Lönsamheten(?) i solceller och batteri hemma

De senaste fyra avsnitten tycker jag varit bland de bästa i poddens historia. Konkreta aspekter av vardagsekonomiska spörsmål. Mer sånt!

En fundering kring avsnittet med Tibber. Batteri (i kombination med solceller) hemma behandlas ganska kortfattat, och det konstateras att det i dagsläget inte går att finna ekonomisk lönsamhet i det. Funderade då på två aspekter:

• Vad jag förstår kan man ladda batteriet från elnätet. Stämmer det? I så fall: Visst bör man kunna ladda batteriet på nätterna (eller när elpriset är lågt) för att sedan konsumera elen på dagtid? Är det inräknat i kalkylen att det inte går att finna lönsamhet?

• Storleken på säkringen…om man har ett batteri, innebär det att man potentiellt sätt kan konsumera mer el samtidigt utan att säkringen går? Exempelvis att vattenkokaren och torkskåpet går på batteriet, och diskmaskinen och dammsugaren på elnätet?

Är inte direkt naturvetare, men begriper att det inte är så det funkar - att man styr vilka saker som ska gå på vilken källa. Men hoppas frågan går fram ändå. Undrar egentligen om man med ett batteri kan belasta säkringen mindre, och att det därför skulle kunna göra att man klarar sig på kanske 16A istället för 25A?

Batterier tycks kosta ca 10 000 kr per kwh. Så om man varje dag laddar en kwh billigt och konsumerar en krona dyrare tar det 30 år gå break even.

Fast då tar du väl inte med i beräkningen att batteriet även laddas av solceller?

Nej du skrev ju “ladda batteriet på nätterna (eller när elpriset är lågt) för att sedan konsumera elen på dagtid”.

Men även om batteriet laddas med solel på dagen (förstås) så ska man sen sälja den, man får nästan säkert ett bättre pris sälja av det mellan 17-20, men även här lär det bara i undantagsfall finnas mer än en krona per kwh att göra.

Båda mina svar avser rådande prisbild. Om elpriserna börjar spika iväg mot hundringen per kwh lär batterier snabbt bli en verklighet.

1 gillning

För att få lönsamhet i batterier behöver du göra noggranna beräkningar. Lathund finns här:

https://solenergibutiken.se/wp-content/uploads/2021/04/Lathund-batteribank.xlsx

Vid nåt elpris blir det dieselaggregat förstås.

Totalkostnaden för hela anläggningen med både batteri och solceller måste man lägga samman.

Det är totalkostnaden som ska betalas av med vinsten av din konsumption med nya anläggningen.

Vad betalar du per år innan anläggningen är installerad?
Minus
Vad betalar du per år med nya anläggningen?

Totalkostnaden/(vinst per år)=(antal år innan man går med vinst)

Jag tänker att på dagen laddar man batteriet ”automatiskt”. Vad jag förstått är det inte lönsamt att köpa ett batteri för att ladda på dagar och sedan konsumera på kvällar och nätter. Men om man redan har ett batteri, är det även mer lönsamt att sälja elen än att ladda batteriet?

De kalkyler jag sett gällande batteri hemma har inte inkluderat att man kan ladda batteriet via nätet med. Vet inte heller om det är en standardfunktion?

På sidan solcellskollen.se har de avhandlat ämnet en del. Kort så är elen lite för billig idag för att det ska vara lönsamt. Men med effekttariffer och högre priser kan det vara lönsamt!
Ja du kan generellt sett ladda via nätet men det beror på hur man bygger systemet.

Rekommenderar denna artikel för att inleda dyket ner i kaninhålet! https://solcellskollen.se/blogg/dags-att-lagra-din-solel-har-ar-det-du-behover-veta-om-batterier