Lever ni paycheck to paycheck?

Såhär vid årsskiftet brukar jag ofta tänka lite extra på min ekonomi. Hur året har gått gällande inkomster, utgifter och sparande. Sedan fundera på vad som borde ändras till nästa år. Försöker sätta upp en realistisk budget inför nästa år.

Varje år har jag kommit fram till att jag lever paycheck to paycheck. Lönedagen lägger jag undan mitt månadssparande. Därefter blir det utgifter av alla olika slag. När det sedan är drygt 1-2 veckor kvar innan nästa lön börjar kassan tryta. Det blir inga stora inköp utan snarare bara mat så man klarar sig innan nästa lön kommit.

Denna metod trivs jag rejält bra med! Hur frågar ni? Jag har en buffert. Så om bilen, frysen eller annat viktigt går sönder så finns det pengar att ta av. Pengar att använda i nödfall. Innan bufferten fanns blev detta såklart ett jobbigt sätt att leva på. Stressigt. Tyvärr finns det många personer som tvingas leva på detta sätt.

Anser att för dom lite mer lyckligt lottade så är “paycheck to paycheck” (med en buffert) ett bra sätt att leva på. Man tvingas till att inte spendera pengar på slutet av månaden. Enklare att inte köpa för mycket mat om man bara har en femhundring kvar, jämfört med fem tusenlappar.

Så det är min rekommendation till de som har möjlighet att spara pengar. Lägg undan pengar till ditt sparande direkt när ni får lön. Försök lägga undan så mycket som möjligt, så ni klarar av att leva men inte har några pengar kvar innan nästa lön. Om ni inte har några pengar att spendera är det enklare att inte spendera dessa pengar på något “onödigt”.

Åtminstone är det så jag lyckas spara pengar. Hade aldrig klarat av att lägga undan sparpengar nån dag innan nästa lönen. Då hade dessa pengar varit borta på annat än sparande.

Så frågor.
När sätter ni undan pengar för erat sparande/investerande (direkt efter lön eller senare)?
Lever ni paycheck to paycheck? (Att ni inte har några pengar kvar på slutet av lönen).

Jag lever precis omvänt. Jag avskyr att spendera pengar. Det låter kanske sjukt men jag får verkligen inte den där dopaminkicken av att köpa saker. Istället drar jag ut på att köpa saker alldeles för länge vilket i gengäld kostar mig en hel del ibland. Dumsnål kan man nog säga.

Med det sagt har jag en väldigt bra ekonomisk situation. Delvis p.g.a. uppväxt under väldigt fördelaktiga ekonomiska förhållanden. Kanske delvis p.g.a. min dumsnålhet.

Jag har satt upp autogiro som dras varje månad. Det hamnade den 28:e tror jag så direkt efter lönen. Mer slump då jag i princip alltid får mycket pengar över varje månad, sätter över extra sparande när jag tycker det är för mycket pengar på kontot.

Detta har nog egentligen bara med ens personlighet att göra, om jag får spekulera lite. Du har uppenbarligen hittat en metod som fungerar utmärkt för dig. Den verkar leda mot att du kommer uppnå dina mål! Det är ju ingenting annat än helt fantastiskt!

Som direkta svar på dina frågor.
Nej jag lever inte paycheck to paycheck. Jag sätter undan delvis direkt efter lön och när jag har för mycket direkt tillgängligt på banken. Det passar mig.

Men det spelar ju ingen roll för dig, du har din metod och den levererar ju perfekt för dig! Fortsätt med det! Finns många därute som aldrig hittar sin metod som ger det resultat de vill ha.

1 gillning

Jag har levt paycheck-to-paycheck förut, hade dålig koll. Inte längre.

Ogillar man budgetar, vilket jag delvis gör, så fungerar den mentala modellen att betala sig själv först jäkligt bra. Beskrivs i Richest man in babylon. Det är ju så du gör. Jag med. Sen har jag ofta pengar över ändå i slutet på månaden, då brukar jag betala räkningar med mera i förskott. Vill gärna ha allt betalt månaden före, så man har en buffertmånad på mycket räkningar om saker och ting händer.

