Byta ut värmepump som fungerar?

Tänkte slänga ut en frågeställning här i forumet för att få tips och råd!

Vi går i tankarna på att investera i en ny värmepump, NIBE S1255 och håller på att ta in offerter på det just nu.
Vi bor i villa, har jordvärme. Idag har vi en NIBE Fighter, installerad år 2000 så den kommer inom kort närma sig 23-års ålder. Vad jag förstått så är detta en väldigt hög ålder för en värmepump?
Den primära tanken med att byta är dels för att få en bättre och effektivare pump som går att koppla upp med alla dess funktioner men också för att passa på nu innan den nuvarande säckar ihop.

Vårt dilemma här nu och där vi diskuterar mest är det som nämndes sist i föregående stycke, nämligen att byta ut något som just nu fungerar, vi vet ju faktiskt inte hur länge den håller? Den kan ju hålla ett par år till? Eller en vecka?

Hur tänker ni?

Jag går i liknande tankar. En faktor som talar för byte för min del är att värmepumparna blivit mer effektiva, sparar kilowatt tänker jag.

1 gillning

Har också en Nibe men från 2010. Jag tänker att:
Byt inget som fungerar, och gör service ibland. Exempelvis byter frugan filter varje månad……
Vi fick byta expansionskärl för några år sedan, och då tog jag någon extra timme med serviceteknikern som gick igenom några servicepunkter och skötselråd, vilket jag brukar kolla av vart 12-18månaders intervall.
När den väl brakar, först då byter vi är nog tanken.

2 gillningar

Går i liknande tankar. Klurar på möjlighet till frikyla i samband med pumpbyte, vilket skulle innebära ytterligare ingrepp i huset, med andra ord inget man vill göra i panik en kall vinterdag.

2 gillningar

Ja vi tänker väl någorlunda så också. Men så kommer det här med leveranstider. Nu har det väl bättrats vad jag hört men att stå mitt i vintertid utan fungerande värmepump känns ju inte lockande.

Kan man på något sätt få veta mer om hur långt kvar man har på sin pump? Exempelvis om gångtiden säger något eller om det finns tydliga tecken på att maskinen är på väg att kollapsa?

Jag håller med, men pajar pannan mitt i vintern så borde det att gå via hemförsäkringen.
Försäkringsbolaget borde rimligen inte vilja stå med ett sönderfruset hus.
Dom har nog Ramavtal med diverse firmor med inställelsetider som kan om än provisoriskt få igång värmen för att rädda huset.

Själv har jag braskamin, fjärrvärme också, så det är ju i praktiken kompressorn och ventilationen som skulle dö.
Men såklart skulle det vara oroligt om man inte har alternativ.

1 gillning

Kan rekommendera Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar - Allt om Värmepumpar
Där finns många kunniga människor.

4 gillningar

Jag är nog en person som byter allt som skulle vara akut i förtid. Då behöver man inte oroa sig över leveranstid och kan vänta på bra erbjudande och så har man all tid i världen för att jämföra offerter. Är det kris under vintertid så vill man få igång värmen fort som fan och man kanske tar den som kan leverera snabbast och där kan mycket gå åt skogen. Den gamla pannan kanske någon annan är intresserad av att köpa också. Något som också är en fördel med att byta i tid är att man kan fundera hur man ska finansiera den nya pumpen om man nu vill spara ihop den eller om man vill ta ett lån på det hela med som man kanske vill baka in i huslånet.

2 gillningar

Har jobbat som kyltekniker innan jag gick vidare i arbetslivet. Vart i landet är ni bosatta? :slight_smile: ju högre upp desto mer jobbar förmodligen din elpatron. betalar du timspot på el? Jag skulle nog fundera på att byta ut den om det var min egna… nya pumpar är frekvensstyrda och således mycket mer energieffektiva än din gamla on/off som förmodligen lever på sista sucken. Prata med en lokal aktör inom VP och här vad deras åsikter är?

5 gillningar

Har du en frånluftsvärmepump och FJV eller pratar du om en luft/luft från 2010? :slight_smile:

Frånluftsvärmepump. Fjärrvärmen var tvingande, och jag blev bjuden typ 10000:- i avgående för pannan av husleverantören.
Så jag kopplade in allt istället.

Det beror ju på när den slutar fungera också. Sackar den ihop i Juni spelar det inte så stor roll. Då kan su vänta någon månad på att få en ny. Är det i November. Kommer det bli en svindyr vinter.

1 gillning

Uppfattat. :slight_smile:

Kan man skruva billigt själv/via kontakter, javisst köra vidare med en gammal. Kanske ha begagnad reservdelsmaskin i garaget?

Leja bort allt? Nej, blir snabbt dyrt med rörmokarbesök som är en av de dyraste hantverksgruppen att anlita.

Den befintliga värmepumpen har flera slitdelat som nu börjar gjort sitt om de inte är bytt efter 23år. Allt över 15 år anses som helt ok och vid 20år börjar man räkna att de nått sin ekonomiska/tekniska livslängd på.

Kompressor
Växelventil
Crikulationspump x2
Diverse krerskort, relän, mjukstart osv
Vissa känsliga punkter som kan få läckage med tiden.

Lägg till långa leveranstider på nya pumoar, särskilt populära Nibe.

Sen finns alltid risken att haveri sker vid dålig tidpunkt. Ni är bortresta eller har släkten på besök under jul.

Att då tillfälligt köra på elpatron mitt i vinter eller komma hem efter en resa till ett utkylt hus. Kalla ut en jourrörmokare och fixa fel flera gånger under säg 3-5års period kan bli både stökigt och dyrt.

Bytte själv vår 17år gamla Nibe 1155 i somras. Inget bytt på den äldre maskinen som började trilskas allt mer. Dessutom lite läckage i båda vattenkretsarna. När den nya stod på pall i garaget väntande på installation gav den gamla upp för gott! Således väldigt bra timat/tur. :+1:

Bättre verkningsgrad på den nya ger ju också lägre förbrukning numera. Bytte till en S1155 vilken i princip är en S1255 men med separat VVB.

4 gillningar

Vi bor i södra Sverige så område 4. Kör på timpris

Tack för tipset!

Tusen tack Erik för bra och utförligt svar! :slightly_smiling_face:

Kanske är det vi ska göra också, beställa hem den nya och ha den redo på vänt? :grimacing:

Exakt. Så tänker vi också. Men oavsett när det sker så blir det dålig timing :smile:

Då skulle jag garanterat kolla upp byte. Du kan ju kolla om du kan få den monterad i höst om inte annat? :slight_smile: Så du är säker på att klara nästa vinter. :+1:t3:

1 gillning

Kan vara värt ett besök av en tekniker innan man målar fan på väggen. Våran panna höll på att lyfta likt en rymdraket låt det som.
Det var gummiupphängningarna på kompressorn som gett upp, vilket är standard på Nibe.

Med det sagt, så kan det låta värre än vad det är. Kan vara värt att byta för en tusenlapp ink jobb än att byta panna.
Min går tyst och fint igen efter bytet.

1 gillning