Har sparat för mycket på sistone - borde unna mig mer

Bangkok låter intressant. Hur är det att bo där? Är det svårt att lära sig thai? Drömt länge om att flytta utomlands när pensionen närmar sig och Bangkok skulle kunna vara ett alternativ

Bangkok är kanon, för oss, som lever ett lugnt behagligt liv. Jag hämtar ungarna på skolan och spenderar mesta tiden med dom. Lätt att ha ett bekvämt liv med maid medans Frugan krigar på som Cluster GM-F&A Thailand, Myanmar, Cambodia för ett globalt logistikföretag. Spenderar kanske 1 månad med familjen i Sverige per år numera men kommer öka upp den tiden framöver.

2 gillningar

Känner igen mig i beteendet men inte i känslan. Jag känner mig snarare duktig och fri när jag sparar istället för att “unna mig” saker som jag kanske egenligen inte ville ha.

Jag har tränat mig att dra ut på köpbesluten, eftersom jag tidigare ibland köpt ganska onödiga grejer som gett mig mer ångest än lycka. Hobbys som man ändå inte ville investera tiden i sen, även om pengarna fanns. Nu känner jag efter några varv till innan jag verkligen köper något och varje gång jag landar i “nej jag klarar mig utan” känns som en seger.

Sen har jag hittat var just jag mår bra av att unna mig. Köpa Champagne varje gång istället för Prosecco. Om jag ska köpa verktyg, köp proffsgrejer direkt, resultatet blir bättre och de håller resten av livet.

3 gillningar

Det där känner jag igen mig i 100%. Tidigare kunde jag tänka att jag skulle “kosta på mig” och köpte någon dyr grej. Ångrade mig sen när den bara blev liggande. Nu har jag strategin att om jag känner att jag är intresserad av nånting så funderar jag först om jag kan testa på utan att köpa nånting alls utan klara mig med det jag har redan. Sen om jag ändå måste köpa och fortfarande känner att jag vill prova på så köper jag billigt och tänker att jag ändå inte är så bra i början så jag vet ändå inte vilka behov jag kommer att få om jag fortsätter med intresset.

Min taktik är hålla litekoll på andrahandsmarknaden, om det är något som åldras med värdighet. Är marknaden livskraftig så kanske man kan köpa en dyr begagnad modell och sen sälja vidare till nästan samma pris. Är andrahandsmarknaden så glödhet att det är svårt att köpa begagnat, då kan man köpa fabriksnytt med vetskapen om att det är lätt att sälja sen. Då kan man få leka med dyra, välbyggda grejer till samma eller lägre kostnad än om man skulle köpt skräp med tveksamt andrahandssvärde. Man får ha lite koll på hur många timmar man lägger och hur man värderar sin tid bara :smiley:

1 gillning

Jag hade funderat över värdet på sakerna du lägger pengar på, istället på hur du kategoriserar artikeln. Om tröjor skänker dig mer värde än resor, så är det ju rimligare att lägga mer pengar på tröjor än på resor. Om kläder inte skänker dig något värde, då kan du ju lika gärna gå runt med minimum.

Försöker unna mig lite mer nu men svårt. Sparade 30k/50k denna lön.. Men köpte iallafall en stekpanna jag varit sugen på och bjuder ut frugan på allahjärtansdag.. :laughing:

Ska försöka kolla lite på att lägga undan en pott för kläder denna månad för sommaren, borde bli en ordentlig shopping sen på NK med personalshopper eller liknande.

1 gillning