Vissa investeringar i villor/radhus är lönsamma, andra inte. Man kan tänka och räkna på investeringar på olika sätt. Investeringar i värmesystem är nog de mest uppenbart ekonomiskt lönsamma investeringarna men det kan ju finnas även annat som ger tydliga ekonomiska pluspoänger. Har ni några bra tips och erfarenheter av lönsamma husinvesteringar?
Det jag själv gjort som jag tycker hör hemma i den här kategorin är:
Byta ut fönster mot PVC-fönster. Främst intressant eftersom skalskyddet förbättrades markant.
Kostnaden motsvarade för mig vad ett hemlarm skulle kosta i 20 år. Jag avstår från larm eftersom Polisen inte rekommenderar det och har istället valt en lösning som Polisen förespråkar.
Sätta in vattenfelsbrytare. Intressant eftersom Folksam då ger rabatt på villaförsäkringen. Jag räknade ut att investeringen skulle betala sig på 10 år ungefär. Jag räknade nu med enbart kostnaden vs. rabatten.
Sätta upp fönstermarkis. Gör stor skillnad gällande inomhustemperatur och minskar lokalt behov av aircondition. Har ingen kalkyl för detta.
Alla mina tre exempel ger förstås fler fördelar än ekonomiska men i det här forumet känns de ekonomiska fördelarna mest relevanta.
Solceller är ett bra exempel. Det vore fint med konkreta erfarenheter. Nu är det beroende av stödsystem och elpris osv. men det kunde ändå vara intressant om det går att räkna på framåt.
Kommer absolut skriva om det när det är dags, lutar starkt åt sunroofs infällda paneler, kommer se läckert ut.
Frågan är om jag kommer låta den rationella delen av hjärnan eller prylnörden styra haha. Kommer bli dyrare till lägre effekt…
Den som lever får se haha.
Edit: Sen att räkna på det går såklart, men det blir lite av en glädjekalkyl. Kollade lite på youtube och en installation som skedde 2019, hade installatörens kalkyl felat med ca 25%.
Men det är ju så sjukt mkt som påverkar.
Även om det skulle bli mindre fördelar att sälja elen tillbaka till nätet, så kan man alltid fixa en batteribank. Så min tes är att du kan vara tillräckligt flexibel för att det ska vara en bra affär.
Edit2: Ontopic, en grym fördel med hus är attefallshus om du bor i storstad, hyra ut och låt någon annan betala stor del av din amortering.
De sjunker ju i pris och effekten öka ganska kraftigt från år till år så det lär knappast bli sämre. Jag har haft min anläggning i 2½ år nu och är kanonnöjd. Växelriktaren har dessutom ersatt ett elektriskt element i tvättstugan.
Kommer det smidigare batterilösningar i framtiden så är jag definitivt på. Men idag är det inte lönsamt.
Utanpåliggande markiser på takfönster är f ö guld värt somrar som den gångna. Jag har aldrig använt kyläget på min luft-luftvärmepump (som f ö också var en grej som betalade sig svinfort jämfört med elelementen).
Räknade på att en billig luft-luft värmepump i garget istället för elelement skulle vara lönsamt inom 5 år.
Räknade även på att byta fjärrvärme till bergvärme och fick inte ihop ekonomin i detta… Nu är jag väldigt nära att göra det iaf då jag starkt ogillar det privata fjärrvärmeverket. Gick i taket när motivering till en prishöjning var ”elpriset har gått upp så det är för lönsamt att ha fjärrvärme”.
Oftast pratas det om sol-el i termer av sparad enegi för uppvärmning, men en aspekt man inte hör (hörde?) så ofta om är just klimatkontroll sommartid då panelerna dessutom levererar som bäst.
Det beror väl till viss del vad du menar med lönsamt, det skulle dels kunna vara sådant som sänker dina månatliga kostnader men också saker som höjer värdet på fastigheten så att du får ut mer när du säljer den.
Vi har en tanke på sikt att göra om ett förrådsrum till ett sovrum, det skulle omvandla biyta till boyta, vilket är högre värderat. Men framförallt blir det lite mer utrymme att röra sig på i vardagen.
Att bygga till ett uterum sänker inte månadskostnaden, men kan förmodligen räknas hem vid försäljning eftersom du fått mer biyta.
Tilläggsisolera vinden eller fixa i ordning grunden kan sänka värmekostnader och ge ett behagligare klimat inomhus.
Byta blandare till duschen så att mer luft blandas in, sparar vatten och el. Jag gillar inte det försämrade trycket i utflödet, men det är perfekt om man har en tonåring som duschar länge.
Tanken med den här tråden var främst att få tips utifrån vad olika personer konkret gjort utifrån olika kalkyler. Man kan ju som sagt räkna på olika sätt och ha olika mål. Jag tänkte att det kunde vara intressant att få lite inspiration, främst kring saker som många skulle kunna göra (som inte kräver väldigt specifika förhållanden).
Att man rent allmänt kan tänka att en mängd saker vore roliga och bra och säkert lönsamma på sikt har jag inga problem med att förstå. Poängen här var mer vad har du konkret gjort som du räknat på i förväg? Blev det så bra/lönsamt/fördelaktigt som du tänkt dig eller har det dykt upp oväntade följdproblem av något slag?
Förra året kostade all uppvärmning och hushållsel mig totalt 3500 kronor för en relativt stor villa. Detta var inklusive alla rabatter, skatter, avdrag och fasta avgifter. Jag tror det blir lägre 2021 pga höga sommarpriser. Vi får se.
Jag letade efter en annan sak men hittade detta och citerar mig själv. Så här ett år senare är det bara att inse att ingen riktigt såg dagens elpriser komma. Solcellerna betalar sig åtminstone i en jäkla fart just nu.
Är det någon som har färska siffror på vad det skulle gå på att tilläggsisolera en klassisk 70-talsvilla (ca 25-30 m2 vindyta)?
Och fråga två: Hur meningsfullt är det när man ändå inte kan isolera den sluttande delen av andra våningens tak? Den utgör ju i runda slängar dubbla ytan mot det vi normalt kallar taket.
Är det någon som har gjort åtgärder baserade på att använda värmekamera? Jag menar nu att leta efter värmeläckor i fönster, dörrar eller andra ställen? Det vore intressant att få en bild av om det kan vara lönsamt att göra en sådan “screening” av sitt hus mer allmänt.