Hjälp mig granska denna uträkning kring en investering

Vi funderar på att “investera” i en ny uppvärmningskälla (bergvärme) för vår villa. I dagsläget värms den av en kombination av direktverkande el och luftvärmepump.

Frågan är om det verkligen är en investering.

Vi har idag en årsförbrukning på ca: 18.000kWh, men låt oss avrunda upp till 20.000kWh. Varav ca: 5.000kWh är hushållsel.

Enligt diverse förståsigpåare så kan vi sänka vår förbrukning med allt mellan 50-80% genom en installation av en bergvärmepump inkl. vattenburen framledning (radiatorer). Jag kommer räkna på extremerna.

Kostnaden för en sån installation är ca: 250.000kr (vilket kommer tas från sparande, inga lån eller dylikt).

Den beräknade livslängden på en bergvärmepump är ca: 15 år, och en ny kostar ca: 100.000kr.

Jag räknar på ett elpris (handel, nät, skatter och moms osv.) på 3kr/kWh.

========== Uträkning vid 50% ==========

Besparing 7.500kWh/år, vilket ger en besparing på 22.500kr/år.

Återbetalningstiden på 250.000kr blir därmed drygt 11 år.

Anta nu att jag istället stoppar in dessa 250.000kr i fonder (7.0%) i 11 år med ett uttag per år (från år 1) på 22.500kr.

Då har jag efter år 11 drygt 146.000kr (enligt RT ränta-på-ränta kalkylator) och efter år 15 85.000kr.

Efter år 15 behöver jag återigen investera i en ny pump för 100.000kr.

========== Uträkning vid 80% ==========

Besparing 12.000kWh/år, vilket ger en besparing på 36.000kr/år.

Återbetalningstiden på 250.000kr blir därmed knappt 7 år.

Anta nu att jag istället stoppar in dessa 250.000kr i fonder (7.0%) i 7 år med ett uttag per år (från år 1) på 36.000kr.

Då har jag efter år 7 drygt 68.000kr (enligt RT ränta-på-ränta kalkylator) och redan år 9 är jag nere på 0kr och börjar därmed förlora 36.000kr per år.

========== Slutsats ==========

Om vi bortser från miljöaspekter, minskat el-beroende osv. så torde slutsatsen vara att ur ett rent ekonomiskt perspektiv så är investeringen inte värd det vid en 50% sänkning av elförbrukningen medan det vid 80% är det.

Jag har heller inte tagit hänsyn till eventuell värdeökning av huset.

Så, var har jag tabbat mig?

Enligt en av offerterna jag fått så kommer pumpen dra ca: 6.500kWh/år. Dvs. en besparing på 8.500kWh/år. Högt räknat.

Jag tycker det känns lite bakvänt att räkna på det som om ni kommer att sälja av investeringar för X kr varje år för att betala en “dyrare” (dvs er nuvarande) elräkning. Istället hade jag räknat på hur lång tid det skulle ta för X kr extra investerat varje år att komma ikapp en engångsinvestering på 250,000 kr.

Då blir det åtminstone för mig tydligare att sparhorisonten är minst lika viktig som skillnaden på 50-80%. Ni kanske får en break-even på 14 år (räknat 65% lägre elkostnad), men den årliga avkastningen fortsätter ju att växa efter break-even. Det tror jag man lätt missar om man räknar ner till noll istället.

Slutligen är det kanske värt att påpeka att ~2% av den förmodade värdepappersavkastningen på 7% egentligen äts upp av inflation varje år medan en lägre energiförbrukning inte gör det.

1 gillning

Tack, du satte fingret på det som gnagde mig, dvs. med att räkna ner till noll.

Vänder jag på det så tar det knappt 8 år att nå 250.000kr vid en besparing på 8.500kWh/år (drygt 55% besparing enligt offert).

Bra poäng med inflationen också. Sen lär ju elpriserna bara stiga och med dom skatter och skatter moms.

Hur räknar du för att nå break-even på 14 år?

Några spontana tankar.

Har du räknat med att nuvarande luftvärmepump knappast lär hålla 15 år TILL? Dvs det nuvarande värmesystemet dras också med underhålls/utbyteskostnader utöver deras nuvarande driftskostnad.

