Om det redan finns en dedikerad tråd på ämnet ber jag om ursäkt.
I korthet: Jag befinner mig i ett skede i livet där jag behöver dra ner på mitt sparande i värdepapper för att i stället dedikera merparten av sparandet mot kostnader som måste tas i närtid, främst renoveringar i och på huset.
Enligt min lekmannabedömning kommer detta sannolikt att gälla under de närmaste 2-3 åren, ungefär.
För någon som relativt nyligen kraftigt växlat upp sitt värdepapperssparande känns det motigt att nu behöva sätta det på paus. Det känns också lite olustigt att behöva börja använda bufferten på sparkontot – trots att den är avsedd för just den här typen av utgifter har den länge fungerat som något av en mental snuttefilt.
Är det någon här som varit i en liknande situation och vill dela med sig av tips eller erfarenheter? Till exempel mentala strategier eller verktyg som hjälper en att inte slå på sig själv eller få dåligt samvete över att ”bara” några tusenlappar av det totala sparandet nu kommer gå till börsen (pension och barnsparande undantaget, förstås).
Inser att det kanske är lite tramsigt att grubbla över det här men det känns på sätt och vis lite som ett (tillfälligt) nederlag.
Skulle råda dig att ställa upp din ekonomi i form av en balansräkning (du har koll på vad det är va?) och tracka ditt egna kapital. Det viktiga för din ekonomi är att ditt egna kapital ökar över tid.
Att renovera upp ett boende är inte pengar som bara försvinner utan det ökar rimligen värdet på ditt boende (kanske tom mer än vad renoveringarna i sig kostar). Även fast du under denna tid då inte sparat på ISK:en så kommer du då att ha ökat ditt egna kapital, dvs du har blivit rikare.
Såklart är det viss skillnad på att ha kapital bundet i boendet vs att ha dem fritt tillgängliga på ett ISK. Men livet kostar och vill man bygga sig ett liv man vill ha, vilket ofta inkluderar ett bra boende, så kommer en sådan här period i livet för många. Jag har själv varit där, och är där fortfarande, men det egna kapitalet tickar ändå på uppåt…
Nu är det snart årsskifte och då är det ett perfekt tillfälle att göra din första balansräkning i januari. Så följer du upp den en gång per år framöver - ditt framtida jag kommer tacka dig!
Vet inte om jag har nån lösning åt dig annat än att säga I feel your pain . Gör samma sak just nu eftersom pengarna istället går till att utföra insatser på vårt fritidshus som vi ska bo i när barnen flyger ut om några år. Gör någon insats varje år där för att sprida ut smärtan och ha de största åtgärderna klara innan vi bor där på heltid. 2025 tog jag tag i takbytet.. Det gör oooont i spar-tarmen.. Men vi kommer att bo skitbilligt där utan lån när vi säljer vårt nuvarande boende. Its the long game!
Kan bara instämma med vad som föreslagits hittills.
Det är helt klart vettigt att få ner inkomster och utgifter på papper eller excel. Man kan ofta tro att det finns mindre utrymme för sparande än vad det faktiskt är. Sen gäller det att vara noga och inte slarva i vardagen. Vill du prioritera sparande så gör det. Renoveringar på hus måste inte gå snabbare än vad det gjorde för grannen.
Nej så är det absolut. Sparutrymmet har jag en ganska bra uppfattning om, det är mer allokeringen.
D.v.s. även under den här ”renovering före investering”-perioden behöver jag nog kanske försöka hitta en bra balans där sparande till ISK inte helt uteblir till förmån för renoveringskontot, så att säga.
@Lejonparten Förutom balansräkningen så borde du sätta upp en resultaträkning. Framförallt en ungefärlig historisk.
Som jag ser det blandar du ihop kostnader och utgifter:
Kostnadena har redan funnits där under lång tid, när slitaget/åldrandet av huset skedde. Nu får du ta utgifterna för framtida kostnader (avskrivningar) av huset.
Just detta med skillnaden utgift/kostnad och vad en avskrivning visar rätt tydligt hur din verkliga ekonomi varit under tiden som husets slitage varit (alternativt att du köpte något som redan hade skrivits av).
Skulle jag själv renovera så hade jag för att lugna den ekonomiska nerven nördat ner mig så mycket som möjligt i det för att se till så jag får ett bra jobb till ett bra pris. Hade också försökt lära mig för att kunna göra så mycket som möjligt själv.
Jag tror många missförstått min fråga. Vad jag är intresserad av är att få tips på hur folk tänker när man behöver lägga om sitt sparande under en period, från att tidigare spara för sitt framtida jag (+10år) till att nu spara för sitt nutida jag (närmsta 2 åren).
Jag har redan en rätt bra inkomst (+120k/mån om det nu är intressant).
Då finns det inga problem . Du har råd göra precis som du vill. Jag ser inga hinder där eller att du ska behöva va ledsen för lite renovering . Du har råd både spara och renovera samtidigt. . Behöver inte känna sparångest
Blir lite nyfiken på din ålder och hur länge du ägt fastighet med underhållsbehov.
Jo, sparandet går ned tillfälligt vid renoveringar. Det är ok. Har själv många stora dippar under de senaste decennierna ( värmepump, avlopp, tak, fönster, badrum, …).
Bokför detta (mentalt?) som en investering och värdehöjande istället för att bara titta på att ditt uppnådda sparande minskar. Du går motsvarande plus på en annan rad så balansen är +/-0.