Orimlig elförbrukning?

Hej!

Har precis flyttat in i ett radhus för 1 månad sedan. Två plan med källare. Vattenburen elvärme, elpannan är från 2008. Ingen annan uppvärmingskälla förutom kamin. Bara jag och min sambo i hushållet. Har knappt haft något element på utan eldat när vi tyckt det varit kallt. Tar inga långa duschar eller något annat som bör dra massa el MEN vi har en snittförbrukning på 45kwh/dag(uppvärmning, vatten och hushållsel), alltså ca 16500kwh/år. Jag tycker detta känns väldigt mycket men hänsyn till att vi bara är 2 personer och knappt något element är på? Kan värmepannan dra så mycket el på att bara hålla vattnet varmt i tanken? Vi bör inte ha några större energitjuvar i huset.

1 gillning

Finns det en energideklaration och vad säger den? Hur stor elförbrukning hade förra ägarna?

Låter väl helt rimligt om det inte är ett jättelitet hus. Och är det bara en elpanna kan du säkert halvera det om du byter till exempelvis en luftvattenpump.

Borde finnas en energideklaration att titta på

4 gillningar

Låter mycket ja. vi bor i ett radhus och har ändhuset, 120 kvadrat. När vi flyttade in använde vi golvvärme och element, bytte samma vinter till luftvärmepump och gick från 15 000 kwh till nu under 10 000 kwh med eftertanke. Vi gör av med ca 20 - 30 kw per dygn ungefär. Skulle bytt till luftvärmepump eller luftvatten.

Ska man vara petig är ju knappast elen vattenburen :innocent:
Men tänker du köra värmepannan lika tungt hela året eller? Annars är 45*365 en väldigt dålig approximation för din årsförbrukning.

6 gillningar

Energideklarationen var ca 10000 kwh för uppvärmning och vatten samt 5000 hushållsel så det är väl ungefär samma men jag tycker det är mycket med tanke på att knappt något element varit på. Har velat försöka hålla förbrukningen låg då vi inte ville få en otrevlig elräkning direkt. Har funderat på en luftluft som tillägg men den lär ju knappast sänka förbrukningen då elementen redan är men lär ju höja innertempen såklart. Tycker det känns mycket då vi lär ju dra lika mycket kwh en sommardag som nu då elementen är av…

Frågan är väl vad “knappt något element på” innebär i praktiken. Om vi antar att du har 20kwh för hushållsel och varmvatten så är det 25kwh för värme.

Det är inte så mycket egentligen… Men det beror på hur vädret varit och hur välisolerat huset är.

Antar vi att det är jämnt fördelat över dygnet och att huset är på 150m2 uppvärmd yta så är det ett värmebehov på 1040w/150m2 = knappt 7W/m2.

Som jämförelse kan man räkna med ungefär 70W/m2 (alltså det 10-dubbla) vid de kallaste dagarna på vintern. Givetvis beroende på hur välisolerat huset är och vart i landet man befinner sig.

Jag tycker inte att din förbrukning sticker ut, men du kan givetvis ha andra “eltjuvar”. Facit får du nog först när du kan stänga av värmen.

2 gillningar

Vi flyttade ganska nyligen in i ett radhus från -68, vi är också bara två och har iofs fjärrvärme, men vi har en ungefärlig årsförbrukning på 6000kWh. Så frågan är om 10 000kWh / år för er värme är rimlig. Hur stort bor ni?

Flyttade ni från lägenhet till hus under vinterhalvåret så blir det en överraskning. Många lägenhetsmänniskor jag känner har gärna 25 grader inne, går i shorts och duschar ”bara" en kvart, två gånger om dagen. :wink:

Få inte panik efter en månad. Drar ni lika mycket i juni är det däremot värt att kolla upp.

3 gillningar

Alla element har varit inställda på “snöflingan” och känns kalla så tycker inte dom borde dra någon värme, har satt dom nu på nollan och ska se om det är någon skillnad. Vi har ca 20grader hemma så inte “lägenhetsvarmt” :wink: radhuset är från -71. det är 3 plan varje plan på 52 kvadrat men bottenplanet är källare.