80% besparing låter också högt med tanke på den nuvarande förbrukningsnivån du ligger på. Idag har du en uppvärmningsförbrukning på 13000kWh/år. Den kanske du får ned till 5000-7000kWh/år med bergvärmeanläggningen. Sen lägger du tillbaka hushållselen så då bör du ju landa på ca 10000-12000kWh/år i totalförbrukning. Skulle du få till en 80% besparing skulle det innebära en uppvärmningskostnad på 2600-3000kWh/år (0,2x13000 eller 0,2x 15000) vilket låter extremt lågt i min värld. Sen kan duschande tonåringar, utbyggnadsplaner, grad av isolering på huset mm förändra kalkylen också.

7 %/år skulle jag personligen inte räkna med i genomsnitt för de närmaste 7 åren, för 11 år känns det lite lugnare. Sen om det faktisk innebär att det är förmånligare eftersom pengarna istället investeras dag 1 i en bergvärmeanläggning som i det avseendet direkt börjar ge SIN ekonomiska avkastning med extremt låg risk/volatilitet kan man då fundera omkring.

250 000kr låter också hyfsat lågt med tanke på att du ska konvertera till vattenburet system utöver bergvärmeinstallationen. De priserna har jag själv sett förr för 10-15 år sedan men frågan är om det med dagens priser och sämre ROT-avdrag idag går att få till det för det priset?

Personligen känns det som att räkna med 3kr/kWh i rörlig kostnad är i överkant om vi ser på investeringens livslängd och att det är ett genomsnitt. Jag tror också att den bli högre än den varit senaste åren men inte så mycket högre. Vi har alltid haft rörligt elavtal och 2021 hade vi drygt 1,60kr/kWh. Åren 2015-2019 hade vi ungefär 1,27kr/kWh och 2020 flyttade vi men bedömer att det var neremot 1,10kr/kWh. (Elområde 3 =mellansverige)

Så i min värld låter det som en glädjekalkyl på installationssidan och något som en bergvärmesäljare räknat fram MEN jag personligen hade inte tvekat utan gjort installationen ändå oavsett! Jag tycker bergvärme nästan alltid är det mest överlägsna uppvärmningsalternativet. En bergvärmeanläggning och vattenburet radiatorsystem lär t ex definitivt höja värdet på huset en del. Dessutom innebär det antagligen en högre värmekomfort också. Sen har du möjlighet att bygga på med frikyla=AC till en riktigt låg driftskostnad för varma sommardagar.

5 gillningar

Tack för ditt utförliga svar, det uppskattas! :pray:

Den nuvarande LLVP är endast 2 år gammal, så den bör hålla ett tag till. Men några 15 år till är nog tveksamt att den håller. Iaf inte utan regelbunden service med reservdelar osv (som såklart inte är gratis).

Ja, jag tycker också 80% är orimligt. Det ska tilläggas att huset redan är utbyggt och kommer sannolikt inte byggas ut vidare. Det är dessutom tilläggsisolerat från “topp till tå”. Utöver det, när vi köpte det, för drygt ett år sedan hade vi en besiktningsman som mha. värmekamera kollade isoleringen. Alla fönster har ett u-värde på 1,2. Så nästa naturliga steg verkar vara att byta ut värmesystemet.

Enligt den offerten vi hittills fått (väntar på några till) så kommer pumpen dra 6355kWh/år.

Väldigt sant också att en pump ger avkastning från dag 1.

Den offerten vi har fått är på drygt 240.000kr (inkl. ROT och moms). Då med IVTs värstingpump GEO 600 (dessutom med separat VVB pga. låg takhöjd) och 6 radiatorer.

Grannen gjorde sin installation 2019 och fick då betala 220.000kr, men då har han ett dubbelt så stort hus, dvs. större (dyrare) pump, djupare hål och 13 radiatorer. De gick också från el till vatten.

Jag delar gärna med mig av offerten om intresse finns.

Ja, det är möjligt att 3kr/kWh är i överkant, men jag vill ge installationen maximal fördel. Dock så för december och januari så blev vår totalkostnad för elen (handel, nät och alla skatter osv) 3,20kr/kWh (8000kr/2500kWh). Är dina siffror totalkostnad? Vi bor också i elområde 3.

Kan också nämna att pumpen (GEO 600) går att koppla mot både elbörsen och vädertjänster, så att den kan ta smarta beslut om när den ska producera. Hur stor skillnad det gör har jag ingen aning om.

För en LLVP skulle jag personligen räkna med ca 8års ekonomisk livslängd. Går den sönder efter det är det oftast inte värt reparera så då byter man oftast. Så på 15 års sikt ska du nog räkna in ett LLVP-byte för jämförelsens skull.