Sen har jag också en buffert för tråkiga utgifter och roliga utgifter.

Staten gör ju så med, de tar ju dina pengar innan du fått dem, för då får de garanterat sin inkomst. :smile:

1 gillning

Jag föredrar att använda kreditkort och sätter pengarna i arbete omedelbart, oftast helt tomt på kontot. Har ingen buffert utan använder belåning vid behov.

1 gillning

Jag är så långt ifrån paycheck to paycheck man kan komma.
Jag har autoinsättningar till flera olika investeringar (robotar, p2p, depoer etc) som dras på olika dagar i månaden. Inte samma dag för jag vill sprida ut det.

Angående spendera etc har jag alla möjliga räkningar på årsbetalning men sätter av en månadskostnad i en budget. Så jag betalar till mig själv under året.

Samtidigt sätter jag också av till semestern, kläder, teknik etc allt virtuellat i budget. Så det ligger ca 50 till 100k på kontot under en månad investeringar/räkningar har dragits eller semestern just tagits.

Tycker det fungerar väldigt bra att see alla miniplånböcker med pengar öronmärkta för sitt behov.

1 gillning

Självklart! Gäller att hitta sitt sätt att spara pengar. Därför är det väldigt intressant att höra hur andras tankar går!

För större utgifter. Kanske någon spelkonsol, teve, diskmaskin o.s.v. har jag också ett sparkonto. Öronmärkta pengar till olika saker. Så på det viset har jag också en buffert för tråkiga utgifter och roliga utgifter!

Fascinerande! Hur vi alla tänker olika. Kan förstå att det ger en extra knuff i investeringar att göra så. Men samtidigt en press att pengarna behöver komma in.

Jag tar pengar lönedagen och för över det till min bank som innehåller fonder och några få aktier. Sedan lägger jag in pengarna på ISK när det är dags för att betala månadens fonder. Så hamnar på olika dagar för mig också. Men alla pengar till fonderna dras samma dag från lönekontot.

Jag har aldrig förstått det här. Jag har svårt att spendera min lön varje månad. Jag tycker det är så oerhört tråkigt att handla saker så jag måste anstränga mig för att göra slut på pengarna (vilket nog aldrig har skett tror jag). Enda undantaget när jag haft större utgifter än inkomster är när jag köpt bil, renoverat villan eller haft liknande utgifter. Till och med om jag åker på semester brukar jag inte lyckas spendera mera än min lön.

Kan tilläga att jag “bara” arbetar 80% dessutom…

4 gillningar

Håller med om att shoppa är döden. Jag pallar 30 min till en timme att gå runt. Gäller även teknik/sport/cykel affärer.

Ska jag köpa något, typ dator eller telefon, velar jag i ett halvår till år innan jag kommer för mig att uppgradera, och det blir alltid online shopping isåfall.

3 gillningar

Jag har lagt upp automatiskt sparande som dras nån dag efter löning. En del går till ISK, en annan del till buffert/målspar-kontot. Sen har vi amortering, CSN och räkningar på det.
Alla regelbundna räkningar går via autogiro eller e-faktura.

Det mesta sköts m.a.o helt automatiskt och jag gillar det. Men kontrollfreak som jag är, brukar jag logga in på banken varje dag från det att lönen kommer in tills att alla automatiska transaktioner är genomförda.
Det enda jag måste göra manuellt varje månad är att sätta över pengar till kreditkortet.

Det här funkar för mig. Mitt jobb i det hela är mest övervakning och att godkänna nån e-faktura emellanåt. Jag sparar ungefär hälften av min lön varje månad, amortering inkluderat.

Mitt buffert/målspar-konto är alltså ett enda konto där jag inte gör nån skillnad på om pengarna är till ny diskmaskin, reparation av bil, resa eller nåt annat. Jag känner inget behov av att ha olika konton med öronmärkta pengar.