Källare brukar göra sitt till att höja förbrukningen.
Jag har 1,5plan 200m2 och LVP.
Ett normalår snittar jag 14 000kWh så din förbrukning är högst normal.
Ca 30% av förbrukningen brukar vara hushållsel, 20-30% varmvatten och resten uppvärmning.
Så även om du eldar 100% och stänger av värmen helt så kan du få rätt stor förbrukning.
Du skulle nog sänka förbrukningen ordentligt genom att sätta in en luft/vatten vp och hoppa elpannan.

2 gillningar

Beror såklart var ni bor men jag tycker det låter mycket. Vi bor i ett gammalt hus med timmer väggar utan annan isolering, englas fönster och ca 15-20cm sågspån i tak. Ca 90m2, vi värmer med elpanna och är två vuxna och ett barn, vi har gjort av med ca 45Kwh per dag då det varit ca 0-5 plusgrader dagtid och -5-0⁰ nattetid. Då har vi inte eldat något dessa dagar.

Så om era element är kalla så är det väl mest matlagning och dusch som drar el?

Högst normal förbrukning nu.
Ni har ju i princip huset på underhållsvärme och eldar för att trycka upp värmen då och då.
Men förvänta dig inte att den kommer vara så låg på årsbasis med endast el och stödeldande. Jag skulle förvänta mig 100+ kWh per dygn på vintern. Elpannan behöver bytas mot något rimligt, tex lvvp.

2 gillningar

Du har ju direktverkande el ( distributionssätt spelar ingen roll) så inte så konstigt. Har du tillgång till din elmätare kan du köpa en HAN mätare. Alternativt om ditt nätbolag kan visa förbrukning timme för timme. Då kan du stänga av pannan helt ett dygn och se hur förbrukningen går ner.

Fanns det ingen energideklaration? Bör stått vad föregående ägare hade?

Vilken ventilation har ni? Man brukar säga att 20% av värmeförbrukningen försvinner bara där. Kanske den behöver justeras

Skruva inte ner radiatoterna utan på pannan istället.

Om jag hade varit er så hade jag satt antingen luftluft eller luftvatten. LL är betydligt mer prisvärt men ger sämre spridning (särskilt med 3 plan) och innedelen låter. LV är nog mest vettigt givet att den får plats vid gamla pannan och att utedelen hamnar på en bra plats. Men de är dyra, räkna med 120 000-160 000kr ungefär.

1 gillning

Tat lugnt. När det var som kallast i januari låg jag något dygn över 50 per dygn. På sommaren ligger jag under 20.

Men visst, riktpunkten bör vara att din inomhustemperatur inte bör ligga över 20 grader.

Du kan ju kolla så att inte varmvattnet värms till löjligt höga temperaturer. De som bodde där innan er var anske tre gånger så många och tömmer man beredaren snabbare behövs högre temperatur för att det ska räcka till duscharna.

80+ grader jämfört med 60 grader är t ex en inte oansenlig skillnad. :slight_smile:

Så fungerar det inte, pannan värmer vattnet enligt inställningar oavsett hur du vrider ned radiatorerna.
Se över hur den är inställd.

1 gillning

Eftersom det är vattenburen värme så hade ja satsat på värmepump luft/vatten, kostar mer än luft/luft men eftersom det redan finns ett vattenburet system så hade jag nyttjat det

1 gillning

Den förbrukningen hade vi i vintras på 114 kvm, 2 Pers. Mer eller mindre
Ett snitt på december till Februari på 1100 kwh/månad
Luft/luft värmepump.
Stödvärme i uterum pga växter
Byggt 74, 2 plans radhus med hela 12cm isolering ev överallt… :joy:Värt att kolla upp om du har liknande yta

Ställ alla termostater på max istället och reglera ner temperaturen på pannan. Kolla även på vilken temperatur du har på varmvattnet, kanske finns justermån även där.

Har själv ~22MW förbrukning årligen med samma typ av värmekälla, men väntar på att få värmepump installerad.

1 gillning