Byta gammal luft/vatten pump

Vår elkonsumtion har ökat från 10.000 kWh till 17.000 utan att vi egentligen lever annorlunda.

En bebis har tillkommit men har svårt att tänka att det skulle ge 7000 kWh till.

När jag jämför månad för månad så är det högre alla månader 2021 än motsvarande månad 2020. Och alla månader är högre 2020 än 2019.

Så det känns orimligt att det bara skulle handla om kallare klimat.

Vi har en 20 år gammal ctc luft/vatten pump. Så min fundering är om en pump kan gå sönder eller tappa effekt utan att detta lämnar en massa felmeddelanden och blinkande lampor. Är det vanligt att pumpar tappar effekt?

Om pumpen ändå inte är boven i dramat är det ändå lönsamt att byta ut pumpen. Jag tänker att den inte kan ha så långa år kvar och med tanke på komponentbristen verkar det vara rätt långa leveranstider. Det vore ju tråkigt att stå utan pump mellan november och februari.

Ett års leveranstid på många värmepumpar. Du vill inte stå där med ett framtvingat byte/reparation i smällkalla vintern OM din nuvarande är 20år idag.

Vår bergvärmepump är 17år och har börjat strula senaste året. Fick extremt tursamt tag i en ny i maj som står ouppackad i garaget. Installation bokad direkt efter semestern.

I måndags havererade den gamla bergvärmepumpen totalt… Inte ekonomiskt att reparera/kosta på då inget är bytt under åren. Cirkulationspumpar (har 3st), kretskort, växelventiler (2-3st), kompressor mm. Allt är 17år och dessutom liiitet läckage på den.

Känns då VÄLDIGT bra att den nya redan står i garaget och väntar :+1:

1 gillning

Ja, det där är drömmen, att byta exakt då den gamla är uttjänt. Oftast hamnar man i att byta i panik när nåt pajar. Alternativt byta ut nåt fullt fungerande som kan funka i allt från en dag till 7 år till.

Ja, en värmepump kan börja fungera sämre och dra mer el utan att den larmar om t ex en del av gasen läcker ut så kommer kompressorn jobba hårdare, och eventuellt kommer elpatronen få arbeta mer.

Beroende på vad du kan se i menyerna på en så gammal pump kan nog någon med kunskap om värmepumpar se tecken på om den fungerar sämre, exempelvis om hetgastemperaturen blir ovanligt hög. Det kan dock vara svårt att se nu när du inte har något “värmebehov” utan den endast behöver gå ganska korta stunder för att göra varmvatten.

Men visst - en 20 år gammal värmepump lever onekligen på övertid, och med tanke på leveranstiderna just nu hade jag nog planerat in ett byte om det finns utrymme för det i ekonomin.

Fast jag hade också försökt säkerställa att det verkligen är pumpen som orsakar den högre elförbrukningen. Hur mycket högre är förbrukningen nu under sommarmånaderna egentligen? (nu bör den ju endast göra varmvatten…). Om du har elmätare med timmätning kan du logga in på “Mina sidor” och se förbrukning per timma, det kan ge lite ledtrådar. Är det t ex endast efter dusch, matlagning etc som elförbrukningen sticker iväg, eller är det en hög “tomgångsförbrukning” över hela dygnet?

Vi har bergvärme och på natten nu på sommaren ligger förbrukningen på runt 0.3kWh / timma, d.v.s 300Watt i medeleffekt vilket är rimligt med kyl, frys, två frysboxar, lite elektronik i standby etc. Sedan ser man tydliga toppar runt lunch och på kvällen när det är matlagning/dusch.

Har du ett utökat energiuttag på 7000kWh är det mycket troligt kopplat till värmepumpen på något sätt.
Alternativet att det är något annat som går på tomgång är relativt liten då det hamnar om så mycket energi. 7000kWh motsvarar något på 800W som står på 24h om dygnet, 365 dagar om året. Förvisso kan det vara fler saker, men dock väldigt hög effekt för att det ska kunna vara något annat. Kolla som någon sa, elförbrukningen och jämför om du har procentuellt högre förbrukning vintertid (uppvärmnings sässong) jämfört med för fem år sedan.

Alternativet skulle möjligen vara något elelement som man råkat slå på och sedan glömt bort.

Renoverat bad/våtrum och installerat el-värmegolv? :thinking:

1 gillning

På många äldre värmepumpar lägger kompressorn av och värmepumpen går på elpatron.

Om de läcker kylmedia brukar man se det på oljefläckar här och där.

Oavsett, gammal. Byt!

Vill du veta säkert kontakta en firma som gör insrallationer/service osv. De kan felsöka.
I bästa fall kanske det går att laga (tex en läcka) tillfälligt.