Har sparat för mycket på sistone - borde unna mig mer

Jag bytte precis mina 20 år gamla tshirtar mot nya från HM. Vet inte hur kvaliteten är men ja dem var bättre iaf en mina jag hade. Behöver de vara så dyrt med kläder? Jag lägger nog mest på de kläder jag verkligen bryr mig om typ skidjacka, skidvantar. Men de går ju att använda till vardags också.

Brottas med detta dagligen, att spara HÅRT har gjort stor nytta på portföljen och man har sett vad sparandet kan göra för ekonomin.
Samtidigt unnar jag mig inget alls och jag börjar ju bli rädd att man inte kommer vilja unna sig den där stereon eller vad det nu kan vara förrän man är +80år o då kanske inte ha så stor nytta av den.
Dilemma det där, det är NU man kanske skulle unna sig den där bilen, stereon eller vad man drömmer om. . men det skulle skada sparandet och att se portföljen minska “klarar” man inte. så man skjuter upp sina drömmar o sparar vidare, kanske för länge
Känns rätt meningslöst att spara till en dröm som aldrig blir av.

2 gillningar

Lite frustrerande att spara såhär tidigt - först sparade man till första lägenheten, sen andra lägenheten, sen bröllop sen 3e lägenheten, sen hus och sen är man fattig pga barn :laughing:

Känner att jag vill pressa på sparandet nu så att vi ändå har en ordentlig pott på börsen. Bor fortfarande i lägenhet 2 och har väldigt låga boende kostnader. Nu ska vi bara spendera hutlösa summor på bröllop och köpa en större lägenhet sen kan vi försöka bygga upp en ordentlig summa på börsen och inte lägga allt på hus :laughing:

Exakt så där kan jag också bli. Men det släpper då och då och jag shoppar loss men då har jag hunnit grubbla om det är värt det eller om jag bara vilhöver. I år har det blivit en espressomaskin, ett par svindyra skor samt ett nytt fantastiskt dyrt jaktvapen som varit lite utöver det vanliga
:partying_face:

3 gillningar

Om man har en nettoförmögenhet på 1.000.000 kr så är 0.01% = 100 kr. Notera att det är utöver det som kommer från ens inkomster / utgifter. Poängen är att koppla användningen av pengar till förmögenheten istället för inkomsten.

1 gillning

Alla som har mer än en miljon i nettoförmögenhet kan med andra ord äta utelunch varje vardag med gott samvete.

2 gillningar

Haha, ja, det är en tolkning av det. :grin:

1 gillning

En väg kan vara att helt enkelt bestämma en basgarderob. Gör en lista på plaggtyp användning och antal och sedan är du till att du har kläderna på listan i bra kvalitet och bra skick. När något börjar bli slutet ersätter du det direkt.

Det som är lite slitet kan du spara som “utfyllnad”.

Jag har så sent som idag tjatat på min make att han faktiskt BEHÖVER en riktigt snygg skjorta att ha till anställningsintervjuer, dejtnights och liknande.

2 gillningar

Svårt. Det är nog väldigt olika för olika individer, men jag ligger också runt 50% i sparkvot och hade legat betydligt högre om jag inte hade spenderat så mycket pengar på nöje, resor och prylar av olika slag. Visst, jag hade haft en sparkvot på närmare 70% då, men hade jag varit lyckligare? Och kanske framför allt, hade jag lyckats hålla i sparandet och investeringar under den kommande period som jag har satt upp som mål? Tveksamt.

Give ‘n’ take.

2 gillningar

Du är i dina tankar. Det är lättare än du tror. Gör bara så ska du se att känslan och hjärnan kommer förstå efteråt.

Att unna sig när man inte gjort det i stor omfattning tidigare är svårt och är en utmaning för dig själv att hantera.

Du klarar det.

Jag arbetar på det också.

Gör det du gillar. Köp middagar, bjud familjen eller ta alla på en upplevelse.

Bara du vet vad som gör dig glad.

1 gillning

Lysa och 5% automatiskt utag.

Exakt, jag tog familjen på en resa till Frankrike förra året bara genom ett väldigt litet uttag. Värt så mycket mer på pengarna som försvann.

