Nästa investering i huset

Hej,

Har följt forumet under många år och tänkte se hur några andra resonerar kring min situation.

Har tillträtt ett hus i somras.
Ett mindre hus om 4 rum samt ett garage där det finns ett inrett rum som behöver hålla ca 15 grader för att slippa problem med försäkringsbolaget.
Finns en jacuzzi som värms upp med el.
Huset har kamin(har tillgång till i princip gratis ved), vattenburen värme, ftx. Varmvattenberedare från tidigt 80-tal.
Garagerummet har en elradiator för uppvärmning.
Tidigare ägare gjorde av med ca 24000 kWh på ett år. Räknar grovt att vi landar på ca 20000.

Nästa steg jag funderar på är antingen bergvärme eller solceller. Kapital finns inte idag och vi har just nu inte två heltidsinkomster då min fru studerar.

Fråga 1: hade ni prioriterat bergvärme eller solceller och varför?

Fråga 2: hade ni med dagens klimat på räntemarknaden tagit lån för detta?

Bor i elprisområde 3.

Personligen hade jag först köpt en billig luftvärmepump till garaget, vår har en payback på 3-4 år :innocent:.

Om du har fri tillgång till ved varför inte använda det till uppvärmning?

1 gillning

Luftvärmepump till garaget…
Byta kaminen till en vattenmantlad å ackomulator tank… Mer över på vedeldning…
Samt sollcells paneler…

Utan tvekan hade jag i ditt fall satsat på en luftvärmepump till garaget.
Kanske även till boningshuset, gärna med så kallat kaminläge som gör att värmen från kaminen sprider sig.
Dom är inte så dyra i inköp och har kort återbetalningstid.
Jacuzzin hade jag slängt ut.

Jag hade satsat på uppvärmningen först. Om inte taket är bytt behöver ni byta det innan solceller sannolikt, och om taket är i bra skick och håller ett par år till kan det nog vara värt att hålla på det och fixa ex bergvärme.

1 gillning

2st luftvp hade jag köpt först samt tilläggsisolera vvb med, 50 mm runtom vvb för att minska spillvärme. Kostar nästan ingenting men gör mycket. Stäng av och på vv-beredare varannan eller var tredje dag så den inte eldar 80C ständigt som många gamla vvb gör.

1 gillning

Bergvärme känns helt klart som högre prio än solceller. Utan tvekan.

3 gillningar

Håller med övriga. Innan solceller är aktuellt är det oftast bättre att göra vad man kan för att minska elförbrukningen. Sen om det är bergvärme, luft/vatten, luft/luft eller vedeldning som är bäst för ett beror ju på förutsättningarna och ert tycke och smak.

1 gillning

Solceller ger främst besparing under sommarhalvåret när elen (förutom senaste året då) är billig och uppvärmningskostnaden lägre. Sedan så begränsas ju ofta mängden solceller av takets vinkel, riktning och storlek. Bergvärme är ju ett bra alternativ men glöm inte att kolla på en luft-vatten också, dom har också en hög verkningsgrad och kan förse huset med varmvatten, och till både luft-vatten och bergvärme finns ju tilläggsmoduler som kan kyla huset på sommaren. Man kan få råd kring vilken som passar bäst via ex.vis NIBE. Beroende på hur nära garaget står så kanske man till och med kan få.ut värme via luft/vatten eller bergvärme till garaget så slipper man luft/luften där, men då måste man så klart dra ut den vattenledda värmen dit. Tilläggsisolering låter ju också som att det skulle kunna behövas, och det kanske till och med skulle hinnas med detta år beroende på hur mycket lokala hantverkare har att göra, med att byta fönster och/eller tilläggsisolera vinden. Men skulle det vara en torpargrund kan man ju då behöva installera ytterligare ventilation i den om huset blir för tätt. Rekommendationen är väl att ta in lite offerter, se över besparing i förhållande till kostnad och sedan beta av åtgärderna en efter en! :slight_smile:

Du har alltså direktverkande el på din vattenburna radiatorkrets? I så fall hade jag satsat på berg eller luft/vatten -värmepump.

Montera en vattenburen radiator i garage om möjligt (om du väljer att installera en berg/luftvatten).

2 gillningar

Främst, visst, men moderna solpaneler ger viss effekt även under hösten på soliga dagar. Kall höst (=dyrare elkostnader) plus sol ger ganska bra avkastning.

Men ja, det är ju inte det snabbaste sättet att få tillbaka pengarna. Värmepumpar och annat bör man definitivt skaffa först.

Man får inte tillbaka pengarna av att byta fönster, om de inte ändå skulle bytas.

Bergvärme reducerar värme och varmvattenkostanden till 1/3 del.
Så om du förbruka 15000 kW blir den 5000 kW. Med elpris 3kr blir det 30 000 kr du kan lägga på räntor och amorteringar på investering i bergvärmeanläggningen.

Ord från en blivande VVS ingenjör här hade varit att räkna på det. Allt beror på DVUT, ventilationssystem och möjligheter (är inte säkert att du kan använda dig av bergvärme i värsta fall osv).

