Funderar på detta ibland, varför känns pengars värde så olika beroende på vart dom är?
1Miljon i min pension känns inte alls som nått jag ens “äger”
1Miljon i lägenheten är väl bra men känns ändå inte som pengar
1Miljon på ISK eller banken känns ganska trevligt o “användbart”
1Miljon i kontanter här på skrivbordet skull ju kännas “attans va pengar!”
Lite samma åt andra hållet o det är kanske det farliga.
Att ta 11.000:- i kontanter o köpa en Iphone 17 skulle kännas hårt
Att bara dra kortet för samma pengar känns men inte lika hårt
Sen kan man ju “betala senare” o då kommer andra känslor…långt senare
Fysiska pengar känns så abstrakt idag…vet inte när jag ens hade sedlar senast. . . .man har en siffra på ett konto och det känns nästan inte ens som pengar längre. mer som ett “värde” man är god för.
Kanske skulle ta ut lite fysiska pengar o köpa lite fysiskt guld bara för att känna att man “äger” nått fysiskt o inte bara en summa i ett datasystem.
Sen har man hela den där grejen med värde. . .
Om jag köper den där Iphonen så “försvinner” 11000:- från mitt värde. . .o i alla fall jag ser “prylen” som avskriven o värdet “borta” . . ..lustigt det där-
Just detta är så skumt.
Jag konstaterade just att mitt ISK ökade med 20.000:- IDAG. .
Men min trasiga o knappt fungerande mobil som jag tänkt byta när Iphone 17 nu kom ut är kvar i fickan. . . jag har SÅÅÅ svårt att förmå mig att lägga ut dom pengarna. . .trots att ISK ökade med mer på en dag–
ISK värdet är så abstrakt - - -kostnaden för en pryl så fysisk
Haha, ja. Totala värdet på mina konton svänger med mer än en månads bruttolön på en dag ofta. Men jag funderar lääänge på om jag ska köpa ett nytt tangentbord för 500 spänn. Knäppt. Får väl pricka in en dag då det är upp, och lägga in en beställning då :).
Jag har lite känslan att när man väl köpt nått , även en lägenhet så har man “gjort av med” pengarna o dom är borta. . .skulle man sälja så “återskapas” pengarna igen.
Har lite högtalare stående som jag egentligen borde sälja men ser egentligen inte det som pengar. . .men dom blir ju till pengar om jag säljer o jag får pengar jag “inte hade” .
Haha ja man kanske skulle bli lite mer “kontant” igen. . .stog i kassa på ICA idag o såg någon betala med kontanter o insåg att jag inte sett dom nya sedlarna förut.
Men skulle väl inte ens kunna handla på ICA med kontanter…skulle kännas hårdare att “skiljas” från kontanterna än att bara dra ICA kortet
Knepet är nog att hitta på olika regler som tillåter att man faktiskt använder lite av det man sparar ihop. @janbolmeson rekommenderade typ runt nyår att man borde ta ut lite av vinsten man (troligen) gjorde förra året. Vi körde på det, sålde av en liten andel och åkte på en mkt trevlig resa med familjen. Sjukt värt!
Men risken är ju att man bara sparar av automatik och inte njuter. Man skulle mycket väl kunna ha en regel som säger att tex 1% av kapitalet ska njutas upp varje år. Bäst minnen på kyrkogården vinner!
Svåra där för min del är att jag sparar mot ett satt mål. . o ALLT som inte läggs på att nå detta mål fördröjer mig att nå målet. . . . o även om jag nått det ekonomiska målet nu är FIRE 6mån bort o ALLT jag kan spara på denna tid gör marginalerna bättre i FIRE sen
Och i efterhand va det ett dumt sätt att spara på. . jag skulle INTE gjort på detta sätt om jag började om .
Har hamnat i ett läge där spara är allt. . o spendera hindrar sparandet, ,
Har också extremt svårt att spendera. Det kryper i kroppen och man vill bara jämföra med vad pengarna kunde gått till istället.
