Bor i en större villa i södra Sverige.
Huset är från 2007 välisolerat och har vattenburen golvvärme i båda plan. Huset värms med en IVT 490 frånluftsvärmepump som är för liten för huset och går med elpatron när det blir kallt.
Mitt hus drar ca 25000 kWh per år.
Kostnad förbrukning (Tibber ej nätkostnad etc)
2022 helår 46tkr
2021 helår 28tkr
2022 Dec 13tkr
2021 Dec 10tkr
2020 Dec 1.5tkr
Historiskt så har jag inte brytt mig men med senaste två årens elpriser så har jag börjat fundera.
Jag frågar därför er i forumet som bytt vad sparade ni i elförbrukning med ett byta från frånluft till bergvärme alt luft vatten.
Svårt att säga för vår del då vi inte ens bott ett år. Men i december hade vi vår Nibe 310 som höll 17 grader och den orkade inte få upp temp i varmvattnet utan elpatron.Vi hade även ett rum kallställt samt två elradiatorer. Låg på ca 1200kwh i månaden samt eldade varje dag. I februari så bytade vi till luftvatten och vi håller alltid 22 grader varmt och förbrukningen ligger på ungefär detsamma, ca 1100kwh i månaden och vi har eldat 1-2 gånger sedan bytet. Ska skaffa innegivare så pumpen märker att man eldar då den inte gör det nu så det blir olidligt varmt om man tänder en brasa. Vi har även lite underhållsvärme i uterummet med en luftluft som höll 10 grader. I januari skaffade jag en sensibo sky som jag integrerade med HA. Så nu startar bara värmen när det är under 3 grader eller fuktigheten mer än 72%. Har säkert sparat några kwh det med.
Jag tycker man först måste “förstå” vart elen tar vägen. 1000-1500 kwh mitt i sommaren när man inte har någon värme på är relativt mycket om man inte värmer pool osv. Vi hade tidigare ett något litet underdimensionerat system. Detta hade man försökt kompensera genom att ställa upp värmepumpen. Detta resulterade i mer förbrukning utan direkt mer värme. Korrekt inställt gick betydligt mindre el utan kallare temperatur inomhus.
Just frånluftspumpar är ju knepiga. Är donen fel inställda eller fläkten så kan man riskerar att strypa flödet till pumpen eller ventilera för mycket vilket i båda fall kan ge större förbrukning. Håller med om att 1500kwh på sommaren är ganska mycket!
Vet inte riktigt vart elen tar vägen tyvärr. Men så här säger iaf Tibber.
Vi har utöver varmvatten i IVT 490 frånluftspumpen så har jag ytterligare en varmvattenberedare så mycket går nog till varmvatten. Har dessutom ett spabad ~4500 kWh. På sommaren så kör jag en infra på altanen när vi käkar ute 2500w. Samt laddhybrid.
Har ett eluppvärmd garage förråd på 50m2 där jag har 15 grader vintertid men drar inget sommartid. Har två full size frysar och två full size kylskåp som säkert drar en del.
Pumpen står i grundinställning.
I vintras så sänkte vi inomhus temp till 19-20 och sänkte spabadet till 26grader (gick ej lägre) tidigare år har vi haft 22-23 grader inne.
Jag tror inte ni kommer spara särskilt mycket på att gå från befintligt frånluftsvärmepump till något annat om siffran 12700 kWh stämmer är det bra för värme och varmvatten. Säg att ni KANSKE kommer ner till 9000 kWh med ny effektiv pump.
Varför räknar du inte med energiskatt 49öre/kWh + ditt nätbolags rörliga överföringsavgift? De påverkar ju hur man värderar olika förbrukning ganska mycket.
Ex Vattenfall tidstariff:
Högpristid 60öre/kWh
Övrig tid 18öre/kWh
Vet inte hur det är med luft/vatten men bergvärmepumpar har aggregat för återvinning av frånluft, perfekt när man väljer att gå från frånluftsvärmepump till bergvärme.’
Hur stor villa har ni och var i södra Sverige?
Ni borde åtminstone kunna sänka förbrukningen med 30% (om inte mer) genom att byta typ av pump.
Det finns, inte använt själv så kan inte rekommendera någon produkt. Frågan är om du inte kan plocka ut den informationen ur värmepumpen? (den kanske är för gammal).
Det finns men är nog mer sällsynt då många luftvatten kopplar oavanifrån. CTC har en luftvatten men bara med fläkt, ej återvinning.
Jag var själv rätt sugen på denna men lite okänt märke för mig. Ingen Service i närheten heller. Kräver ju också tillufts rör och don för själva FTX:en. Men jag gillade konceptet!
Spabad, infravärmare och laddhybrid, vad drar dessa? Kan du koppla någon enklare mätare för att mäta dessa specifikt till att börja med? Samt en separat mätare på frånluftsvärmepumpen om det inte går att se på displayen? Jag vet inte om Tibber är bättre än andra elbolag, men för oss i spanska lägenheten verkar elbolagets uppskattningar inte stämma så bra trots att programmet ser genomarbetat ut.
Schablonen på hushållsel för antal personer i hushållet har jag för mig att man brukar räkna ca 2000 kWh/person/år. Kan det stämma för er?
Utifrån dessa siffror kanske du kan se bättre om uppvärmningen och annan förbrukning drar onödigt mycket eller normalt?
Hej har ett 1 1/2 plans hus med källare boyta 98 sedan tillkommer källaren som är uppvärmd
byggt 56,bergvärme myseldar 2-3 ggr i veckan under vintern .gör av med 8500-9000kw totalt med hushållsel .har pumpen på 20grader har bytt allt till led när det är 10-20 minus så stötar elpatron
Hej. Satt i samma tankar men har betydligt lägre förbrukning, ca 13000 kWh/år. Ska dock tilläggas att jag har en lugt luft på ovanvåningen som jag använder som komplement kalla dagar annars är den mest till för kyla på sommaren. Huset är 144kvm på två plan i Skåne.
Tog in offerter på både luftvatten och frånluft då fläkten slutade snurra i februari. Nibe har en lösning för återvinning F135 som är ett komplement till deras luftvatten system, annars sätter man bara in en fläkt och skippar återvinningen.