Investera i batteri till solcellerna eller inte?

Jag har en liknande problematik, men den gamla växelriktaren har en egen mätare på nettot från/till nätet från huset så den går att begränsa separat. Men som du säger så behöver batteriet fatta att det finns överskottsproduktion så att sätta exportbegränsningen i den gamla växelriktaren till 0 W lär nog inte vara så smart.

Har man inte sån mätare så klarar nog alla gamla “dumma” växelriktare av att montera det i efterhand, är bara ett par trådar kommunikationskabel och en mätare till som behövs, så det går nog att fixa i de flesta fall för några tusenlappar.

Jag trodde att det var där jag skulle landa i min slutsats också, och blev ärligt talat förvånad över var siffrorna landade. Nu kan man få batterisystem för 1600-1700 kr/kWh går faktiskt kalkylen ihop rätt bra som jag har räknat.

Däremot börjar jag dra öronen åt mig lite kring de allra billigaste batterierna, så det kanske landar i Solis + Pylontech (mer beprövat märke) istället, bästa offerten jag har på det för drygt 60 kWh är på 2000 kr/kWh. Även då går kalkylen ihop, men med mindre marginaler.

Jag har jobbat med solenergi och energilager (batterier). Det gäller att bli kopplad till frekvensregleringmarknaden för att få betalt både upp och nedladdning från nätet, det är här pengarna finns och du får ekonomi på din totala anläggning ink solpanelerna. Skall man balansera sin egna förbrukning behöver batterier laddas ur så ofta och då “slits” batteriet ut så fort och man får tyvärr inte ekonomi i detta. Nya typer av batterier till bättre pris kan dock lösa detta framöver. Obs glöm inte bort nya regler för litiumjon batterier skall vara installerat i en egen brandcell ( dyr installation.) Jag har dock ingen erfarenhet av de nya effekttoppen i sin tariff.

Köp inte litiumjon batterier kan bli en väldigt dyr installation detta p.g.a väldigt brandfarligt och svår släckt som måste installeras i en egen brandcell.

1 gillning

Jag tittar också på batterilösningar till mina 35 paneler. Solis+Dyness känns som en bra lösning med mycket för pengarna. Får man fråga hur du har kommit ner så lågt i pris (leverantör)?

Jag ligger en bra bit över 2000kr/kWh…

Det är väl inte förrens efter den 30 Juni 2026 vid nyinstallation som man måste följa de nya reglerna?

I vilket fall så går det att gå runt egen brandcellskraven om man kan påvisa att batteriets placering har en begränsad påverkan på utrymningssäkerheten.

Se bifogad länk

Tack, var tvungen att kolla på boverkets hemsida och där står det lite annorlunda beskrivet än den artikeln, undra vem som har rätt :face_with_peeking_eye:.

Ursäkta, det är såklart boverket information som man skall följa !

En installatör/leveranntör av energilager kan ha missat någon viktig detalj.

Bra att du var uppmärksam :slight_smile:

2 gillningar

Har kommit ned under 2000 kr/kWh i offerter från flera leverantörer, men det har varit mindre företag. Bästa erbjudandet på Solis+Dyness har varit från Lektus El i Borlänge.

Vi skulle ha svårt å få ihop kalkylen även med runt 1.000 kr/kWh, men skulle kunna tänka mig att köpa för de priset.. Behovet av batteri kapasitet ligger typ runt 30-35 kWh..

Vi produserar runt 12.000 kWh om året å säljer 9.500 å anväder själva 2.500 samt köper omkring 3.000… De är cirka förbrukningar, för de skiljer varje år beroende på hur många soltimmar de är..

Ekonomiskt är de svårt å räkna hem batteri kostnaden för våran del..