Luft/vattenvärmepump på vintern

Köpt hus med oljepanna som jag vill byta ut mot luft/vatten. Hur klarar sig era luft/vattenpumpar när det blir minus? Hur ofta går elpatronen in. Har det förstört ekonomin för er om den kör elpatronen ofta?

Tack för svar!

Kan tyvärr inte svara på det än, då vi skrev under vår offert för ett par timmar sedan… Modellen vi skall installera klarar ner till -28 om jag minns rätt. Elpatronen går in först efter 120 min(?) går att justera) om den inte har gått upp till inställd temp.

Ställ in dig på att en LVVP inte är lika bra i praktiken som på pappret. Inte helt ovanligt att det blir strul med avfrostning.
Elpatronen kan skapa onödigt höga effektavgifter.

2 gillningar

Ta kontakt med installatörer så ger de offert och energiberäkning

Var bor du?
Hur mycket olja förbrukade huset?
Har ni ettrörs eller tvårörsystem? Är det gamla radiatorer?

Har en gammal gammal Nibe Fighter P310.

Fungerar jättebra och ger inga höga kostnader vintertid (bor strax söder om Göteborg så har visserligen inga tokkalla vintrar).

Då pumpen är gammal brände några motstånd eller var det var för nästan på dagen 1 år sedan och då gick elpatronen in som 100% komplement och energianvändningen skenade. En tekniker var på plats inom ett par dagar och renoverade pumpen men det var spännande och skrämmande att endast använda el till att värma huset ett par dagar.

Jag kommer inte ihåg exakt hur många dagar elpatronen arbetade till 100% i januari men som du ser så var februari månads faktura (baserad på januaris elanvändning) nästan 33% dyrare än den näst dyraste månaden under hela 2024.

Så att elpatronen finns som back-up och vid riktigt kalla temperaturer är kalas men man vill ändå att det ska kicka in så lite som möjligt för annars blir det dyrt.

Lite info om fastigheten: Enplans, byggår 1988 och 131kvm boyta och i krypgrunden har vi en avfuktare som går 24/7 (vet ej vad det innebär i löpande kostnader men det känns bra att veta att grund, syll med mera ges bästa möjliga förutsättningar).

Kostnaderna som redovisas nedan inkluderar allt. Inga ytterligare elanvändningsrelaterade kostnader tillkommer.

1 gillning

Stockholmsområdet. Förbrukar två kubik per år. Kan tyvärr inte kolla elementen än, tillträde 1/4.

Men förstod jag det rätt att om man har enrörs så kan det blir kämpigt för en luftvärmepump?

Tack för alla svar!

2 kubik olja är ca 20000kWh.

Ja, enrörssystem byggda för en temperatur på 70-90C från pannan är en utmaning.
https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/varme-vvs-kunskapsbank/element-radiator-kunskapsbank/vattenburna-element-och-radiatorer-kunskapsbank/valja-vattenburet-element-och-radiator/byta-varmekalla-till-vattenburna-radiatorer/

https://www.polarpumpen.se/kunskapsbanken/varme-vvs-kunskapsbank/element-radiator-kunskapsbank/vattenburna-element-och-radiatorer-kunskapsbank/sa-fungerar-vattenburet-element-och-radiator/har-jag-ettrorssystem-eller-tvarorssystem/

Många i Stockholm har bergvärme för att Luft värmepumparna behöver eltillskott när det är kallt ute. Men det är också för att de möjligen varit för små kompressorer.

Men värmesystemet i sig avgör mycket.

Men säg du halverar din primärenergiförbrukning, så istf 20000kWh olja köper du 10000kWh el.

Villaolja E10 ligger nu runt 16000kr/kubik (ca 1,6 kr/kWh) Kommer antagligen inte öka så mycket i närtid.

Du får tillträde 1/4 och då är eldningssäsongen nästan slut.

Är det öppen planlösning, finns det fjärrvärme tillgängligt, vilka andra energibesparande åtgärder kan göras?

Men det är klart, är oljepannan slut så kanske den rasar nästa vinter.

Sedan är frågan om det är oljepannan som ger varmvatten?

Det sagt har jag bekanta, i Skåne dvs som ersatt vattenburen elpanna med Luft Vatten VP. De klarar sig utan eltillskott. Ca 20000kWh värmeförbrukning.

Beror ju på hus, plats väder, innetemperatur, distributionssystem osv.

Vi förbrukar 6500kwh per år i skåne och elpatronen används enbart vid legionella cykeln. Skulle det alltförmodan komma en köldknäpp med -30 så tänder jag en brasa. :rofl:

Eller jo förresten, elpatronen har körts på sommaren om varmvatten görs när det är 35+ så blir kompressorn överhettad. Så på sommaren har jag en rutin i HA som sänker VV tempen om det är väldigt varmt ute så kickar elpatronen inte in.

2 gillningar

Undrar hur farligt det är att köra elpatron någon månad per år ekonomiskt sett. Är kanske samma pris som det hade varit att elda olja ändå.

Funderar på bergvärme också men sparar runt 60k på LVP vilket kan användas att täcka upp förlusten när elpatronen går.

En fråga är hur övergången till effekttariff slår.

Inte så blodigt att betala högre effekttariff under de kallaste månaderna men mindre skoj att betala högre avgift alla månader baserat på förbrukningen en kall februari.

Okej jag förstår, bra tips. Kanske värt att konvertera oljepannan till pellets och stödköra dec-feb isåfall

För dom där 60 du sparar mot bergvärme kanske du kan isolera eller dylikt så blir kanske förbrukning samma om du satt bergvärme och inte isolerat något och samma pengar investerat.

Fast då är bergvärme en bättre lösning. Ingen utedel så snyggare installation, kan ge kyla, pumpen slits antagligen mindre och är billigare att byta ut.

1 gillning

Det beror väldigt mycket på ditt distributionssystem. Dvs dina radiatorer/golvvärme etc.

Men då du har oljepanna idag gissar jag att de kräver ganska hög temperatur för att hålla huset varmt. Så l/v pump är nog inte helt optimalt ur den synvinkeln.

Hur gammalt är värmesystemet? Sjunger det på sista versen oavsett kan man ju fundera på utbyte med större radiatorer. Men troligen inte lönsamt om det är i bra skick.

Pellets är ju sådär. Drygt att konka på, kräver en del underhåll med askan osv. Priserna har väl gått upp en hel del också.

Man har såklart bulkleverans, de blåser.in pelletsen från bilen med en slang in i ditt förråd. Inte helt olikt man tankar över olja i tanken.

Är det vanligt hos privatpersoner? Jag trodde de flesta bar säckar.

Bytte från Pellets/Ved/Olja-system i höstas, och har inte ångrat mig en sekund. Har inte alla siffrorna på plats för utvärdering, men hitintills har jag ca halva uppvärmningskostnaden (inräknat elnät, med månadspris på elen) jämfört med pellets.

Det man inte ska glömma med att ha bränsledrivet system är all hantering som krävs. Olja är väl enklare, men också dyrare. Att släpa in 8 ton pellets i huset för att bränna det, aska ur någon gång eller två i månaden och underhålla pannan när någon del går sönder är alltihop rätt jobbigt. Både den fysiska och mentala belastningen har minskat enormt sen jag fick in LVVP.

1 gillning