2 gillningar

här har jag också hamnat…

passerar miljonen inom någon månad, 24 år.

så jag unnade mig att flytta hemifrån, till studentlägenhet i takt med att jag tar min examen. kanske dumsnålt

letar nu efter en ny filt. det har gått såpass långt att jag nog lagt ner timmar på att leta efter en begagnad filt “för då får jag en dyrare filt för samma pengar”. definitivt dumsnålt!

dock är begagnat och second hand ett stort tips om man vill unna sig smart. det tar lite tid att leta= man känner automatiskt efter om man vill genomföra köpet samtidigt som man oftast gör bra deals

jag har lovat mig själv att aldrig falla tillbaka under 1 miljon, och sluta spara när jag passerat 2 miljoner och börja leva. det känns som ett sweet spot, där avkastningen börjar göra något. 2 miljoner med belåning hos avanza bör ju ge avkastning på 240k/år

jag har inget mål att gå i tidig pension utan sparar egentligen för att kunna konsumera. har verkligen hatat att studera. klarar tydligen inte av att inte ha de fasta tiderna man har när man jobbar att förhålla sig till. ett rent helvete har det varit. så det där med pension hade nog bara ställt till det för mig, det kan ju iofs ändra sig med tiden. men att jobba 80% hade däremot varit trevligt - mer fritid med bibehållna rutiner

dock ogillar jag skarpt att kontantinsatsen sänkts. finns en viss risk att jag drabbas av FOMO och impulsköper en lägenhet

3 gillningar

Intressant artikel

2 gillningar

De det här typet av tänket att man sparar bara för att spara för att nå fire så snabbt som möjligt som gör att jag istället börjat tänka på att leva här och nu och hitta balans. Jag har sparat hårt i några år levt väldigt spartanskt. Innan dess levde jag ganska minimalistiskt också men unnade mig någon resa ibland.

De som gör att jag börjar känna att jag vill spendera mer på tex resor och aktiviteter som jag vill göra är att när jag blir äldre så kommer jag kanske inte ha samma möjlighet frihet att göra vad jag vill göra idag. Hur vet jag tex att jag är kapabel att åka snowboard när jag är säg 65? Ut och vandra i en vecka? Jag vet inte hur min hälsa ser ut i framtiden, ta till vara på vardagen du har idag och skapa ditt drömliv som du vill leva framåt idag, inte om 20 år. Ångrar jag att jag spenderade alla pengar på resor i 20 års ålder? nej.. de där är minne jag har för livet bästa resorna jag någonsin gjort. Så stanna upp och tänk efter vilket liv det är du vill leva, pengar i all ära men minnen stannar där för evigt.

5 gillningar

Medhåll. Bill Perkins nämner begreppet ”memory dividend” i ”Die with Zero”. Tidiga upplevelser skapar minnen som genom att återupplevas många gånger skapar mer värde i livet än upplevelser sent i livet. Genom att uppleva saker tidigt i livet byts monetär ränta-på-ränta mot minnesbaserad dito.

Ännu ett optimeringsproblem :slightly_smiling_face:

Personligen har jag successivt ökat graden av ”unna mig” i takt med stigande ålder och växande portfölj. Men det satt långt inne att inse att saker jag tidigare ägnat timmar åt att hitta bättre deals på inte ens var ett avrundningsfel i det stora hela och att jag mår bättre av att köpa det jag vill ha /behöver av god kvalitet och släppa ångesten över kostnaden. Lite ”ryck plåstret och gå vidare”.

Samtidigt har jag hela livet lagt merparten av mitt spenderande på resor och upplevelser med familjen. Så utan att veta det har jag delvis följt Bills råd.

3 gillningar

Absolut, själv har jag bara lagat mat 2 gånger sedan 2009.

Fast hade jag bott i Sverige hade jag lagat mycket oftare.

4 gillningar

Wow, bor du i NYC kanske? Jag gjorde liknande när jag bodde där då det fanns ett sådanrt sjukt utbud av mat och man snabbt kunde glida in och plocka upp vad som helst antingen från en restaurang eller från något hole in the wall. Orka laga mat liksom…

Men tyvärr är det nog inte så nyttigt i längden. De håller nog inte igen på oljor osv.

NYC är najs men jag bor i Bangkok sedan 2005. Jobbade på Maersk Tankers men när Covid kom beslutade vi att jag skulle bli hemmafarsa medans frugan satsar på karriären. Så slutade jobba vid 50, funkar perfekt.

7 gillningar

@janbolmeson Vad lägger Du in i “nettoförmögenhet” för just den här räkneövningen?
Är det “bara” likvida noterade medel i kalkylen? Obelånade fastigheter, onoterade innehav, tjänstepensioner, upparbetade tillgångar i egna bolag mm?