Vi köpte nyligen ett hus som hade en gammal kombipanna (olja/ved/el) som värmekälla. Nu har vi låtit borra i berget och installerat en bergvärmepump.
Fantastisk ROI! Även inräknat avskrivningskostnad sänker den driftskostnaderna med, lågt räknat, 24 000 kr/år. Detta för ett engångsbelopp om ca 200 000.
12 % avkastning, helt utan volatilitet. Svårslaget!
Lite lustigt är att ganska många man pratar om detta med säger “oj, bergvärme, ja det är bra men det är ju så himla dyrt”.
Om du flyttar om 3 år är jag inte säker på att du är lika nöjd. Då måste du övertala dig själv att investeringen höjde värdet på fastigheten med mellanskillnaden.
Om den går sönder efter 5 år på ett sätt som inte uppfyller villkoren för garantiärende så är jag inte säker på att du är lika nöjd.
Men javisst, det ser lovande ut i kalkylbladet! Hoppas det går vägen hela vägen.
Köpte skog, sålde sen träden för samma pris som skogen och producerar min egen ved/värme efter det. Dessutom eftersom jag helt plötsligt är skogsföretag kan jag dra av del av momsen på min övriga el.
Det enda eländiga är arbetstiden, timpenningen är usel, men jag har denna sidoverksamhet alltid tillgänglig.
Jag funderade (och funderar väl fortfarande) på att byta ut pelletspannan mot bergvärme, men återbetalningstiden är ändå rätt lång, och jag är osäker på huruvida jag även måste byta ut självdraget samt om det finns mögelrisk när kallvinden blir kallare.
Vore trevligt att få ett mindre smutsigt system och fria upp ytan som är pelletsförråd dock.
Nämen TS, det känns nog skönt att dragit ner på månadskostnaderns med 2k och betalat av det på cirka 8 år klart inget är riskfritt men förstår att det känns skönt
Kollade du vad avkastningen på en luft-vattenvärmepump skulle vara? Vi har bergvärme och älskar det, men vi bor i Norrland. Beroende på var i SE3 du bor så kan det nog vara svårt för en bergvärmepump att slå en luft-vatten med mycket lägre investeringskostnad, det är ju så pass varmt större delen av året där.
Kan ju vara att de du pratade med inte har en sån kass ursprungsposition som ni hade. Dom flesta byter nog inte från det värmesystemet som ni hade. Och då blir ju ROI:en lite annorlunda.
Mm - men det gamla har väl ändå nåt slags marknadsvärde om du jämför en fastighet med uppvärmning eller en utan? Alldeles oavsett om den gamla pannan är 50 år gammal.