Framtiden som husägare

Jag bor i villa och har funderat på hur framtiden som husägare ser ut. Jag vet med mig att jag är en orolig själ och skulle därför vilja ha lite “motvikt” mot mina tankar.

Jag ser många ekonomiska risker med husägandet som gör att det kan bli betydligt dyrare än det tidigare varit. Alla nedanstående punkter är inte kopplat specifikt till villa utan kan även gälla BRFer dock.

Hur många av dessa saker ni ser som sannolika?
(som referens tar jag en villa värd 5mnkr och lån på 3,5 och ränta på 3%)

• Minskade/slopade ränteavdrag (30k)
  • Fastighetsskatt på 1% (40k om vi antar att det är taxerat till 4)
  • Ökade VA-kostnader för att finansiera ett gammalt system (ökning 12k per år)
  • Ökade elpriser (ökning 12k per år)
  • Ökad ränta 1 % (35k eller 25k efter avdrag)
  • Ökade kostnader på material (exv virkespriser för renovering)
  • Krav från EU på energieffektivisering vilket kan göra att man måste utföra kostsamma justeringar av värmesystem etc i ett gammalt hus. (300-600k)
  • En bostadsmarknad som rör sig nedåt
  • Ingen subvention för solceller (detta är redan beslutat)

Jag inser ju att det är klart osannolikt att allt detta kommer ske, men även om bara en del saker genomför kommer det bli en stor kostnad. Men om vi antar att allt skulle ske ger det en ökad årskostnad på 120k exv kostnad för reparationer, underhåll, minskat marknadsvärde etc

• Minskade/slopade ränteavdrag (30k) -nej, politisk självmord
  • Fastighetsskatt på 1% (40k om vi antar att det är taxerat till 4) -nej
  • Ökade VA-kostnader för att finansiera ett gammalt system (ökning 12k per år)- troligtvis
  • Ökade elpriser (ökning 12k per år) - elpriserna är inte största problemet, elnätsavgiften däremot
  • Ökad ränta 1 % (35k eller 25k efter avdrag) - går åt helvete för svensk ekonomi, höja räntan är det sista RB vill göra
  • Ökade kostnader på material (exv virkespriser för renovering) - går nedåt då ingen vill bygga pga konjunkturen-nybyggen måste reas ut
  • Krav från EU på energieffektivisering vilket kan göra att man måste utföra kostsamma justeringar av värmesystem etc i ett gammalt hus. (300-600k) - mer troligt då Sverige är mjäkiga och vill vara bäst i klassen
  • En bostadsmarknad som rör sig nedåt - det rör sig nedåt för att folk är fattiga. En minskande befolkning slaktar bostädernas värde med dålig placering, så köp i innerstaden och attraktiva områden.
  • Ingen subvention för solceller (detta är redan beslutat) -bästa beslutet då solcellernas inmatningsbehov gav nätbolagen bränsle att argumentera för högre elnätsavgifter då elnätet måste byggas om för det nya behovet.
5 gillningar

Ingen av sakerna du listat skulle få mig att överge drömmen om att vara husägare. Om det är din dröm. Däremot kan det ju bli en motivation till att skaffa extra-inkomster och amortera ner på bolånet så att du känner dig mindre ekonomiskt belastad.

”Är det värt att bo så här?” är ju egentligen din fråga. Det kan finnas många olika svar på den frågan.

2 gillningar

Mycket av det här skulle kunna bli aktuellt. Däremot är det ingen politiker som kommer vilja sätta Sveriges fastighetsägare i en sån situation att många måste flytta och bostadsmarknaden havererar. Så att försämra villkoren radikalt, samtidigt som tex räntorna höjs ser jag inte som ett realistiskt scenario.

Tycker inte att du ska ta ut oro i förskott. Det har varit mycket turbulens de senaste åren från covid och framåt. Tror att de flesta politiker anser att stabilitet och trygghet är rätt viktigt just nu.

1 gillning

Hus är den vanligaste boformen Bostäder

Med tanke på hur jämnt det är mellan vänster/höger blocken tror jag ingen nånsin har råd att piss off denna stora grupp.

Det är ju bara att kolla vad vi gör nu. Istället för att sänka hur mycket man får låna, för att göra bostadsbubblan mindre, så höjer vi nu bolånetaket till 90% istället :dizzy_face:

Demokrati är bäst, men det gör det fan omöjligt att ta långsiktiga beslut

4 gillningar

Det borde vara 30% kontantinsats och lånet ska amorteras på 30 år. Funderar som som TS så har man inte råd. Tiden där man kunde bo billigt i hus är förbi då priset på pengar inte är gratis längre.

