Vår värmepump gick sönder förra veckan. Lite dålig tajming då det är långa leveranstider på nya pumpar.
Det är kompressorn som är slut. Jag har fått en offert på 28 000 på att byta den.
Är det värt att lägga så mycket på en 13 år gammal luft/vatten värmepump? Beräknad livslängd är mellan 14-20 år.
Jag har ett litet ess i rockärmen. Jag fick en offert av en firma i stan i somras på en bergvärmeanläggning. 179 000 och han har pumpar som kommer hem i slutet av månaden.
Jag pratade med honom idag och jag kan få en ny pump installerad innan årsskiftet om vi hittar nån som kan borra innan dess. Han ska lämna en ny offert så det blir säker 200 000 innan det är klart
Hur skulle ni i så fall finansiera en ny pump?
Vi kan betala allt kontant, utan att sälja några fonder men då är vi typ helt barskrapade.
Jag är inne på låna alltihop istället. Vi har 1,4 miljoner i lån och huset är värt ca 4.
Vi är två vuxna som tjänas typ 36 k var föra skatt, vi har två barn, två bilar och bor utanför Umeå. Eprisområde 2
Det lät ju väldigt billigt för bergvärme. Fick offert idag på LVVP Mitsubishi för 120k eller Nibe för 170k. Kan inte tala för finansieringen men generellt så lönar sig ju bergvärme betydligt fortare i den norra delen av landet. Här i skåne är det fortfarande sommar så här känns det inte lönt.
När vår jordvärmepump gick sönder förra året vid denna tiden på året hade den 22 år på nacken. Kompressorn la av. Rådet var att byta ut systemet istället för bara kompressorn eftersom de andra delarna också sjöng på sista versen. Normal livstid är väl 17-18 år. Det är jag glad för att vi gjorde. Vi bytte till en nyare som hade varvtalsstyrd kompressor och betydligt högre effektivitet. Tyst och betydligt mindre bullrig. Den nya hörs knappt. Samt möjlighet att smartstyra den lite.
Vårt gamla märke prioriterade gamla kunder, och lät dem gå före i kön.
Vi fick våran veckan efter att vi beställde.
Men förra året var det inte samma rusning.
Kan vara det som fäller avgörandet om de belönar gamla kunder. Alternativet hade varit att köra på värmepatron hela vintern. Vi fick betala ca 85 tusen, men då hade vi redan alla rör dragna för jordvärmen, och kylvätskan behövde inte bytas.
Jag hade tagit lån. Aldrig bra att inte ha någon buffert.
I hans fall håller nog systemet ytterligare några år. Vet inte riktigt vad för system han hade. Mitt hade en beräknad livslängd på 17-20 år, men höll 22 år. Har den bara snurrat 13 år, så kan en ny kompressor vara en ide för att ge den 5 år till. Sedan får man överväga om smartstyrning och ökad effektgrad betalar sig om man skulle byta alltihop.
Hallå
Om du lagar den gamla värmepumpen för 28 000 och får den att hålla 5 år till så blir det 5600 kr/år.
Om du istället gör en ny bergvärmeanläggning för 200 000 blir det ca 11 700 förutsatt att den håller i 17 år.
Den nya kanske är lite energieffektivare men tror ej den tjänar in det jämfört med gamla pumpen.
Den pump vi har nu är en Thermia Atria Optimun. Det är alltså en luft/vatten så vi har inget borrhål eller jordvärmeslingor nedgrävda redan, som vi kan nyttja
Du har en poäng där. Ju mer jag har grubblat idag lutar jag åt att laga den gamla pumpen och hoppas den håller 5-6 år till.
Jag har också svårt att räkna hem bergvärmeanläggningen. Den skulle ge en besparing på ca 10 000-12 000 per år och om jag lånar till hela anläggningen så koster räntan 6000 per år. Det ger en återbetalningstid på typ 30 år
För 30 år sen va enda altenativet bergvärme, men för typ 20 år sen har luft/luft blivit så bra att de funkar väldigt effektivt även med 10 tal minus grader istället bara i plus grader innan… Kostnaden för en luft/luft är 20.000 mot bergvärme 150.000-200.000…
Jordvärmeslingor skall hålla minst 40-50 år. Pumpen däremot får man byta oftare. Jag har också hört att luftvärmepumpar skall vara ett fullgott alternativ som kräver betydligt mindre initial investering. Pumpar som även driver element m.m. sticker så klart iväg i pris de med. Men billigare blir det.
Hade jag varit du hade jag definitivt lagat den. Sen när det är dags att byta hade jag bytt till en ny luft/vattenpump då den investeringen lär va betydligt lägre än bergvärmepump+hål. Prisskillnaden mellan LV och bergvärmepumparna är inte stor men bergvärmehålet kostar ca 80k extra ?
Enda anledningarna jag ser till att installera bergvärme istället för L/V är att du inte behöver ha en utedel (bara estetisk fråga). Sen kan du även köra kyla näst intill gratis, då det enda som kostar är att köra kylan är en cirkulationspump. Dock krävs att du har ett isolerat vent system eller installerar en kylbaffel/fläkt med röranslutningar från bergvärmehålet.
Mja, utedelen tar ju lite mer stryk också. En bergvärmepump håller lite längre rent generellt. Och så slipper man ljudet utomhus om man har nära grannar t ex.
Ja LLVP är det mest prisvärda alternativet. Men sen har de kortare livslängd, fläktljud inomhus och ger lite ojämn spridning. Men kan man leva med de nackdelarna så är det bara att gratulera!