Kan bidra med ytterligare förtydliganden:
Har tilläggsisolerat med 300 mm lösull på boningshuset.
Taket är bytt.
Finns en LLVP av äldre modell.
Bergvärme finns i området så räknar inte med att det skulle vara något problem.

Utifrån feedback går tankarna enligt följande just nu:

Alternativ 1:
Ny LLVP till boningshuset. Nuvarande flyttas till uterummet. Kostnad 30-40 tusen inkl allt (skattning)
Köpa ny vvb då nuvarande är från tidigt 80-tal. Enligt beräkningar jag kan läsa mig till kan det bli en besparing på ca 1500kWh/år.

Fördel med detta alternativ är kostnaden. Behöver inte blir mer än kanske 50-60 tusen totalt sett och ge en del besparingar.

Nackdel är att jag inte kommer åt uppvärmning av vatten.

Alternativ 2:
Skaffar Bergvärme alternativt Luft/Vatten värmepump. Drar in vattenburen värme till inredda delen av garaget. Kostnad 200-250 tusen inkl allt (skattning)

Fördel är kraftigt minskad uppvärmningskostnad, slipper tänka på vvb då den ersätts med ny utrustning vid installationen av berg/vatten pumpen.

Nackdel är kostnaden. Kommer behöva ta lån på något vis.

Skulle ni resonera annorlunda?

Jag monterade ny luftvärmepump i somras.
Mitsubishi RW25.
Min gamla Mitsubishi FH25 demonterade då och flyttades till garaget.
Kostnad efter ROT 22k.
Fick kanske väldigt förmånligt pris eftersom det var tänkt att monteras redan hösten -21 men montören glömde bort mig.

Bergvärme i all ära men jag tycker återbetalningstid en blir alldeles för lång och i mitt lilla välisolerade hus med öppen planlösning funkar ju luftvärmepumpen väldigt bra.
Jag bor väldigt långt uppe i landet och här kan det vara långa perioder med väldigt sträng kyla och upplever inga problem med pumpen.
När det blir kallare än -30 så växlar jag över till pelletskaminen även om luftvärmepumpen klarar av att värma huset.

Om du har ved, satsa på en vattenmantlad kamin med ackumulatortank med solslingor och varmvattenslingor + uttag för elpatron + extra utrag flr t.ex pellets eller FV eller luft/vatten VP
Solfångare för värme och varmvatten kan du sätta upp senare och koppla in på acktanken, elda med ved så länge.
Efter det när ekonomin tillåter utöka med solceller för el.
Själv bor jag i ett tidigare energislukande 70-talshus men installerade somfångaranläggning med acktank redan 1999. Satte upp 65 solcellspaneler 2017.
2018 rev jag Mexitegelfasaden, sålde teglet och köpte isolering för pengarna.
Huset har 3,5 ggr mer isolering än tidigare och nya fönster samt är putsat (eget arbete)
Har fått ner värmeförbrukningen från 40 MWh till 7 och solcellerna genererar 15000 kWh/år.
FV är avstängd 8 månader om året, har funseringar på att skaffa VP och klipoa FV flr att slippa de fasta avgifterna när jag inte flrbrukar en enda kWh under 8 månader, men jag vet inte…
Har f.n. minusfakturor från Mälarenergi och mer lär det bli när jag får 8000:- från Ebba B
Solenergi, det är grejen, helt gratis energi!

Det vore såklart intressant att se vad i din fastighet som förbrukar mycket energi om du har mätningar!

Rent spontant så håller jag med tidigare svar om att eluppvärmningen i garage-rummet låter läskig! Om det är ett fristående garage så hade jag köpt en liten luftvärmepump som håller 15 grader vid dimensionerande utetemperatur.

Notera att om du inte använder det här garage-rummet, utan bara gör det för försäkringsbolaget så kan du även tumma på komforten. Du kan t.ex. köra värmepumpen på natten när det är billigt och slå av den under högpris-timmarna. Detta kan göra under för återbetalningstiden, förutsatt att du inte värmer så mycket att rummet blir så varmt att värmefaktorn blir kass. Men med dagens elprisfluktuationer så går det nog att få ekonomi i det oavsett.

Jacuzzin kan vara problematisk om du är en sådan som tycker om att bada när det är svinkallt ute. Den värms troligtvis med en liten värmepump som kommer vara väldigt ineffektiv under vintersäsongen. Men å andra sidan så är det jävligt gött att ha en jacuzzi, så den hade jag bara behållit om jag var du!

Sedan kommer vi till uppvärmningen. Jag antar att du har en eluppvärmning direkt på radiatorkretsen och en eluppvärmd VVB. Om det är något vi lärt oss de senaste två åren, så är det att en ordentlig, vattenmantlad vedpanna kopplade till en fet ackumulatortank är ett vinnande koncept om man har tillgång till billig ved. Sedan beror det ju såklart på om man känner sig bekväm med att jobba med ved, som ju är fysiskt krävande om man gör allt själv.

Solfångare kan vara trevligt för att exempelvis värma tappvarmvatten eller förvärma vattnet i vedpannan. Men jag skulle inte prioritera detta speciellt högt. Speciellt inte om taket på huset är i halvdant skick.