Jag borde knappast ge råd alltså, men en sak jag noterade idag efter en helt enorm utbetalning som verkligen tog emot var att livet går vidare. Kändes nästan lite lättare att andas efteråt. Vädret var detsamma och kaffet smakade likadant. Kanske är det sådana erfarenheter som gör att man vänjer sig. Blir mer neutral och kan lita på sina beslut och beräkningar när det väl är dags att betala.
Man får långsamt och successivt bevisa det för sig själv så att säga.
Jag får respekt för pengar när jag jämför hur lång tid det hade tagit att arbeta ihop summan med en medianlön. Eller ännu värre; spara ihop den med 5% sparkvot utan ränta på ränta. Det känns som att titta på hela tidsåldrar och livstider plötsligt. Många har ju aldrig 200tkr kontant i hela sina liv
Trots stenhårt arbete, billiga boenden, sömnlösa nätter, flera jobb, endast handling på rea o.s.v.
Det är så skönt att ha en siffra på en skärm så man tydligt ser hur mycket det är. Det ger så bra grepp över storleken, i stället för massa sedlar och mynt utspridda på olika ställen som man måste sätta sig ner och räkna för att få grepp om storleken på.
Jag vet inte om jag någonsin ens haft 10.000:- i kontanter. .
Liten anekdot. .
Min far vann 65.000:- på lotto, måste varit tidigt 90-tal. . . han tog ut pengarna i kontanter på Posten. . .gick med dom 100m i fickan till banken o satte in dom…han ville KÄNNA pengarna i händerna.
Men jag tänker att det här hänger väl ihop. Att man har en ansenlig summa sparad beror väl på att man inte köper allt man får feeling för, och man väljer inte dyraste grejen. Funkar en pryl behöver man inte en ny.
Köpte man ofta nytt och helst dyrt skulle det ju inte finnas ett regelbundet överskott.
Jag tycker pengars värde känns på bankkontot. Känslan är trygghet. Och frihet.
Jag har nog aldrig, och kommer kanske aldrig, att känna mig så rik som när jag som 11-åring fick 10.000 i kontanter av morfar i julklapp! Jag hade aldrig ens sett så mycket pengar! Morfar sålde jordbruket och bodde kvar gratis (sålde till sin son ju) och gav bort alla sina pengar i kontanter i portioner innan han dog.
Så kan man se det. . men summan på skärmen är väldigt abstrakt. ..såg nån youtube video som visade skillnaden på 1Miljon o en miljard i storleken på pengahög.
En miljon i 1000 sedlar skulle nog se rätt fjuttig ut förresten. . .men i mynt blir det lite mer, leka Joakim Von Anka
Borde det inte kännas mest om man omsatte dem till något med jättelågt värde som tar jättestor plats, då?
För en miljon kan man ju köpa en massa ödemark norrut. Det tar ännu större plats än mynt. Jag tänkte först på pantburkar, men det ger nog inte någon känsla av flärd… alls. Men det hade tagit rätt stor plats för liten summa
Ändå någon slags wow-känsla att ha en miljon PET-flaskor i trädgården. Då kan man titta ut där varje morgon och tänka: Japp.
Troligen för att du ser pengar som fysiska ting. Och då blir de olika om du håller i dem, de ligger på någon bank eller är utbytta mor andelar i ett hus. För då är de ju faktiskt inte pengar längre. Utan värde som du säger.
Och du är något på spåren. För allt värde är tjänster man kan få ut. Allt är gentjänster jag bytt mig till. Och kan byta bort igen mot andra tjänster.
Ser man däremot pengar som måttet man mäter hur mycket innestående gentjänster man har blir det annorlunda. Då byter man till sig tjänsterna den där telefonen gör. Och får de tjänsterna så länge den funkar.
Och balansen mellan innestående gentjänster och om man är skyldig någon annan tjänster osv är vi vana att hålla abstrakt i huvudet sen tusentals år. Så det gör ingen större skillnad om de är representerade av sedlar, siffror på ett konto eller gör tjänsten tak över huvudet i ett hus.