Har sparat för mycket på sistone - borde unna mig mer

Jag följer 0.001% @janbolmeson :rofl::joy:. 30-40kr /dag :rofl::joy:

Oj. Finns mycket att säga om detta. För det första så tror jag att det är ett väldigt vanligt problem bland dem som sparat aggressivt länge. Det är inte så enkelt att slå av på takten och unna sig mer helt plötsligt.

Sedan så är det ju bra att du faktiskt unnar dig vissa saker även om det inte gäller t.ex. kläder. Ett steg på vägen. Det du bryr dig om får kosta.

System är svårare. Ett sätt är ju att sätta en budget för klädinköp i förväg. Då blir de en utgift pss som lån, hyra, mat osv. och tas därmed bort från att vara ett beslut vid varje tillfälle.

Jag tror ändå att det mest handlar om att jobba med sig själv för att hitta sin egen balans mellan att samla i ladorna och spendera lagom mycket. Alla regler och system kan brytas (i detta fall genom att spara för mycket ändå)

2 gillningar

Då har du räknat fel @Jakke :laughing:

2 gillningar

Jag räknade på min lilla portfölj inte på din stora @janbolmeson :rofl::joy::tada:

2 gillningar

Det kallas spendera friskt på det man bryr sig om och snåla hysteriskt på det man inte bryr sig om - vilket är något många eftersträvar. Du är redan i hamn. Finns inget att ändra på. Du är inte intresserad av att inhandla och/eller lägga pengar på kläder, big deal.

4 gillningar

Jag kan tvärtom tycka folk som byter ut fullt fungerande ”tråkiga” prylar, som ex. ett matbord, är lite underliga. Vem skänker det ens en tanke efter att man ätit färdigt och lämnat köket, och varför? Det är ungefär som att byta ut en grön lövräfsa mot en svart - den står i boden tills man räfsar med den, sen tillbaka igen. Folk har för mycket fritid eller nånting.

6 gillningar

Vad räknar du in i din nettoförmögenhet? Läste din artikel och såg att man kan räkna på många sätt. 3/4 av mitt sparande är i bostaden. Blir rätt stor skillnad beroende på hur man räknar. Just nu månadssparar jag 1/20 av vad jag har på börsen så känns lite speciellt då jag är så ”tidigt” i mitt sparande.

1 gillning

Uppskattar alla svaren! Stort tack för allt engagemang och bra svar!

1 gillning

Kanske skala upp så här? Dvs skala med avkastningen, inte lönen.

Läste igenom - känns lite väl komplicerat för oss. Vi har tyvärr majoriteten av vårt kapital i bostaden så då blir det extra lurigt. Tänker att jag avsätter 1500/mån till shopping så får jag se hur det känns. Blir nog en personalshopping visit på något varuhus för 10k snart så jag får lite refresh. Måste slänga massa kläder först :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

En detalj:
”När det gäller bostadslån så menar jag att räntebetalningen räknas som månadskostnad,”

Jag skulle säga att man även bör betrakta räntebetalningar på vanliga bostadslån som sparande, på grund av värdeökningen över tid.

1 gillning

Om du känner att du behöver köpa kläder ska du givetvis köpa kläder men köp inget som du inte behöver. Jag ser inte problemet.

Jag antar att du har ett tydligt sparmål?

3 gillningar

Har varit i liknande situation för några år sedan. Det är inget fel att spara, men att aktivt jobba med att få bort dumsnålhet upplever jag har gjort mitt liv rikare.

Trasiga byxor är ett bra exempel. Går de sönder ersätter jag dem direkt och jag funderar inte ens på vad de kostar. Jag har insett att kostnaden är försumbar och kommer inte påverka min ekonomiska framtid - däremot påverkar det mig negativt på kort sikt. Dels genom att man mår dåligt av tycka att man ”överkonsumerar” när man ersätter trasiga saker man faktiskt behöver - t ex byxor. Dels känner man sig löjlig inombords när man snålar på självklarheter - samtidigt som man absolut inte behöver göra det - t ex när ordinarie sparkvot är +50%

Jobba med det mentala.

7 gillningar

Diskuterar räntor lite här:

Räntor är luriga, för beroende på lånets funktion så kan man se den på olika sätt. Jag håller med om att räntor kan vara en kostnad på investerande snarare än en direkt utgift. Räntor kan användas för att köpa sig mer intäkter.

1 gillning

@janbolmeson

Här får du förklara dig lite. Säg att man har en miljon i nettoförmögenhet, men samtidigt en nettomånadslön på 30000kr. När alla utgifter och sparande är betalt är 10000kr över.

Per dag skulle detta innebära att man kan spendera 333kr (10000/30=333). Hur kommer 0,01%-regeln in här? Blir det i exemplet ovan att man kan spendera 433kr för att förmögenheten inte ska minska eftersom man då har en miljon kr i nettoförmögenhet?

Gäller att hitta sin egen balans. Jag är väldigt snål på vissa saker och bränner iväg ordentligt på det jag gillar. Typ skor, jakt, vin, resor. Bränn på det du verkligen GILLAR och skippa resten.

8 gillningar

Jag tycker mig läsa att TS egentligen inte ser behovet att köpa nya kläder. Utan det är frugan som vill att TS gör det. Då får man inte maximala utbytet av pengarna. Det emotionella stimuleras inte hos TS. Vissa saker måste man ju lära sig.

1 gillning

”Behöver” är ju en diskussion i sig, har exempelvis haft en kostym i 7 år jag inte gillar. Har två vinterjackor som är 8 år gamla som börjar gå sönder samt en ärvd vinterjacka som är ful. Har massa tjocktröjor som också är mer än 5 år gamla som bör ersättas.

Kan fortsätta med en lång lista :rofl: Behöver nog börja med en tråkig budget för kläder och gå på en personalshopping snart och få lite tips.

Om du är såpass tidigt i din sparkarriär kanske det inte är så dumt med hög sparkvot ändå. Jag upplever att det där i viss mån är självreglerande; i början när ett högt sparande gör skillnad på slutbeloppet är det lättare att motivera sig att spara mycket men i takt med att avkastningen (eller nedgångarna) vida överträffar vad man har i totalinkomst så är det svårare att motivera sig att leva snålt. Undantaget är väl de som har ett tydligt lean FIRE-mål.

Tänker att du helt enkelt har en ganska bra magkänsla för vad du har mest glädje av på lång sikt och att det just nu ger dig högst emotionell marginalnytta med en ”spar-push” snarare än en ny jumper.

Med det sagt bör man ju ta i beaktande vad andra (t.ex. en sambo) tycker är mest värt :smiley:

2 gillningar

Om du känner att du vill/behöver förnya garderoben tänker jag att du kanske kunde börja med att fundera ut vad du egentligen vill ha i din garderob.

Jag är själv rätt så ointresserad av kläder, jag skulle nog kunna gå likadant klädd ungefär alltid. Det ska vara enkelt att underhålla, skönt att ha på mig, innebära få (helst inga) beslut, och det ska vara funktionellt. Det ska förstås också helst passa in i den miljö eller aktivitet som är aktuell för dagen. Det optimala är om samma plagg passar både på jobbet/fritiden/hemma osv, men det kan ju behövas lite variation för helger eller festligare tillfällen.

Kanske skulle en minimalistisk basgarderob passa dig? Vilka plagg skulle du behöva för att känna att du är välvårdad och snyggt klädd, samtidigt som du inte behöver ägna någon egentlig energi åt det?

Om du börjar i den änden så kanske det blir lättare för dig att unna dig mer?

3 gillningar