Det byggs knappt något nytt då det blir för dyrt och köparna är få.

1 gillning

Över hur lång tid tror du de här förändringarna sker? Det måste väl bli i en takt så att gemene man har råd med dem genom ökade löner eller sänkta priser?

Annars så blir fler än du drabbade. Då blir det som med reduktionsplikten och kärnkraften. Massiva protester och bred vändning i frågan.

Om det är Directive - EU - 2024/1275 - EN - EUR-Lex du tänker på så är syftet att förmå medlemsstater att designa incitamentsprogram för att öka energieffektiviteten i det gamla husbeståndet, och inte att tvinga fram renovering.
Det skulle i så fall innebära att det skapas bidrag eller avdrag man kan få för att energieffektivisera, framför allt om man har ett energiineffektivt hus.
Dvs: det blir billigare att bo och inte dyrare.

3 gillningar

Jag har en tråkig smäll pga ändrade “regler” på ca en kvarting nästa år, utrymme för 2*4-fack sopkärl, hela min tomt förutom garageuppfarten sitter på en stödmur mot vägen så estetiskt skulle det nog behöva göras om hela vägen längs tomten :moneybag::moneybag:
Håller på och reder med kommunen om exakt vilken utformning som krävs, just nu verkar det verkligen bli en skitlösning för min del.

Jag ser så här på dina frågor:

• Minskade/slopade ränteavdrag (30k)
    Jag ser detta som möjligt men politiskt svårt. Dock kan (S) återkomst till makten göra det mer sannolikt. Om (M) försvagas som ledande parti kan det bli lättare att höja skatter generellt.

• Fastighetsskatt på 1% (40k om vi antar att det är taxerat till 4)
    Jag tror kortsiktigt mer på minskade ränteavdrag. Idag har vi 0,75% fastighetsavgift. Om taket skulle höjas eller tas bort är det sannolikt att avgiften sannolikt skulle sänkas. Skulle den inte sänkas skulle det sannolikt ha samband med att inkomstbeskattningen samtidigt förändras och nivån sänks. Hur du skulle drabbas då skulle bero mycket på din familjesituation. Det skulle dock sannolikt finnas något tak som skulle göra att personer med låga inkomster inte drabbas fullt ut. Däremot skulle personer som bor själva i dyra bostäder och har höga inkomster kunna drabbas av en betydande skattehöjning. En justering av fastighetsbeskattningen skulle sannolikt också innebära att bostadsrätter jämställs med villor. Det är där den riktiga smällen skulle komma eftersom de idag knappt betalar någon skatt alls.

• Ökade VA-kostnader för att finansiera ett gammalt system (ökning 12k per år)
    Detta är sannolikt men beror mycket på var du bor. Kostnaderna för VA-system ser väldigt olika ut både totalt sätt och utslaget per fastighet.

• Ökade elpriser (ökning 12k per år)
    Detta är sannolikt. Allt som har med naturresurser att göra (direkt eller indirekt) kommer att bli dyrare. Dock kommer inkomsterna också att öka så det går nog att hantera.

• Ökad ränta 1 % (35k eller 25k efter avdrag)
    Räntorna går upp och ner. Jag frågade ChatGPT om effekten på svenska bolåneräntor av ett kommande krig mellan USA och Kina. Svaret var inte entydigt och mycket beror på kombinationer av olika förhållanden, inte bara en faktor.

• Ökade kostnader på material (exv virkespriser för renovering)
    Detta är sannolikt. Samtidigt kommer det i så fall komma alternativa material och lösningar som gör att det stabiliseras. Det behövs normalt inga jättemängder material för renovering/underhåll så denna ökade kostnad lär inte vara så problematisk.

• Krav från EU på energieffektivisering vilket kan göra att man måste utföra kostsamma justeringar av värmesystem etc i ett gammalt hus. (300-600k)
    Detta är möjligt men lär komma med olika undantag och övergångsregler. Att du skulle drabbas av en kostnadschock pang bom är inte sannolikt. För att detta ska vara ett problem behöver du sannolikt ha ett äldre hus med ineffektiv uppvärmning och isolering. Då kan kostnaden bli betydande. Jag bor själv i ett hus med energiklass C och är inte orolig för egen del. Skulle jag ha ett hus med betydligt sämre nivå skulle jag se risken som betydande. Det kan dock komma bidrag som gör denna process något lättare.

• En bostadsmarknad som rör sig nedåt
    Det är mycket möjligt och vi kanske har det redan nu. Framför allt kan skillnaderna mellan olika områden bli större. För den som köper ett hus främst för att bo i spelar detta i någon mening mindre roll. Om man däremot gått på idén om bostadskarriär och tycker att det är viktigt att kunna sälja med vinst efter X år och köpa något finare så kan det förstås bli problematiskt.