4 gillningar

Ingen kris om det inte dyker upp några pengar eller dröjer, bara att belåna portföljen till låg ränta och lösa det längre fram. Finns ju trots allt inkomstförsäkring och sjukpenning.

Tror folk generellt har alldeles för generöst tilltagen buffert som kostar dem enormt mycket avkastning.

1 gillning

Håller helt med. Här visar vi det matematiskt:

Automatisk dragning till mina uppsatta investeringar (majoriteten till LYSA). Räknar några dagar före lön på alla kommande utgifter. Lägger undan pengar varje månad till semester, hushållskassa och mat. Just nu har jag en mindre inkomst så är barskrapad i slutet på varje månad men har mat på bordet och pengar på banken, så jag är lycklig ändå! Har jag pengar över köper jag något till lek-hinken, vilket har blivit som en större belöning än att köpa någon pryl eller liknande.

1 gillning

Var denna video som fick mig att överge bufferten helt. Blev förbannad på mig själv för att jag inte kommit på detta tidigare.

1 gillning

Denna mening fick mig att fundera. Vad är för mig en bra buffert. Om jag räknar med alla lättillgängliga pengar inklusive på sparkonton som jag kan plocka ut inom ett år. Den summan är på 27% av hela mitt innehav.

Om jag följer mitt sparmål nästa år kommer denna summa vara 17% vid slutet av 2021. Alltså sparande av lön och investerande till fonder. Detta utan att faktiskt att ha tänkt på hur mycket tillgängliga pengar jag har. Frågan är om det behövs 17% ens. Var går egentligen min gräns för att jag ska känna mig trygg? Måste göra en rejäl funderare på det!

Vet att jag inte vill belåna mig på något sätt, eller sälja något, om något kommer behöva betalas snabbt. Även om det rent ekonomiskt kan vara bättre. Men självklart är det dumt att ha pengar liggandes som man med största sannolikhet inte kommer behöva använda.

Behöver kanske inte anstränga mig för att göra av med pengarna. Men har inte heller haft några problem med att ha spenderat för mycket. En insyn från mig gällande köp av saker, är att vid vissa inköp har sparandet till produkten varit roligare, än själva produkten. Det kanske är lite udda och dumt.

1 gillning

Nope. Så är det absolut för mig med. Min största drivkraft var länge känslan av begränsning att jag inte kunde t.ex. köpa något. Sjukt bra drivkraft.

På sätt och vis saknar jag känslan när man sommarjobbade en hel sommar för att kunna köpa en ny datapryl. Nu förtiden går jag bara in på Inet, sorterar på dyrast först och beställer den. Skittråkigt. :cry:

2 gillningar

Detta måste väl ändå vara definitionen av ett lyxproblem? :wink:

:joy:
När jag är på restaurang, läser jag fortfarande priset först, sedan rätten för att undvika att bli besviken :grin:
Men jag kanske kommer till din nivå någon gång. (trots vi är lika gamla)

1 gillning

Ja, absolut. Men det förtar ändå inte känslan av tristhet. Det är ju därför jag numer behöver anstränga mig för att hitta på “spel” att leka. Det är därför jag brukar skoja om att ALLA har problem med pengar, det är bara olika typer av problem. Sedan kan man dessutom ha åsikt om att vissa penga-problem är roligare att ha än andra. :thinking:

1 gillning

Spännande. Min utmaning på restaurang idag är att “våga” bara beställa desserter. För “så gör man inte” :upside_down_face:

Det va länge sen jag kände att jag behövde längta till lönen, jag har stor del av min buffert på mitt bankkonto utan en krona i ränta, men tillgängliga när som… När den blir för stor investerar jag i något… Jag började göra mig av med mina kreditkort förra året då banken tjurade som f…n kring dessa när vi skulle få lånelöfte till vårt nya hus, innan använde jag dessa vid någon enstaka gång men banken fick mig på andra tankar…

2 gillningar