Värdeförändring fjärrvärme -> värmepump/solceller

Vi flyttade i januari in i vårt 50-talshus. På köpet fick vi fjärrvärme, vilket såklart är smidigt!
Dock stör jag mig på avgiften (4200kr per år) och den relativt höga kostnaden per kwh. 90 öre/kwh under de kalla månaderna. På sommaren är de hyggliga nog att sänka priset till 60 öre. :stuck_out_tongue:

Har läst på forumet, och räknat själv, och det verkar som att kostnaden för fjärrvärme vs bergvärme/lv-pump är ungefär densamma. Knappt värt att byta, på grund av ekonomiska skäl (och antagligen därför priserna ligger som de gör).

Väger en in att jag har klurat lite på att skaffa solceller, så kanske det blir mer värt att kasta ut fjärrvärmen. Solcellerna är mest för att det ger en bra känsla… Nu har vi ju bara hushållselen (ca 4000kwh/år), så att få ekonomi i en installation är kanske svårt. Men om vi flyttar över uppvärmningen till en värmepump, så finns det mer kwh för solcellerna att jobba mot. :slight_smile:

Men vad tror ni händer med värdet på huset? Kommer banken tycka att huset blir värt mer med solceller och en värmepump, än med den supersmidiga fjärrvärmen? Det hade ju varit gött att kunna trycka in åtminste en del av investeringen i bolånet.
Har förövrigt ca 75% belåning, husvärdet är under två miljoner.

Blev ett långt inlägg, bottom line;
Hade du bytt ut fjärrvärme mot bergvärme/luftvatten och solceller?
Hade du tagit ett lån för att göra det?

Jag bor typ i hus, vi är en liten förening med 4 medlemmar. Vi har fjärrvärme just nu men har precis installerat en stor solcellsanläggning på taket.

Egentligen gjordes inte det för att optimera värmeekonomin eller så utan just för att det var en bra investering.

Jag har sedan dess börjat klura på vår värmeekonomi och det lutar åt att vi skaffar luftvatten värmepump med en ackumulatortank. samt (om det går) monterar några solvärmare på den lilla takyta som är kvar.

Tanken är då att solvärmarna ger en bra grundvärme för ackumulatortanken. Sedan kommer solpanelerna driva värmepumpen för att värma upp vattnet dom sista graderna. Hoppas på att om några år när batteripriset sjunker kunna lägga till några batterier till systemet också för att kunna köra pumpen lite när solen är nere också utan att behöva betala för elen. Sitter även och kontemplerar om fjärrvärmen skall få vara kvar. Är osäker på om vi skulle tjäna eller förlora på det.

har bara gjort lite grundläggande beräkningar än så länge. Men tänkte att om man ändå ska byta kan man lika gärna gå hela vägen. Det känns helt klart bra om panelerna kan driva alla pumpar gratis och sedan lagra energin i en tank.

Enligt några kalkylatorer på webben så skulle vår besparing för att byta från fjärrvärme till luftvattenpump mer än väl täcka lånet även om räntorna sticker iväg ett par procent upp.

1 gillning

Har du räknat på breakeven på de delar av solanläggningen som producerar mer än vad ni bränner i hushållsel? Eller läste jag in för mycket, när du skrev stor anläggning? :slight_smile:

Det bästa är väl att kunna kombinera allt och koppla på fjärrvärmen när den är mest lönsam att använda. Men årsavgiften för fjärrvärmen kan ställa till det om energibehovet är lågt… Rätt komplicerat att räkna på detta. Enbart fjärrvärmesystem borde ha lägst underhållskostnad och minst strul (kanske inte billigast dock).

Testat att räkna på FX/FTX (och ev. solceller) i kombo med fjärrvärme? Du nämde inget om ventilationen, men antar att det bara är F-system.

Gjorde en ganska extensiv kalkyl på detta och nördade ut i excel ganska duktigt.

Vi producerar för tillfället 1.6 årsförbrukningar per år. Eftersom vi är en förening betalar vi fortfarande för elen som produceras av panelerna, skillnaden är bara att vi flyttar dom pengarna från vår lokala enrrgiproducent till vår förening. Således får förenkngen bättre ekonomi och mer pengar till underhåll utan att vi behöver höja avgiften.

Panelerna har en paybacktid på 12 år förutsatt att elpriserna ink all skatt och tilläg ligger runt 2kr / KWh.

Desto hlgre elpriser desto snabbare betalas systemet av. Är rätt nöjd med utfallet hittills, synd bara att föreningar inte får göra de avdrag som en privatperson får.

1 gillning

Om självdrag är F, så har jag F :slight_smile:
Tanken att byta till mekanisk ventilation har inte slagit mig. Kanske värt att kika på iallafall!

Förlåt, glömde såklart självdrag (S-system)!

Det kan absolut vara värt att kika på ventilationen. Inte bara ur energisynpunkt, men också komfort och hälsa. Då tänker jag främst på koldioxidnivåer och komfortkyla (AC). Ett första steg kan vara att köpa en sensor som håller koll på din luftkvalitet. T.ex något från Airthings.

Istället för att byta bort fjärrvärma kanske man ska ha AC igång hela sommaren för att få en bra pay-back på solceller :innocent:

1 gillning

Mmm, tibber har väl nån luftmätare i sin shop tror jag… Har en tusenlapp liggande där som jag inte hittat användning för.
Klurade på smarta termostater, om jag nu behåller fjärrvärmen ett tag…