• Ingen subvention för solceller (detta är redan beslutat)
    Solceller är och kommer att vara främst intressant för dem med stor egen förbrukning. Där behövs ingen subvention. För att sälja energi till nätet är subventioner i dagsläget dumt eftersom obalanserna kostar mycket att hantera. Det är inte vettigt att genom subventioner skapa kostnader på andra platser i systemet.

Kontentan av ovanstående är att huset som “supersmart investering” inte är given och att riskerna kan vara betydande i många fall, om vi ser framåt. Samtidigt kan saker som uthyrning, husbyte eller att driva egen verksamhet i hus bli mer intressanta. Det finns många möjligheter till ekonomiska vinster av hus som är kopplade till olika livsomständigheter.

Många har så långt haft en konservativ syn där huset, eller delar av huset, står tomt för det mesta. Skulle man börja exploatera detta mer skulle det skapa många möjligheter. Norge är ett bra exempel på hur det kan se ut i praktiken.

2 gillningar

Om några av dina punkter inträffar kommer det bara att drabba villaägare eller påverkar det alla boendeformer ?

Det där låter väldigt optimistiskt. Det kommer helt säkert att tillkomma bidrag för att energieffektivisera. Att tro att de bidragen skulle vara tillräckliga för att kostnaden ska bli låg eller obetydlig är inte sannolikt. Dock beror väldigt mycket på huset i sig. Särskilt i kulturbyggnader som är av äldre modell och inte i sig anpassade till modern standard kan det krävas ganska stora åtgärder för att höja energieffektiviteten.

Krav på energieffektivitet - har du ett hus som inte uppfyller såna eventuella krav är det förmodligen ren vinstaffär att göra dem ändå.
Sänkta driftskostnader och värdeökning.

3 gillningar

I dagsläget är solceller bra för de med stor egen användning främst eftersom man då inte behöver betala skatt eller rörliga nätavgifter, själva elkostnaden i sig är mindre viktig.

I framtiden tror jag inte att det kommer fungera så, eftersom det innebär att solcellsägare “snyltar” på de som inte har solceller. Nätkostnaden är såvitt jag förstått huvudsakligen inte baserat på överföringen (solcellsägare är dyrare för bolagen t.o.m?). Förmodligen innebär det att rörliga kostnader kommer göras om till fasta.

För solproduktion så är det väl på gång att införas tariffer som även påverkar utmatad el. Så för framtiden så bör man nog se över en egen produktion så att det finns ackumulatorförmåga och att växelriktaren kan strypa produktionen vid behov så att anläggningen inte ger överskott till nätet.

Grönt avdrag är väl fortfarande aktuellt? Så det är snarare subventionering av produktionen (60-öringen) som försvinner?
Man sänkte iofs från 20% till 15% av installationskostnaden.

Överdimensionering av solceller gör att elnätet skall klara av inmatningen av effekten som produceras. Vilket är ett dyrt sätt. Man kan säga att grannen som inte har solceller får förhöjd elnätsavgift för att du har överdimensionerat och ska tjäna pengar på att sälja el.

Är din teori då att dessa saker, om de händer, inte också kommer påverka hyresfastigheter på samma vis? varför tror du att du skulle vara extra exponerad till detta som brf eller husägare? du måste ju bo någonstans i vilket fall som helst

2 gillningar

Kan du ställa fram ena tunnan när den ska tömmas och rulla undan den sedan?

1 gillning

Tack för alla tankar!

Min farhåga är att detta skulle ske gradvis på en tio-årsperiod. Dvs inte något som årliga löneökningar på 2-3% skulle klara av att motsätta.

Jag köper resonemanget att politikerna inte skulle “våga” försämra kraftigt för en så stor grupp röstande.

Gällande om jag bara ser risken för villaägare så är det ju klart att det påverkar alla, men det slår betydligt mindre hårt mot lägenheter (oavsett ägandeform). De externa kostnaderna som exv el, vatten, reparationer delas av många fler. Fastighetsskatten är också betydligt mindre (typ 1/6 mot en villa).

Jag bor själv i ett större äldre hus med energiklass E och prisuppskattning vi har fått på nytt värmesystem ligger på 500k och man har sagt att det är inget ni får igen.

Jag tror nog mycket i min oro/tankar ligger i att jag vet om detta nu och kommer gräma mig om jag inte agerar på detta nu utan väntar till att det är “för sent”. Sen inser jag också att jag inte kan spå framtiden. Exv så trodde jag 2006 att fastighetsmarknaden var överhettad :grimacing: