionerad efter min egen användning, inte för att sälja.

De allra flesta kalkyler är definitivt lönsamma, spotpriserna på el är ju bara den lilla biten, du har ju skyhöga nätavgifter att räkna med i kalkylen, inkl elskatt

1 gillning

Vi bor i SE1 och har finansierat solceller med ett grönt energilån. Det gör att vi har kunnat låna med låg ränta utöver ett maxat bolån.

Under de åren vi haft solceller så har vi tjänat mer än vad räntan varit på, och har i princip fått “gratis avkastning”.

Att rakt av förkasta solceller är lite förenklat tycker jag.

2 gillningar

Exakt!

Och här i SE4 där elen är dyrare, men solen också levererar i februari och oktober är det inte kattskit heller.

Men mest säger jag som:

Jag har efter sex år fått in en bra vana att köra mycket på billiga tider. Efter FIRE är det ännu lättare.

Min anläggning är betald om ett år ungefär, men det är ju med 60-öringen i ryggen nästan hela vägen och utan alternativkostnaden. Dock utan radiobil också.

3 gillningar

Hur många kilowattimmar drar din villa per år?