Snöat in oss på sparande lite för mycket på sistone och har närmat oss en sparkvot på 50%. Det har lett till att jag inte shoppar någonting. Har ganska hög budget på vissa saker som resor, mat och hobby men unnar mig inte kläder och liknande.
Känner att jag behöver ett system för att kunna unna mig saker som kläder. Samtidigt blir man ju lite exalterad när man ser sina excels och hur kurvan skulle se ut om vi lyckas hålla detta.
Bästa tipset är nog att ”spara” en fast summa för just kläder och vardagsnöjen på ett eget konto och sen utmana sig själv att det kontot ska tömmas varje kvartal. Satsa gärna på upplevelser och kläder av kvalité.
Kanske även lägga in ett ”straff” om det inte görs, som att överskottet ska skänkas till något du ogillar.
Det gäller nog att öva, precis som med allt annat.
Jag tror på att ha en fast summa som man investerar varje gång man får lön och sedan lever man på resten av pengarna utan dåligt samvete. Om runt 50% känns som för mycket sparande så sänk sparkvoten en aning och unna dig själv att leva för resten.
Varför tycker du att du borde unna dig mer? En sparkvot på 50 % betyder väl att du redan unnar dig själv lika mycket som du unnar ditt framtida jag, vilket jag tycker låter som en bra balans.
Ja, alltså, det finns ju folk som sparar 10 % och lever på 10k/månad och folk som sparar 50 % samtidigt som de unnar sig 50k i månaden, så procenten säger kanske inte så mycket …
Jag har i likhet med er också ett problematiskt förhållande till konsumtion där jag väljer att avstå allt för mycket. Något som har hjälpt mig är att skapa en ISK där jag gör en investering och där all avkastning skall konsumeras upp. I mitt fall handlade det om en gåva från mina föräldrar på 100tkr som jag då investerade i en indexfond. När den hade avkastat ca 5000kr så tog jag ut dessa 5000 kr och såg detta som något av en bonus som inte ingår i mitt sparande och då känns det mer okej att nyttja det för konsumtion. I mitt fall så köpte jag en smartklocka. Sedan börjar man om igen från 100tkr och konsumerar först när den ger positiv avkastning igen. Funkar för mig i varje fall.
Det jag stör mig mest på är hur jag resonerar kring pengar. Skulle jag tappa mina airpods pro hade jag köpt nya dagen efter, men hål i jeansen? Nää nya jeans klarar jag mig utan.
Helt okej att lägga 1200 på resturang men behöver inte den där tjocktröjan så mycket..
15000 för en resa är fine men det där matbordet vi har duger.
Man kan ju inte ha allt så det är ju såklart en balans. Gillar tanken att ha en specifik kvot till kläder - kanske känns lättare då!
är det need to have eller nice to have? Man behöver fråga sig själv vad som ger värde för en i sitt liv. Det finns ingen “one-size-fits-all” när det gäller ekonomi. Enklast för mental bokföring är 1000kr/månad sparat på ett klädkonto. Sen shoppar du loss när du hittar något där. Pengarna är dedikerade för shopping.
Om det är specifikt kläder som du nedprioriterar så skulle jag säga att du nu har ett utmärkt tillfälle att fylla dina önskelistor med kläder. Är en perfekt julklapp eller födelsedagspresent att ge bort kläder så länge som man själv meddelar vad man vill ha och storlek.
Det som jag själv tycker är så svårt med konsumtion är att veta vilka (av de mer dyra köpen) som kommer kännas som att de var värda det innan man gör dem. Av den anledning så avstår man eller drar på köpet en längre tid.
Hur maxar jag den emotionella avkastningen på pengarna som jag använder?
Det vill säga att snarare försöka lösa ett känslomässigt problem rationellt med excel och siffror (undantaget 0.01%-regeln ovan) så lös det emotionellt. Vi ångrar - som du själv skriver ovan - aldrig när vi lägger pengar på något som går i linje med det som är viktigt för oss. Däremot är vi ganska kassa på att veta och identifiera det som är viktigt för oss. Det är inget vi tränar på.
Således skulle jag säga att prova dig fram genom att testa olika saker. T.ex. kan du ju avsätta en liten budget för saker du / ni aldrig provat förr för att se om det är något som ger energi.
Jag själv har t.ex. uppskattat nu i jul att vara generös mot syskonbarn och familjen. Lade rätt mycket pengar på det, däremot tjatar alla på mig att jag ska köpa en ny dunjacka eftersom min håller på att falla ihop - haft den snart i 20 år - men det är inget som är superviktigt för mig. Kan beställa den direkt på North Face t.ex. men den gör ingenting för min emotionella avkastning.