Ja, det var alla RÖRLIGA kostnader för el. =energiskatt(45öre), rörlig överföringsavgift (25öre för oss) och sen själva kostnaden för elen ovanpå det. 12månaders genomsnittlig kostnad. De ”fasta” kostnaden för säkringsstorlek, aviavgifter mm har du ju oavsett MEN troligtvis bör du klarar dig med ett snäpp mindre huvudsäkringar framöver. Så då sparar du några kronor där också.

Med 6 radiatorer låter priset rimligt. (De jag sett siffror på har haft fler radiatorer)

Överdimensionera gärna radiatorerna storleksmässigt så får värmepumpen bättre förutsättningar (=kan jobba med lägre temperatur)

2 gillningar

Ok, ja det låter som ett rimligt antagande att LLVP behöver bytas minst en gång på 15 år. Vilket i vårt fall skulle innebära en kostnad på ca: 25.000kr.

Ok, i mitt fall så har vi redan 3x16A huvudsäkring, och den enda fasta kostnaden vi har är ca: 300kr/månad i abonnemangsavgift. Både handel och nät är via E-faktura så vi slipper avi-avgift.

Bra tanke om att överdimensionera radiatorer, ska ha det i åtanke när jag pratar med VVS-firmorna.

Håller med om att bergvärmeinstallation inte ska räknas som konsumtion, utan som en investering. Du får ju tillbaka pengarna när du säljer huset! Även om pumpen behöver bytas över tid så är ju energibrunnen och rördragningen en engångskostnad.

Däremot tycker jag 250k låter dyrt, min kostade 150k… ta in fler offerter? Om man får ner priset bara lite så blir det en no-brainer.

Mvh

F

Har fått 2st offerter hittills, väntar på ytterligare 3.

1. 225.000kr med Thermia Diplomat DUO (deras budget variant, ej varvtalsstyrd/inverter).
  2. 240.000kr med IVT Geo 608E (deras värsting, varvtalsstyrd/inverter).

Bara pumpen (IVT:n) med VVB kostar drygt 130.000kr.

När gjorde du din installation? Var i landet? Hade du vattenburet sedan tidigare?

Hej,

Gjorde installationen för 3 år sedan på en ö på Västkusten. Hade mestadels vattenburen värme redan innan.

Mvh

F

Har du kollat på el-solceller? För att hålla dig till dig till el baserat system och slippa bytet till vattenburet.

Jag skulle också rekommendera värmepumpslösningen då de finns betydligt lägre risk i den än vad börsen kan ge vid 7%. Tycker @Skogstomten summerar de ganska bra.

Bergvärmepump och endast 6 radiatorer blir ett väldigt litet system så jag skulle satsa på en inverter värmepump då den annars snabbt kommer nå temperaturen och få många start/stopp och dålig verkningsgrad. När du pratar med installatörerna se till att fråga samtliga vilken tilloppstemperatur de dimensionerar radiatorerna i offerten för (Lägre är bättre). Bör inte vara över 45°C.
Om du är intresserad av att utnyttja prognosstyrning och väderstyrning m.m. kan en bufferttank vara något att överväga så du kan lagra energi bättre utan att hålla på mixtra med inomhustemperaturen. Det kräver dock att du har utrymme att utnyttja tex ett gammalt pannrum eller liknande. Ska väl vara ärlig och säga att du bör ha intresse för att göra denna lösningen och de kräver nog även att elpriserna fortsätter vara lika volatila som iår för att de ska löna sig då de är en dyrare installationskostnad förmodligen i 20 000-30 000kr nivån.

2 gillningar

Det är en diskussion för en annan tråd.

Japp, det blir en varvtalsstyrd/inverter (t.ex. IVT GEO 608E).

Har även ett garage på 50kvm som framöver ska värmas också. Samt ett badrum som idag har elburen golvvärme men som vid nästa renovering (om kanske 5-10 år) då blir vattenburet.

Pumpen och hålet dimensioneras för att klara båda.

Tack för tipset om tilloppstemp (framledningstemp?), ska ha det i åtanke.

Ok, utrymmet som pumpen och VVB ska stå i är ganska tight som det är och lågt till tak, tror ej det finns utrymme för en bufferttank där tyvärr.

Jag ser inte att priserna inte kommer fortsätta vara volatila.

Fundera på det nogrant, personligen har jag mycket ellre elektrisk golvvärme i badrummet så man kan värma golvet även när resten av värmesystemet är avstängt.