Såhär vid årsskiftet brukar jag ofta tänka lite extra på min ekonomi. Hur året har gått gällande inkomster, utgifter och sparande. Sedan fundera på vad som borde ändras till nästa år. Försöker sätta upp en realistisk budget inför nästa år.
Varje år har jag kommit fram till att jag lever paycheck to paycheck. Lönedagen lägger jag undan mitt månadssparande. Därefter blir det utgifter av alla olika slag. När det sedan är drygt 1-2 veckor kvar innan nästa lön börjar kassan tryta. Det blir inga stora inköp utan snarare bara mat så man klarar sig innan nästa lön kommit.
Denna metod trivs jag rejält bra med! Hur frågar ni? Jag har en buffert. Så om bilen, frysen eller annat viktigt går sönder så finns det pengar att ta av. Pengar att använda i nödfall. Innan bufferten fanns blev detta såklart ett jobbigt sätt att leva på. Stressigt. Tyvärr finns det många personer som tvingas leva på detta sätt.
Anser att för dom lite mer lyckligt lottade så är “paycheck to paycheck” (med en buffert) ett bra sätt att leva på. Man tvingas till att inte spendera pengar på slutet av månaden. Enklare att inte köpa för mycket mat om man bara har en femhundring kvar, jämfört med fem tusenlappar.
Så det är min rekommendation till de som har möjlighet att spara pengar. Lägg undan pengar till ditt sparande direkt när ni får lön. Försök lägga undan så mycket som möjligt, så ni klarar av att leva men inte har några pengar kvar innan nästa lön. Om ni inte har några pengar att spendera är det enklare att inte spendera dessa pengar på något “onödigt”.
Åtminstone är det så jag lyckas spara pengar. Hade aldrig klarat av att lägga undan sparpengar nån dag innan nästa lönen. Då hade dessa pengar varit borta på annat än sparande.
Så frågor.
När sätter ni undan pengar för erat sparande/investerande (direkt efter lön eller senare)?
Lever ni paycheck to paycheck? (Att ni inte har några pengar kvar på slutet av lönen).