How about this;
Du bor i villa. Sätt in tre cryptominers, typ som dessa.
Slukar ca 15A per styck. En per fas. Investering strax under 200 tkr(?). Inte så himla mycket mer än vad en bergvärmepump kostar.
Jag har aldrig testat en sådan men enligt internet kan en sådan maskin generera crypto till ett värde av ca $25/dag vid nuvarande kurser. 97 tkr/ år!
I och med att maskinerna drar en himla massa ström och allt knappast blir till krypto får man anta att merparten av energin blir värme och oljud. Burkarna placeras i garaget. Installera vätskekyld system som shuntas till husets värmesystem.
En normal villa drar väl sisådär 10kW när det är riktigt kallt, det borde väl kryptopumpen klara någorlunda? Ev får man koppla på en arbetstank på rörsystemet. Spillvärme varma dagar skulle exempelvis kunna shuntas ut i rör i trädgården för att slippa snöskottning, eller kanske värma ett spabad?
Smäll upp solceller på taket, så många som bara får plats. Detta gör att riggen drivs billigt, åtminstone så länge solen skiner. Den absurda energiförbrukningen under vinterhalvåret gör att man är garanterad 60öringen på all produktion man kan tänkas sälja ut.
Vad säger ni om detta (förutom att idén spontant känns moraliskt förkastlig)? Är det möjligt, eller kanske rent av briljant? Vilka praktiska frågor skulle man behöva lösa för att skapa detta system?
Alternativt, snålvarianten för dig som inte är all in på detta:
Om du investerar i solceller, köp också en mindre miningrigg att ha som hedge om elpriset blir lågt eller om 60öringen försvinner.
Vilken villa drar förresten 10 kW? Januari månad brukade mitt hus dra 2000 kWh (inklusive hushållsel och varmvatten) utslaget på 720 timmar = 3 kW. Det är helt fel att dimensionera den här typen av lösning efter peak demand. Kapitalkostnaden är hög så man vill ha den igång så mycket som möjligt. Då bör den dimensioneras efter årets lägsta behov, så att man kan ha den igång hela tiden som basvärme. På sommarhalvåret är mitt behov av att värme luft under 1 kW.
Därav formuleringen ovan. Min tanke var bara att ”någon borde ju ha gjort detta redan”.
Du vill väl inte ha 12 grader inomhus bara för att det är årets kallaste dag?
Ja. Styrsystemet är en utmaning. Värmepumpen har antagligen bara fyra lägen (0-3 st igång).
Därav att arbetstank och möjlighet att dumpa varmvatten någonstans skulle kunna vara intressant…
Ja. Detdär är verkligen en utmaning. Dels att få nytta av värmen, men också att elpriset fluktuerar.
10kW dygnet runt i ett år blir en kostnad på minst 365 * 24 * 10 * 0.8 (om vi har 0 i spotpris, dvs enbart skatt, överföring och moms) vilket blir 70000 och du går plus. Om vi räknar på ett rimligt elpris, säg 60 öre snittspot, så hamnar du på 135780. Dvs du går back och har värmt upp huset till en kostnad på över 35000 netto.
En kryptorigg och solceller dock. Problemet är att den står still 50% av året och halva dygnet så du får kapitalbindningskostnader.
Dessutom, enligt dina siffror så drar riggen 87000kWh per år och genererar 97000kr. En solcellsanläggning på runt 10kW genererar i runda slängar 10000kWh per år, så den skulle sålunda kunna dra in (10/87)*97000 vilket blir 11000. En sådan solcellsanläggning kostar runt 150000, så du får en direktavkastning på 11000/(150000+200000) på hela paketet, dvs runt 3%…
Med så höga kapitalkostnader så dimensionerar man för att köra ditt lol-system som basvärme och toppa med andra lösningar. Mycket mer ekonomiskt att sätta in en värmepump för vintermånaderna och direktverkande för att täcka upp den sista biten de allra kallaste dagarna.
En småskalig kryptorigg är förväntad att gå med förlust så du måste ha nytta av överskottsvärmen för att det ska gå ihop.
Låter som att du har koll på kryptovärlden. Det fungerar inte som så att man löser problemet med att svårighetsgraden ökar genom att byta valuta som bryts? Finns ju hur många som helst.
Blir prylarna omoderna pga teknisk utveckling, eller finns det andra skäl? Som jag har förstått det så har mining aldrig varit så olönsamt som nu. Kryptovalutorna har tappat i värde och elpriserna är höga.
Tack, men fattar inte vad du menar med humor?
Bergvärmepumpen är urkopplad nu och jag just varit på macken och hyrt ett släp. Imorgon åker den på tippen. Till hösten när kylan kryper på - då kör vi igång.!!
Om man tänker såhär “jag vill mina krypto, och då är det ju dumt att all den värmeenergi som genereras går till spillo”. Det borde vara en relativt sund tanke i min bok, sen om den går att räkna hem ekonomiskt är något annat.
Om du funderar på alternativ till din värmepump och är helt ointresserad av krypto känns det snarare som att en helt vanlig värmepump är betydligt effektivare och billigare.
Så, att köpa en mining-setup för att värma huset = dumt
Att dra nytta av värmen din mining-setup, som du vill ha för krypto, till att värma huset = kör på.
Detta gjordes redan när jag var intresserad av Bitcoin, typ 2016. Det var då på gränsen om det var lönsamt mot elpriset (men man kan ju har soldrivning tex ). Men använder man värmen så blir det nog definitivt lönsamt, det var det för 9 år sen iaf. Då kollade jag på en lösning med varmluft från fläkten. Man behövde filtrera luften ungefär som i ett data center då den innehåller nån form av föroreningar som bildas av varma chip. Rätt smart.
Det fanns också ett holländskt start up företag som sålde eller “lånade ut” element fulla av GPUer, kunden fick värmen, de själva fick bitcoins. Det gick säkert inte så bra
Är det inte mer kostnadseffektivt att köpa en värmepump och med pengarna du sparar på lägre driftkostnad investera i krypto?
En enkel luft-luft värmepump kostar inte så mycket och betalar av sig inom 5 år så en direktavkastning på minst 20% om man inte räknar med avskrivning och underhåll.