Vill kasta in detta:
-Ökade kostnader på grund av de klimatförändringar som kommit mer och mer
Jag tänkte samma sak, rimligen måste alla dessa faktorer även öka hyran på hyresrätter över tid.
Däremot finns det en skillnad mellan att hyra och äga och det är att i det senare fallet får man själv reda ut problemet om t.ex. hela källaren blivit vattenfylld p.g.a. allt mer återkommande extremregn.
Fastighetsskatten är inget jag skulle oroa mig för så mycket om priset på fastigheten är 4 MSEK. De två stora förändringarna som skulle komma med ett nytt system är:
- Taket skulle höjas rejält eller tas bort
- BRF:er skulle inkluderas också
Att hus i prismässig medelklass skulle drabbas enormt tror jag inte på. Om det skulle hända skulle det kompenseras av ändrad inkomstskatt. Det vore rent principiellt en bra reform.
Din energiklass är betydligt mer oroande. Här ligger du inte i någon medelklass utan har betydligt sämre nivå. Det är hus av den typen som nya initiativ skulle syfta till att komma åt.
Det är alltid lättare med politiska förändringar som bara drabbar vissa än sådana som drabbar breda grupper. Att ta bort taket på fastighetsskatten så att hus som kostar 10-15 MSEK får ökad fastighetsskatt med några hundra procent är görbart. Det drabbar “de rika” och det kan många tycka är ok. På samma sätt kan lagstiftning som tvingar “extrema energislösare” att lyfta sig till samma normala nivå som vi andra vara fullt acceptabel för de flesta. I många fall är de objekt som drabbas kostnadsmässigt byggnader som gamla bondgårdar, slott och liknande. Dessa hus ägs ofta av “de rika” och dem gör det, enligt många, inte så mycket om man trycker åt.
Utan att veta mer bestämt skulle jag tro att det ekonomiskt klokaste vore att flytta i tid. Det här är en tickande bomb precis som en rad konsekvenser av klimatförändring. Hittills har många prognoser betraktats som något mer teoretiskt. När polletten väl ramlar ner kommer det att leda till att:
- Hus blir omöjliga att försäkra
- Värdet på riktigt dyra hus faller som en sten
- Det blir rörigt på marknaden när nya faktorer börjar beaktas. Vissa objekt kommer att gynnas prismässigt.
Precis så här har jag också tänkt.
Jag tog dock med i beräkningen och huset ligger bra skyddat mot eventuella översvämningar och havsnivåer.
Frågan är bara när “flytta i tid” är…
Jag ser framtida husägande väldigt posetivt…
Man kan eliminera många av dom förslagna posterna…
- Minskade/slopade ränteavdrag (30k) Obelånat
- Fastighetsskatt på 1% (40k om vi antar att det är taxerat till 4) Politiskt självmord för de partier som vill genomföra de… Annars köpa en fastighet med lågt taxeringsvärde eller bygga nytt… Ingen fastighetsavgift första 15 åren.
- Ökade VA-kostnader för att finansiera ett gammalt system (ökning 12k per år) Fastighet med egen brunn å avloppsysten.
- Ökade elpriser (ökning 12k per år) Solceller å batteri.
- Ökad ränta 1 % (35k eller 25k efter avdrag) Obelånat.
- Ökade kostnader på material (exv virkespriser för renovering) Köpa fastighet som är murad eller i betong med puts utvändigt…
- Krav från EU på energieffektivisering vilket kan göra att man måste utföra kostsamma justeringar av värmesystem etc i ett gammalt hus. (300-600k) en eller två luftluftvärmepumpar för typ 25.000 kr st…
- En bostadsmarknad som rör sig nedåt Vissa delar av landet gör det i å inte i andra, gäller å välja rätt ställe…
- Ingen subvention för solceller (detta är redan beslutat) De är bara på 60 öringen än så länge… Passa på att köpa solcells paneler å batterier innan de statliga stödet försvinner då…
Ökad ränta, vikande marknad och minskade subventioner för solceller tror jag kan hända. Övrigt är tveksamt att det händer i närtid tror jag.
Kan förstår dina känslor, men ingen kan med säkerhet säga hur det kommer utveckla sig.
Historiskt ha de senaste decennierna avkastning varit makalös, innan dess i praktiken följt inflationen (skyddat dina pengar)
Räkna inte med mer än detta, men sannolikt kommer den följa inflationen och lite till tror jag.
Köp istället för att bo och trivas, inte för att spekulera.
Alternativet hyresrätt vs villa kommer sannolikt på sikt vara det sämsta alternativet.
Ha lagom med lån, bli inte skuldfri använd inte mer än 30% av disponibel inkomst till boende, har en buffert på ett sparkonto.
Det kommer bli bra
Så här kan man tycka det ska vara om man vill kasta vårt avlånga land in i en djup depression och totalt förstöra hela ekonomiska systemet. Helt förkastlig och människohatande (eller fattighatande) åsikt och dessutom verklighetsfrånvänd.
Du får gärna utveckla lite i vad i mina två inlägg som får dig att tycka så.
En husägare, såväl som andra medborgare, måste dessvärre inse att landet närmar sig en krigsekonomi där en samlingsregering inte kan vara utesluten inom 5 år. En dylik politisk styrning kan genomföra finanspolitiska åtgärder som tidigare ansetts ”omöjliga” t.ex att ta bort ränteavdrag eller återinföra fastighetsskatt.
Att sia om prisutveckling på energi, råvaror, service som byggnation är svårt men volatilitet måste beaktas som trolig.
Att vara husägare kan vara ekonomiskt osäkert men för mig och många andra ett ändå självklart livsstilsval
Att det skulle bli vinst att lägga ut en halv miljon på ett gammalt hus för att spara nån tusenlapp i månaden på uppvärmning köper jag inte, bara räntan på det lånet kommer troligen att överstiga energibesparingen.
Just den risken är jag personligen rätt orolig förr, som bor i ett gammalt 1800-talshus. Man kan göra en del åtgärder, men det går inte att renovera om det till ett nytt.
Du ökar också värdet på huset.
Sen beroende på var i Sverige vi pratar om är det betydligt mer än nån tusenlapp i månaden om nu huset är så dåligt. Är det södra sverige behöver man sannolikt inte heller lägga någon halvmiljon för det räcker med en eller ett par luftpumpar och kanske extra isolering.
I Sverige har väl de flesta fått lägre kostnader i form av varmare och mildare klimat = mindre energi att värma upp hus och vatten under året, mer sol åt solcellerna, mindre behov av isolering etcetera.
Eller vad tänker du på för något?
Tänker på de extremväder som har blivit vanligare, ex mer skyfall (översvämning) och långvarig värme (skogsbränder). Tänker på alla byggnader som råkar illa ut på grund av hur de är placerade (lågt, nära vattendrag, osv).
Helt enig, därför som man inte skall bygga på sådana ställen.
Att folk byggt där för 20-30 år sedan är väl inget konstigt, men att folk frivilligt väljer att bygga lågt nära vatten sedan 10-15 år tillbaka är oansvarigt och jag får helt enkelt inte ihop varför försäkringsbolag ens går med på att försäkra sådana objekt idag.
Risken är att man snarare minskar värdet på huset genom att renovera. Det kundsegment som gillar 1800-talshus vill inte se nya fönster och tilläggsisolering. De vill ha så mycket som möjligt i originalskick. Min granne på landet har rivit ut den murade gamla bakugnen och målat torpet mörkgrått. Stort misstag, skulle jag säga. Och mycket riktigt har de inte fått sålt.
Fast nu resonerar vi om ett läge med krav på renoveringen.
Sen tror jag man kommer rätt långt utan att göra så invasiv renovering.
Ha på annan plats och ställ fram de på sophämtningsdagen? (Sätt den kvartingen i indexfonder istället) ![]()
Det är en eventuell kortsiktig lösning i alla fall.
Två tunnor, med olika kalendrar, och de kommer ta typ en av platser på garageuppfarten i anspråk. några andra platser än uppfarten finns inte att tillgå. Allt annat är upphöjt.
Tanken var dock inte att hitta en lösning med mitt inlägg, mer hur en oväntad utgift kan komma och sparka till dig när du minst anar det. I detta fallet till liten nytta för mig själv.
En ny värmepump eller eventuellt krav på mer isolering som en smäll kan ju ändå gå motivera lite som ett komfortkontot t.ex.
Med liten nytta avser att jag behöver ju inte gå till återvinningsplatsen så det finns ju en fördel, men den är ju typ 3min promenad bort.